شناسه خبر:55725
1401/3/3 09:44:13

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره امور باغبانی جهاد کشاورزی نهاوند از پیش‌بینی برداشت 22 تُن گل محمدی از مزارع زیر پوشش طی امسال خبر داد.

علی کمالی‌نژاد روز گذشته اظهار کرد: در شهرستان نهاوند حدود 15 هکتار از اراضی باغبانی به‌صورت پراکنده به کشت محصول گل محمدی اختصاص دارد که همه‌ساله برداشت آن‌ها از اواسط اردیبهشت‌ماه آغاز شده و تا اواسط خردادماه ادامه می‌یابد.

وی افزود: نهاوند به‌واسطه وجود باغات گسترده و تنوع زیستی و گیاهی از مناطق مستعد کشت گیاهان دارویی ازجمله گل محمدی بوده و از ظرفیت بالایی برای توسعه کشت برخوردار است.

رئیس اداره امور باغبانی جهاد کشاورزی نهاوند ابراز کرد: گل محمدی به‌عنوان گیاه بومی ایران یکی از پنج پایه اصلی رز در جهان به‌شمار می‌رود و گیاهی است که علاوه‌بر کشت آبی، به‌صورت دیم و آبیاری سبز نیز قابل توسعه بوده و نسبت به شرایط محیطی سازگاری خوبی دارد.

وی افزود: ظرفیت مغفول‌مانده تولید گل محمدی و فرآورده‌های آن در این شهرستان قابل احیا است و می‌تواند در ایجاد فرصت‌های شغلی و افزایش صادرات اثربخش باشد که البته در زمینه فرآوری، بسته‌بندی و بازاریابی نیازمند سرمایه‌گذاری است.

کمالی‌نژاد با اشاره به اینکه شرایط مناسب آب و خاک شهرستان باعث شده گلاب نهاوند یکی از مرغوب‌ترین انواع گلاب‌ها باشد، اذعان کرد: درحال حاضر پنج واحد گلاب‌گیری سنتی در شهرستان نهاوند و به‌ویژه روستاها فعال هستند که سال گذشته بیش از 40 هزار لیتر گلاب به روش سنتی در آنجا تولید شده است.

وی اظهار کرد: باغداران نهاوندی پس از برداشت گل‌ محمدی آن را برای تهیه گلاب به کارگاه‌های گلاب‌گیری ارسال می‌کنند و از هر کیلوگرم گل مقدار دو لیتر گلاب ناب و از هر 6 هزار کیلوگرم گل یک لیتر عطر گل‌ محمدی به دست می‌آید.

رئیس اداره امور باغبانی جهاد کشاورزی نهاوند با اشاره به اینکه پیش‌بینی شده از هر هکتار یک‌ونیم تُن گل محمدی برداشت شود، ادامه داد: این محصول علاوه‌بر گلاب‌گیری برای مصرف خوراکی به‌عنوان مربا، تهیه اسانس و عصاره و مصارف دارویی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های جدی در جهاد کشاورزی نهاوند توسعه کشت محصول گل محمدی است، افزود: با توجه به اینکه کشت گل محمدی یکی از محصولات کم‌آب‌بر و همچنین پُرسود است و می‌تواند سهم خوبی در اشتغال‌زایی منطقه داشته باشد، بنابراین با درنظر گرفتن میزان استقبال باغداران برنامه ما توسعه کشت آن در سطح شهرستان است.

شناسه خبر 55725