شناسه خبر:56451
1401/3/22 08:46:20
مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک:

سامانه‌های آب‌رسانی در راستای اطمینان از سلامت آب پایش می‌شود

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بازدید و کلرسنجی مشترک از تأسیسات و سامانه آب‌رسانی توسط کارشناس بهداشت محیط و کارشناس کنترل کیفی درحال انجام است.

حسن مهرعلی اظهار کرد: پایش، رصد و بازرسی سامانه‌های آب‌رسانی در راستای اطمینان از سلامت آب و نمونه‌برداری از شبکه در جهت آنالیز مستمر کیفیت شیمیایی، فیزیکی و باکتریولوژیکی در برنامه معمول بازرسی بهداشتی مراکز بهداشت است که در فصول گرم تشدید می‌یابد.

وی تأکید کرد: برخی از مؤلفه‌ها از طریق کیت‌های پرتابل و برخی با نمونه‌برداری و انتقال به آزمایشگاه آنالیز و هرگونه عدم انطباق با شاخص‌های سلامت آب و استانداردها به آبفا اعلام می‌شود که می‌بایست در اسرع وقت مرتفع شود و هم‌زمان برنامه ایمنی آب wsp نیز در جهت شناسایی به‌موقع خطرها درحال نهادینه‌سازی است.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: در جهت تسریع در اصلاح بعضاً اختلال در شبکه در شورای سلامت نیز مطرح می‌شود که به سبب لزوم دسترسی به آب سالم از راهکارهای جایگزینی منابع، اختلاط، اصلاح شبکه و توزیع سیار موقت استفاده می‌شود؛ اما برخی از شاخصه‌ها مثل کلر باقی‌مانده در شبکه آب‌رسانی و ph در محل صورت می‌گیرد.

مهرعلی یادآور شد: آنالیزهای آب شرب نمونه‌های برداشت‌شده نیز توسط بازرسان در آزمایشگاه‌های مراکز بهداشت مستمر انجام می‌گیرد.

وی تأکید کرد: شاخص مطلوبیت کلرسنجی در شبکه‌های آب‌رسانی شهری 99.5 و در شبکه‌های آب‌رسانی مناطق روستایی زیر پوشش این دانشگاه 82 درصد است که به‌صورت مستمر مورد سنجش و کنترل در محدوده استاندارد 2 تا 8 پی‌پی‌ام قرار می‌گیرد و در موارد بالاتر و یا پایین‌تر از آن پیگیری می‌شود.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: درصورت بروز اپیدمی بیماری‌ها و یا حوادث، میزان آن با هماهنگی مراکز بهداشت تا یک پی‌پی‌ام بالا افزایش می‌یابد و شهروندان می‌توانند درصورت مشاهده هرگونه اختلال در شبکه آب‌رسانی از قبیل مقبولیت شرب مثل بو، طعم و مزه با سامانه 190 تماس بگیرند.

مهرعلی اظهار کرد: متولیان توزیع آب مکلف به رعایت استانداردهای بهداشتی آب هستند و کلرزنی آب و به‌تبع آن کلر باقی‌مانده شبکه در راستای ممانعت از آلودگی‌های ثانویه در شبکه آب‌رسانی لحاظ می‌شود.

وی تأکید کرد: توصیه اکید است که از شیرهای پارک‌ها و فضاهای سبز جهت شرب استفاده نشود و مردم در هنگام مسافرت حتماً آب بطری به همراه داشته باشند؛ جوشاندن آب و استفاده از محلول‌های کلر مادر در مواقع اضطرار الزامی است و از مصرف آب از منابع و مخازن مستقرشده در کنار خیابان به سبب آلودگی‌های مخزن، ماند آب و دهانه مشترک پرهیز شود.

شناسه خبر 56451