شناسه خبر:56171
1401/3/16 09:05:57
مدیرکل آموزش‌وپرورش در حضور وزیر و استاندار مطرح کرد:

آموزش‌وپرورش همدان 188 پروژه نیمه‌تمام دارد

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل آموزش ‌و پرورش استان همدان با بیان اینکه پروژه‌های نیمه‌تمام یکی از مشکلات اصلی این حوزه در استان است، گفت: درحال حاضر 188 پروژه نیمه‌تمام آموزشی در استان وجود دارد که تکمیل آن‌ها نیازمند تقویت اعتبارات استانی و ملی است.

روز پنجشنبه جلسه شورای اداری استان همدان با حضور وزیر آموزش‌وپرورش برگزار شد.

وزیر آموزش‌وپرورش در این جلسه با اشاره به نقش‌آفرینی مؤثر و قابل توجه دانش‌آموزان در عرصه‌های مختلف رشد و توسعه کشور، گفت: 85 درصد دانش‌آموختگان هنرستان‌ها جذب بازار کار می‌شوند که این نشانه بارزی از نقش‌آفرینی دانش‌آموزان در توسعه کشور است.

یوسف نوری اظهار کرد: هزینه در حوزه تعلیم و تربیت درحقیقت نوعی سرمایه‌گذاری است؛ چراکه نقش آموزش‌وپرورش در عرصه‌های مختلف ازجمله در تولید ملی دانش‌بنیان نیز بسیار چشمگیر و ارزشمند است.

وی با اشاره به اینکه تا وقتی در آموزش‌وپرورش سرمایه‌گذاری نشود نتیجه‌ای در دانشگاه و عرصه تولید دانش‌بنیان حاصل نمی‌شود، ابراز کرد: اگر به دانش‌آموزان فرصت یادگیری داده شود، به‌خوبی می‌توانند در جوامع دانش‌بنیان نقش‌آفرینی و مشارکت فعال داشته باشند.

نوری با بیان اینکه در سال‌های اخیر اقدام مؤثری برای جذب نیرو در آموزش‌وپرورش نشده است، تصریح کرد: چهار میلیون دانش‌آموز در کشور نیاز به کلاس درس دارند که با توجه به افزایش تراکم جمعیتی مدارس در چندسال اخیر، اقدام برای جذب معلم در آموزش‌وپرورش بسیار ضروری است که با همت دولت سیزدهم 34 هزار و 800 نیروی جدید استخدام و جذب این وزارتخانه شده‌اند.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه کمبود نیروی انسانی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین چالش این وزارتخانه است، گفت: امسال و از طریق برگزاری آزمون استخدامی 38 هزار و 813 معلم در قالب ماده 28 جذب نهاد تعلیم و تربیت می‌شوند.

وی افزود: در بحث تأمین نیروی انسانی، 15 هزار دانشجوی سال آخر در دانشگاه فرهنگیان داریم که سال آخر کارورزی خود را در مدارس انجام می‌دهند و با یک اقدام هدفمند 25 هزار نفر دانشجو نیز از این طریق جذب آموزش‌وپرورش خواهند شد.

وزیر آموزش‌وپرورش همچنین به توسعه فضاهای آموزشی اشاره کرد و گفت: در ساخت‌و‌سازها از محل سفرهای استانی دولت 6 هزار و 500 میلیارد تومان علاوه‌بر بودجه‌ای که داشتیم، به آموزش‌وپرورش اختصاص داده شده است و در بخش خیرین نیز اعتبارات خوبی گذاشتیم که نوید موفقیت‌ها و انجام کارهای بزرگی را در این حوزه می‌دهد.

به گفته وی روند سریع مهاجرت، رشد جمعیت، فرسودگی مدارس و دیگر موارد اجازه نمی‌دهد به‌درستی به ساخت‌وساز و بهسازی فضاهای آموزشی بپردازیم؛ هرچند در 6 ماه گذشته پروژه‌های عمرانی آموزش‌وپرورش در سفر دولت دو برابر شده و باید روش‌های دیگری نیز برای این موضوع طراحی شود.

نوری همچنین از اختصاص 1.5 میلیون یورو اعتبار از طریق سازمان انرژی اتمی برای انجام فعالیت‌های درسی و آموزشی صلح‌آمیز هسته‌ای در مدارس خبر داد و اظهار کرد: از هفته آینده با استفاده از برترین‌ پروفسور جهان برای معلمان زیست دوره‌های آموزشی برگزار و گواهی بین‌المللی صادر می‌شود.

استاندار همدان نیز با بیان اینکه سند تحول بنیادین موجب تعالی آموزش‌وپرورش می‌شود، گفت: این سند باید از سوی افسران فرهنگی یعنی فرهنگیان اجرا شود.

«علیرضا قاسمی‌فرزاد» با بیان اینکه اگر فرهنگیان در تراز اجرای سند ارزشمند قرار نگیرند در اجرای سند تحول موفق نخواهیم بود، افزود: فرهنگیان در همه عرصه‌ها حضوری فعال دارند و هیچ ناملایمتی آن‌ها را از مسیر خدمت بازنمی‌دارد.

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان یکی از مراکزی است که می‌تواند کمبود معلم را جبران کند، ادامه داد: در استان همدان دو پردیس برادران و خواهران وجود دارد که ساختمان و خوابگاه خواهران فرسوده بوده و ازنظر روحی بسیار تأثیرگذار است.

استاندار همدان خاطرنشان کرد: تأمین اعتبار برای ساخت پردیس و خوابگاه خواهران یکی از درخواست‌های ما از وزیر آموزش‌وپرورش است که امیدواریم محقق شود.

قاسمی‌فرزاد به کمبود نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: باید دو هزار نیروی انسانی برای آموزش‌وپرورش استان همدان تأمین و مجوز صادر شود تا در جذب نیرو اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه همدان مهاجرپذیر و جمعیت آن رو به افزایش است و باید مراکز تحصیلی بیشتری داشته باشد، خاطرنشان کرد: برای جبران کمبود کلاس‌های درسی باید از ظرفیت خیرین بهره گرفت؛ همان‌گونه که از این ظرفیت در سطح ملی به نحو مطلوب استفاده می‌شود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان با بیان اینکه پروژه‌های نیمه‌تمام یکی از مشکلات اصلی این حوزه در استان است، گفت: درحال حاضر 188 پروژه نیمه‌تمام آموزشی در استان وجود دارد که تکمیل آن‌ها نیازمند تقویت اعتبارات استانی و ملی است.

«محمود نقوی» دراین‌باره افزود: 500 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره در استان همدان نیاز داریم.

وی با اشاره به مشکل کمبود معلم در سطح استان، اظهار کرد: چالش کمبود نیروی انسانی در استان نیازمند حمایت و پشتیبانی مسئولان است.

این مقام مسئول اضافه کرد: بالاترین سرمایه هر کشور، سرمایه انسانی است که در آموزش‌وپرورش تربیت می‌شود و برای این امر خطیر باید بهترین امکانات و ملزومات را در اختیار داشته باشد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان با اشاره به اینکه 350 هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی جدید در استان همدان ثبت‌نام می‌شوند، ادامه داد: 20 هزار نیرو در آموزش‌وپرورش استان فعالیت می‌کنند که 10 هزار نفر از آن‌ها به‌عنوان معلم در کلاس‌ها تدریس خواهند کرد.

نقوی خاطرنشان کرد: همه مسئولان استان برای رشد و توسعه آموزش‌وپرورش آماده هستند و تلاش و کوشش می‌کنند.

شناسه خبر 56171