شناسه خبر:56537
1401/3/24 08:45:18

سپهرغرب، گروه خبر: به گفته متولیان امر تنها 600 دستگاه پنل خورشیدی به استان ایلام اختصاص پیدا کرده در حالی که 10 هزار خانوار عشایری در استان ایلام وجود دارد و چشم‌انتظار همت مسئولان برای دریافت پنل خورشیدی هستند.

عشایر همیشه نقش بسیار مهمی را در تولید و اشتغال‌آفرینی داشته و از سرمایه‌های ارزشمند کشورند؛ قشری که زندگی آن‌ها توأم با سختی و مشکلات است.

راهکار کاهش این سختی‌ها تجهیز عشایر به امکانات و تجهیزات اولیه زندگی است؛ یکی از این تجهیزات اولیه پنل خورشیدی بوده که عشایر برای تأمین روشنایی خود به آن نیاز دارند و این پنل‌ها باید توسط امور عشایری به آن‌ها اختصاص پیدا کند.

  پنل خورشیدی نداریم

حسین از عشایر کوچرو شهرستان چوار در مورد اختصاص پنل خورشیدی به عشایر گفت: ما از عشایرهای کوچ رو استان ایلام؛ شهرستان چوار هستم؛ هر ساله به گرمسیر و اطراف مانشت کوچ می‌کردیم ولی به علت بی‌آبی دیگر به این مکان‌ها نمی‌توانیم برویم.

وی افزود: الآن هم پنج کیلومتری روستا زیر چادر با سه خواهر و پدر مادر زندگی می‌کنیم؛ پنل خورشیدی به تمام عشایر کوچ‌رو داده‌اند ولی ما به امور عشایری مراجعه می‌کنیم ولی هنوز پنلی به ما اختصاص پیدا نکرده است و به خاطر نداشتن روشنایی با مشکلات زیادی روبه رو هستیم.

  شرکت برق نتوانسته مابقی پنل‌های خورشیدی را تهیه کند

مدیر کل امور عشایری استان ایلام در مورد تعداد پنل‌های اختصاص‌یافته به عشایر گفت: در سال 97 تعداد 2425 دستگاه تهیه شده است؛ در سال 98 بر همین نسبت بین عشایر توزیع شده و در سال گذشته 600 دستگاه و امسال نیز از محل سفر ریاست جمهوری 250 دستگاه در حال جریان است.

فرشاد یاسمی در ادامه عنوان کرد: در سال گذشته و تاکنون 230 دستگاه توسط شرکت برق تهیه شده که بین عشایر شهرستان‌های چوار، ایوان، آبدانان و دهلران براساس کوچنده بودن عشایر توزیع شده است؛ مجری این طرح شرکت توزیع برق استان است اما تاکنون مابقی را نتوانسته است تهیه کند.

وی در مورد شرایط واگذاری این پنل‌ها گفت: این پنل‌ها براساس اولویت بر کوچنده بودن عشایر یعنی داشتن دفترچه عشایری، کارت شناسایی و پلاک‌کوبی دام و همچنین قشلاق و ییلاق انجام شده است.

مدیر کل عشایری استان ایلام در مورد ناراضی بودن عشایر از نحوه واگذاری این پنل‌ها بیان کرد: با توجه به اینکه 10 هزار خانوار عشایر در استان وجود دارد و تنها 600 دستگاه اختصاص پیدا کرده است مطمناً واگذاری‌ها محدود خواهد بود.

  پنل خورشیدی به عشایر دو سر کوچ تعلق میگیرد

در ادامه این گفت‌وگو به سراغ مدیر دفتر بودجه و برنامه شرکت توزیع برق رفتیم؛ در این زمینه بیان کرد: پنل‌های خورشیدی به خانوارهای عشایری دو سر کوچ تعلق می‌گیرد عشایر دو سر کوچ یعنی نه در ییلاق و نه در قشلاق خانه نداشته باشند؛ هر خانواده‌ای یک دستگاه به آن‌ها تعلق می‌گیرد و ملاک اختصاص پنل‌ها تعداد خانوار دو سر کوچ است.

علی بهرامی در ادامه گفت: استان ایلام در سال 1395 تعداد دو هزار و 400 دستگاه به خانوارها عشایر تحویل داده است و از این لحاظ نخستین شرکت در کشور بودیم و در سال 1399 و 1400 بر اساس تعداد خانوارهای باقیمانده و هماهنگی بین وزارت نیرو و امور عشایری کشور، سهمیه استان 850 دستگاه تعیین شده که اگر تعداد دو هزار و 400 قبل را نیز در نظر بگیریم می‌وان گفت ایلام جزء بالاترین‌ استان‌ها در واگذاری این پنل‌ها است.

وی عنوان کرد: شرکت پیمانکار جهت واردات بعضی قطعات به مشکل برخورده است و تا امروز هر تعدادی که پیمانکار تولید کرده با درصد یکسان بین استان‌ها تقسیم شده است؛ ما هم به‌صورت مرتب پیگیر هستیم طبق اطلاعاتی که به ما داده شده است به‌زودی محموله‌های بعدی تحویل داده می‌شود و به محض رسیدن محموله‌ها، ما با هماهنگی امور عشایری استان، کار واگذاری را انجام خواهیم داد.

وی در پایان گفت: شرکت توزیع برق در انتخاب خانوار عشایری هیچ نقشی ندارد و انتخاب خانوارها بر عهده امور عشایری استان است و در ضمن سهم هر خانوار از هزینه پنل، 10 درصده قیمت تمام شده است.

شناسه خبر 56537