شناسه خبر:56642
1401/3/26 09:15:12

سپهرغرب، گروه کار و دانش: نانو پوشش‌های تولید شده در یکی از شرکت‌های فناور که دارای خاصیت ضد اشعه UV و رطوبت است، می‌تواند دوام و ماندگاری سطوح چوبی را افزایش دهد.

یکی از شرکت‌های فناور، تولیدکننده رنگ پلی یورتان ایجادکننده خاصیت آب گریزی بر روی سطوح چوبی است که در حال حاضر این محصول نانویی را به بازار عرضه می‌کند.

عضو هیئت مدیره این شرکت ظرفیت تولید این محصول را 4 تُن در روز دانست و اظهار کرد: در حال حاضر 2 تن تولید روزانه این محصول را داریم که از طریق نمایندگی انحصاری ما در تهران این محصول به خرده‌فروشی‌ها عرضه می‌شود. همچنین یک فروشگاه نیز داریم که به صورت مستقیم این محصول نانویی را به مصرف‌کنندگان عرضه می‌کند.

حسین نجف‌خانی نور خورشید و رطوبت را دو عامل اصلی زوال چوب عنوان کرد و یادآور شد: نور خورشید موجب تغییر رنگ چوب می‌شود و آب نیز باعث فرسودگی، ترک خوردگی و ایجاد پوسته در چوب می‌شود. بنابراین باید با استفاده از پوشش‌هایی از چوب محافظت کرد.

وی اضافه کرد: پیش از این رنگ‌های ویژه‌ای از شرکت‌های خارجی نظیر فنلاند، آلمان، کانادا، بلژیک و ترکیه وارد می‌شدند که تنها خاصیت ضد UV داشتند و برای ایجاد خاصیت ضدآب و آبگریزی باید محصول دیگری را نیز مورد استفاده قرار داد. برای حل این مشکل ما رنگ‌هایی به بازار عرضه کردیم که هم خاصیت ضد UV داشته و هم آبگریز هستند. در واقع دو مشکل را با یک محصول حل کردیم.

این محقق تصریح کرد: نمونه‌های خارجی برای هر بطری 750 سی‌سی، بین 1٫5 تا 4 میلیون تومان قیمت داشت، در حالی که محصول ما 600 تا 700 هزار تومان قیمت دارند. ما این محصول را به صورت نمونه به چندین شرکت خارجی داده‌ایم و در حال رایزنی برای صادرات هستیم.

این فارغ‌التحصیل مقطع کارشناس ارشد مهندسی مواد دانشگاه صنعتی شریف افزود: در این محصولات از نانوذرات سیلیکا استفاده می‌شود؛ نانوذراتی که در خود شرکت تولید شده و اصلاح می‌شوند تا به عنوان افزودنی به رنگ‌ها اضافه شوند.

به نقل از ستاد نانو، این شرکت برای دو محصول "پوشش ضد گرد و غبار و خودتمیز شونده" و "سوسپانسیون ایجاد کننده پوشش فتوکاتالیست و آنتی باکتریال روی کاشی و سرامیک" گواهی نانومقیاس آزمایشی دریافت کرده است.

پوشش ضد گرد و غبار و خودتمیز شونده این شرکت به عنوان یک طرح در برنامه آی‌چلنج ستاد نانو ارائه شد که در مرحله اول و دوم این رویداد به عنوان طرح برگزیده انتخاب شد. مشتری این طرح، یکی از هلدینگ‌ها است که تست‌های سه ماهه روی این فناوری را اجرا کرده و نتایج قابل توجهی به دست آورده است. یکی از دلایل موفقیت این طرح آن است که استفاده از این پوشش موجب بروز رفتار ضد غبار روی سطح می‌شود، در حالی که بیشتر فناوری‌های ضد غبار به بارش باران و شستشو از طریق آب باران متکی هستند، اما این طرح پوششی ذاتا ضد غبار روی سطح ایجاد می‌کند.

شناسه خبر 56642