شناسه خبر:56388
1401/3/21 09:23:14

سپهرغرب، گروه خبر: فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان همدان گفت: با توجه به کمبود محیط‌بان برای حفاظت و حراست از محیط‌زیست استان، استفاده از فناوری‌های نوین به‌ویژه پایش تصویری در اولویت است.

«رضا دانش‌پژو» روز پنجشنبه اظهار کرد: 45 درصد از چارت سازمانی محیط‌بانی اداره کل محیط‌زیست استان همدان بلاتصدی است؛ علاوه‌بر این یگان‌های حفاظت مستقر در ادارات محیط‌زیست نیز بدون محیط‌بان هستند.

وی اضافه کرد: تعدادی از مناطق شکار ممنوع و زیستگاه‌های حساس در خارج محدوده مناطق تحت مدیریت محیط‌زیست هستند و هم‌اینک برای مدیریت این مناطق واحدهای شهرستانی و یگان حفاظت محیط‌زیست با مشکل مواجه‌اند.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان همدان تأکید کرد: این اداره کل برای جبران خلأ نیروی محیط‌بان دو رویکرد بهره‌گیری از سیستم پایش تصویری و توان و مشارکت جوامع محلی و دوستداران محیط‌زیست را در دستور کار قرار داده است.

دانش‌پژو گفت: شیوه حفاظتی از محیط‌زیست به سمت حفاظت مشارکتی هدایت شده، یعنی با آگاه کردن مردم و علاقه‌مند کردن جوامع محلی به حفظ محیط‌زیست و گونه‌های وحشی، آن‌ها به همکار و همیار محیط‌زیست تبدیل می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه دوربین نیز هم‌اینک 50 درصد منطقه حفاظت‌شده خانگرمز تویسرکان به دوربین مجهز شده و در سال جاری نیز درصدد تقویت و افزایش شمار دوربین‌های این منطقه هستیم؛ همچنین امسال بخشی از منطقه حفاظت‌شده لشگردر ملایر نیز به دوربین یا پایش تصویری آنلاین مجهز می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان همدان اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی با هدف تنویر افکار عمومی را سلب کرد؛ هرچند با فروکش کردن این ویروس چند ماهی است که برنامه‌های آموزشی برای جوامع دانش‌آموزی، جوامع محلی و ساکنان نزدیک مناطق حفاظت‌شده آغاز شده است تا بخشی از کمبود نیروی محیط‌بان از این طریق جبران شود.

شناسه خبر 56388