شناسه خبر:55676
1401/3/2 09:09:06
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان:

آزادسازی خرمشهر روز شکست شعار «آمده‌ایم تا بمانیم» بود

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان گفت: دشمن با شعار آمده‌ایم تا بمانیم خرمشهر را مورد تهاجم قرار داد که این شعار با رشادت‌ها و جانفشانی شهدا و مردم غیور ایران در حد شعار باقی ماند.

سردار سرتیپ دوم پاسدار «مهدی ظفری» در نشست خبری با اصحاب رسانه که به‌مناسبت سالروز فتح خرمشهر روز اول خردادماه در محل باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار شد، با اشاره به دوران دفاع مقدس، ابراز کرد: زمانی که حزب بعث درحال طراحی عملیات علیه کشورمان بود، این برداشت را داشت که ایران یک مملکت به‌هم ریخته است و کسی وجود ندارد که در مقابل ارتش آنان بایستد و با استراتژی تهاجمی به ایران حمله کرد.

وی با بیان اینکه تصرف ایران برای ارتش نظامی عراق یک تفریح نظامی تلقی می‌شد، گفت: تا قبل از عملیات الی بیت‌المقدس تصور ارتش عراق این‌ بود و بعد از فتح خرمشهر، استراتژی بین ارتش عراق و ایران تغییر کرد.

سردار ظفری افزود: استراتژی تهاجمی ارتش عراق بعد از فتح خرمشهر به استراتژی دفاعی تغییر کرد و بعد از آن عملیات دشمن اگرچه همراه با تهاجم بود، اما این تهاجم کامل نبود و در قالب دفاع متحرک بود.

وی سه عملیات والفجر هشت، کربلای پنج و الی بیت‌المقدس را تغییردهنده سرنوشت جنگ برشمرد و گفت: این عملیات‌ تغییر استراتژی را در روند فکری دشمن ایجاد کردند‌.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با اشاره به اینکه هدف ما این است که همه جامعه زیر چتر انقلاب و امام خمینی (ره) قرار گیرند، افزود: بعضی کارهای فرهنگی مانند نماز باید تکرار شود، اما در اجرا و کیفیت نحوه برنامه‌ها لازم است تغییراتی وجود داشته باشد. وقتی می‌گوییم یادواره شهدا مختص خودمان نباشد، یعنی هر پیشکسوت به همراه تعدادی افراد جدید در این یادواره‌ها حضور یابد.

وی با اشاره به همایش «نهضت ترجمه» که در استان همدان برگزار شد، اذعان کرد: همایش «نهضت ترجمه» در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب درخصوص «جهاد تبیین» برگزار شده است و باید به فکر تغییر در کیفیت اجرای برنامه‌های فرهنگی بود.

ظفری با بیان اینکه نسبت به برگزاری کنگره شهدای روحانیت کم‌لطفی شده است، گفت: این کنگره اقدامی منتسب جهت معرفی چهار هزار شهید روحانی بوده که تاکنون چندان به آن پرداخته نشده است.

وی با اشاره به تألیف 100 کتاب حوزه ادبیات پایداری در سطح استان همدان، اذعان کرد: در این خصوص یک جغرافیای استانی وجود دارد و تمامی شهرستان‌ها در زمینه ترویج ایثار و شهادت فعال هستند که تعدادی از این کتب توسط نویسندگان شهرستانی تألیف شده است.

مدیر اجرایی شورای هماهنگی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان در این نشست با اشاره به برنامه‌های مربوط به روز آزادسازی خرمشهر، گفت: ستاد بزرگداشت مناسبت‌های دفاع مقدس به‌ویژه سوم خرداد ذیل ساختار شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به ریاست استاندار همدان و دبیری مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان تشکیل شده است.

هادی آزادی با اشاره به اینکه امسال شعار سوم خرداد «ما مقاوم هستیم» است، افزود: در آستانه کنگره هشت هزار شهید استان همدان، سیاست‌های کلان کنگره در راستای بزرگداشت سوم خرداد مد نظر قرار گرفته است.

آزادی با تصریح اینکه یک رویکرد خلاقانه و مبتکرانه در راستای اجرای برنامه به‌ویژه در حوزه فضای مجازی صورت گرفت، گفت: سعی شده است از ظرفیت هنرمندان استان در تهیه، تولید و پخش هنرهای نمایشی، تجسمی، فیلم، عکس و غیره در جهت معرفی جلوه‌های شایسته مقاومت بهره‌برداری شود.

وی به تشریح روزشمار بزرگداشت سالروز فتح خرمشهر پرداخت و اظهار کرد: آغاز این روزشمار یکشنبه یکم خردادماه با عنوان رسانه، دفاع مقدس و مقاومت، روز دوم با عنوان روز شهدا و ایثارگران پیروان ولایت، روز سوم با عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی و روز ولایتمداری و پایان‌بخش این روزها با عنوان روز دزفول، روز مقاومت و پیروزی نام‌گذاری شده است.

مدیر اجرایی شورای هماهنگی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با بیان اینکه بیش از 200 عنوان برنامه در سطح استان همدان به‌مناسبت سالروز فتح خرمشهر برگزار خواهد شد، افزود: برگزاری همایش نهضت ترجمه و انتشار مفاهیم ارزشی دفاع مقدس با عنوان پرواز اندیشه‌ها و روایت ماندگار، صبحگاه مشترک نیروهای مسلح ارشد نظامی آجا، برگزاری یادواره‌های شهدا در مساجد، مدارس، بقاع متبرکه و غیره با حضور آحاد مردم، عطرافشانی و دیدار با خانواده شهدا، اجرای نمایش خیابانی، عصر شعر و خاطره، برگزاری اردوهای جهادی در مناطق محروم و توزیع بسته‌های معیشتی ازجمله این برنامه‌ها است.

آزادی در ادامه گفت: برنامه ویژه‌ سپاه پاسداران به‌صورت متمرکز در تهران برای این ایام با حضور 350 فرمانده گردان‌های رزمی دفاع مقدس درنظر گرفته شده است که در این برنامه 15 نفر از فرماندهان گردان‌های رزمی لشکر انصارالحسین (ع) استان همدان هم حضور دارند و از خانواده شهید «مازویی» شهید شاخص سال 1401 استان همدان به‌عنوان فرمانده شهید گردان تخریب تجلیل به عمل خواهد آمد.

وی اذعان کرد: پخش برنامه‌های متنوع رادیویی و تلویزیونی از صداوسیما، بازدید رایگان از مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس همدان در روز سوم خرداد، فضاسازی عمومی در سطح ادارات، مساجد و مراکز آموزشی و برگزاری برنامه‌هایی ویژه برای کودکان و نوجوانان به‌مناسبت سالروز فتح خرمشهر در همدان اجرا خواهد شد.

این مقام مسئول در پایان به برنامه‌های ویژه در حوزه فضای مجازی پرداخت و گفت: تهیه اینفوگرافیک، تولید نماهنگ و موشن‌گرافیک شهدای استان همدان هم در دست اقدام است که به‌مرور زمان در برنامه‌های صداوسیما و فضای مجازی بازنشر خواهد داده شد.

گفتنی است، در حاشیه این نشست از پوستر سالروز فتح خرمشهر رونمایی شد.

شناسه خبر 55676