شناسه خبر:55684
1401/3/2 09:18:09

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: پیگیری و حمایت از طرح‌های صنعتی پیشران با سرمایه‌گذاری 554 هزار میلیارد ریال معادل دو میلیارد دلار با اشتغال‌زایی 6 هزار و 100 نفری در دست اقدام مجموعه صنعت، معدن و تجارت کردستان است.

بختیار خلیقی با اشاره به سفر قریب‌الوقوع رئیس جمهوری به کردستان، پنج طرح پیشران مربوط به فولاد بیجار، فولاد قروه، طرح طلای سقز، طرح پتروشیمی بعثت بیجار ‌و طرح احیای ذوب آهن قروه را جزو طرح‌های تأیید شده نهاد ریاست جمهوری دانست و گفت: اعتبار مورد نیاز ارزی و ریالی این طرح‌ها در سفر ریاست جمهوری به استان تأمین خواهد شد.

وی گفت: پیگیری و حمایت از طرح‌های صنعتی پیشران با سرمایه‌گذاری 554 هزار میلیارد ریال معادل دو میلیارد دلار با اشتغال‌زایی 6 هزار و 100 نفر در دست اقدام مجموعه صنعت، معدن و تجارت کردستان است.

وی با اشاره به نامگذاری سال جاری به‌عنوان «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» از سوی مقام معظم رهبری تصریح کرد: مقام معظم رهبری بر مقوله دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی تأکید فراوان کرده‌اند.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان، دانش‌بنیان بر پایه و توان علمی بنا نهاده شده و در این راستا ضرورت دارد واحدهای دانش‌بنیان استان شناسایی و با دستور استاندار کردستان در قالب قرارگاه استانی تبیین و اهداف و سیاست‌های دانش بنیان نهادینه شود.

خلیقی همچنین تحقق اشتغال‌آفرینی را یکی از اهداف اجرایی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان عنوان کرد.

وی به تدوین اهداف و برنامه‌های عملیاتی حوزه دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی مجموعه صنعت، معدن و تجارت استان اشاره و تصریح کرد: محورهای توسعه‌بخش صنعت، تقویت و حمایت صنایع خرد، توسعه صنایع صادرات‌محور و پیگیری و حمایت از طرح‌های صنعتی پیشران، تعریف طرح‌های صنعتی اشتغال‌زا و اولویت‌دار، جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و فعال کردن واحدهای راکد و نیمه‌راکد از اهداف و برنامه‌های عملیاتی صنعت و معدن در بخش دانش‌بنیان و اشتغالزایی است.

وی افزود: نمایشگاه توانمندی‌های واحدهای تولیدی کوچک به مدت پنج روز در محل نمایشگاه‌های دائمی سنندج در راستای معرفی توانمندی و تولید صادرات‌محور استان برگزار شد.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان، این سازمان در راستای توسعه صنایع صادرات‌محور با احصا واحدهای تولیدی که در زمینه صادرات فعالیت داشتند با هماهنگی کارگزار توسعه صادرات استان و معرفی به سازمان توسعه تجارت ایران از مشوق‌های صادراتی صادرکنندگان برگزیده استان برخوردار خواهند شد.

  احیای 62 واحد صنعتی کردستان به چرخه تولید

خلیقی تعداد واحدهای صنعتی استان را 987 واحد عنوان کرد و گفت: از این تعداد 165 واحد غیرفعال است.

وی تصریح کرد: با حمایت دادگستری استان تعداد 62 واحد صنعتی راکد آماده فعالیت و بهره‌برداری و بازگشت به چرخه تولید است.

وی افزود: تعداد 103 واحد صنعتی در استان نیز از چرخه تولید خارج شده است.

