شناسه خبر:55907
1401/3/7 09:44:45

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان مرکزی گفت: ترجمه چهار کتیبه قدیمی و باستانی با خط میخی در موزه چهارفصل اراک رونمایی شد.

«مصطفی مرزبان» روز پنجشنبه در این آیین در جمع خبرنگاران در اراک افزود: این رونمایی به‌مناسبت گرامیداشت هفته میراث‌ فرهنگی است که ترجمه دو آجرنوشته‌ ایلامی به شماره 3212، مربوط به معبد چغازنبیل در 1250 سال پیش از میلاد و خوانش و ترجمه دو تبلت سومری به شماره 3121 و 3122 از کتیبه‌های سه‌هزارساله بوده که در موزه چهارفصل اراک رونمایی شده و در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

وی بیان کرد: ترجمه این آثار با ارزش تاریخی یک سال به طول انجامیده و این کتیبه‌ها از نادرترین تبلت‌های موجود در ایران است و تنها دو نمونه از آن وجود دارد که یک مورد در موزه ملی و دیگری در موزه چهارفصل اراک نگهداری می‌شود.

مدیرکل فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی ادامه داد: این کتیبه‌ها توسط «امیر زمانی» دارای دکترای زبان‌شناسی تاریخی تطبیقی هند و اروپایی، عضو گروه هیربدستان (گروهی علمی برای تدریس زبان‌های ایرانی) و مدرس دانشگاه اراک و دانشگاه آزاد اسلامی اراک و با همکاری یکی از اساتید او در آلمان و هلند صورت گرفته است.

مرزبان اظهار کرد: موضوع یکی از کتیبه‌ها در خصوص مالیات یک‌ساله یک باغ و دیگری درخصوص معبد چغازنبیل خوزستان است.

استان مرکزی با 12 شهرستان دارای بیش از یک میلیون و 480 هزار نفر جمعیت است.

 

شناسه خبر 55907