  وجود 134 واحد معدنی غیرفعال در کردستان

وی در ادامه توسعه بخش معدن را از دیگر برنامه‌های صنعت، معدن و تجارت استان عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون 342 واحد معدنی دارای پروانه بهره‌برداری است که تعداد 200 واحد فعال، هشت واحد در حال تجهیز و تعداد 134 واحد غیرفعال است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان با اشاره به وجود 18 گونه ماده معدنی در استان، افزود: طلا، سنگ آهن، باریت، مرمر، فلدسپات، نمک و پوکه، سنگ لاشه، سیلیس، گرانیت و آهک از مهم‌ترین مواد معدنی کردستان است.

خلیقی ایجاد زنجیره ارزش از معدن تا محصول نهایی به‌منظور جلوگیری از خام‌فروشی، توسعه و تکمیل زیرساخت‌های معدنی و جاده دسترسی به معادن از محل جذب منابع دولتی و تکمیل پرواز ژئوفیزیک هوایی و عملیات اکتشافی مناطق امیدبخش را از برنامه‌های در دست اقدام سازمان صنعت و معدن استان بیان کرد.

وی به وصول و واریز 803 میلیارد تومانی سال گذشته از محل حقوقات دولتی معادن استان به حساب خزانه دولت اشاره و تأکید کرد: طبق قانون معادن 15 درصد از این منابع باید از طریق سازمان برنامه و بودجه به‌منظور هزینه‌گذاری زیرساخت‌ها و جاده‌های دسترسی به معادن استان عودت داده شود.

وی با اشاره به پیگیری‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت و زمین‌شناسی استان گفت: از 19 اردیبهشت سال جاری پرواز ژئوفیزیک هوایی پهنه دیواندره در حال انجام است در این راستا پس از پرواز ژئوفیزیک هوایی و تهیه نقشه‌های مربوطه و انجام مطالعات لازم بر روی موارد مربوطه پس از یک سال نقاط امیدبخش مواد معدنی در پهنه مذکور برای بهره‌برداری و اکتشاف به‌منظور تکمیل زنجیره ارزش از معدن تا محصول نهایی انجام خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان اضافه کرد: پرواز ژئوفیزیک هوایی محدوده‌های سقز و‌ قروه انجام شده است.

خلیقی تکمیل و توسعه بازارچه‌ پایانه‌های صادراتی، توسعه روابط تجاری با منطقه اقلیم کردستان عراق، ساماندهی شرکت‌های پخش، پشتیبانی مشاغل خانگی و تکمیل و راه‌اندازی محل نمایشگاه‌های بین‌المللی در سنندج را محورهای توسعه تجارت استان برشمرد.

وی افزود: صنعت و معدن کردستان در راستای اجرای تحقق شعار سال با احصای تمام ظرفیت‌ها، استعدادها و امکانات صنعتی، معدنی و تجاری با اجرای طرح آمایش شهرستانی و استانی برنامه‌ریزی‌های لازم در سال جاری انجام می‌دهد.

وی میزان تعهد اشتغال مجموعه صنعت و معدن در کارگروه اشتغال استان در سال جاری را 9 هزار و 982 نفر ذکر کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان به سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و راهبردهای کلان کوتاه‌مدت، میان‌مدت، برنامه‌های شهرستانی و استانی اشاره کرد و گفت: این سیاست‌ها شامل 11 سبد، 106 پروژه تحولی (اصلاح ساختار تولید و تجارت، توانمندسازی بخش خصوصی و فعالیت‌های توسعه‌گرا، بهبود فضای کسب و کار و شفاف‌سازی سامانه‌های وزارت صمت، بازنگری فرایندها و خدمات وزارت صمت در چهارچوب نظام واحد، گسترش و تقویت نظام مدیریتی زنجیره تامین، مشارکت در اصلاح ساز و کارهای تامین مالی و توسعه متوازن منطقه بر اساس آمایش سرزمین و اصلاح ساز و کارهای بازار و تنظیم قیمت) ازجمله راهبردهای کلان وزارت صمت محسوب می‌شود.

خلیقی چهار پروژه تأمین مالی صورت حساب الکترونیکی، درج قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده بر محصولات تولیدی و رصد و پایش کالا در بستر سامانه تجارت را از پروژه‌های مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد.

شناسه خبر 55684