شناسه خبر:56704
1401/3/29 08:20:44

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان از جایگزینی 100 درصدی سامانه‌های پُرخطر گازی در مجاورت مناطق مسکونی در سطح روستاهای استان با سامانه‌های ایمن آب ژاول خبر داد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی آبفای استان همدان، فرهاد بختیاری‌فر ضمن ارائه گزارشی درخصوص جایگزینی سامانه‌های پُرخطر گازی با سامانه‌های ایمن آب ژاول، توضیح داد: خوشبختانه سال گذشته با انعقاد قراردادهای مرتبط، 100 درصد سامانه‌های پُرخطر گازی در مجاورت مناطق مسکونی در سطح روستاهای استان معادل 109 دستگاه، با سامانه‌های ایمن آب ژاول جایگزین شدند.

بختیاری‌فر ادامه داد: همچنین سال گذشته با انعقاد قراردادی، جایگزینی سامانه‌های پُرخطر گازی یک تُنی در تصفیه‌خانه‌های آب شهید بهشتی و اکباتان به‌طور کامل عملیاتی شد.

وی با بیان اینکه در سال 1400 استفاده از پودر پرکلرین در سامانه مایعی سابق محدود شد، گفت: بر همین اساس بهره‌گیری از مایع آب ژاول در دستور کار قرار گرفت؛ ضمن اینکه فروش و از رده خارج کردن 70 عدد سیلندر گاز کلر نیز اجرایی شد.

این مقام مسئول همچنین توضیح داد: جایگزینی 300 دستگاه سامانه پُرخطر گازی و فرسوده مایعی با سامانه‌های ایمن آب ژاول نیز در دست انجام بوده که این پروژه نیز با 40 درصد پیشرفت فیزیکی درحال پیگیری است.

وی در ادامه توضیح داد: از آنجایی که سیاست شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور درخصوص سامانه‌های گندزدایی سوق دادن شرکت‌های وابسته به سمت استفاده از فناوری‌های ایمن است و استفاده از آب ژاول نیاز به رعایت الزامات ایمنی کمتری نسبت به گاز کلر دارد، بنابراین استفاده از این فناوری نوین در دستور کار شرکت‌ها است.

مدیرعامل آبفای استان همدان همچنین با بیان اینکه استفاده از گاز کلر می‌تواند التهابات تنفسی و واکنش‌پذیری شدید را به دنبال داشته باشد، گفت: به‌کارگیری سامانه ایمن آب ژاول در مقایسه با گاز کلر ضمن حمل‌ونقل آسان، به‌صرفه بودن، بی‌خطر بودن، سلامت ماندن اپراتورها و کاهش مخاطرات را به همراه دارد.

وی درخصوص آب ژاول نیز توضیح داد: آب ژاول یا هیپوکلریت سدیم با مجوز مصرف خوراکی که گاهی به اشتباه با مایع سفیدکننده یکسان درنظر گرفته می‌شود، دارای خاصیت ضدعفونی‌کننده بالایی بوده و در حذف برخی از آلاینده‌های شیمیایی مؤثر عمل می‌کند.

این مقام مسئول درنهایت خاطرنشان کرد: آب ژاول یا هیپوکلریت سدیم یک ترکیب ناپایدار از یون‌های سدیم و هیپوکلریت است و خاصیت گندزدایی آب را دارد که با اجرای طرح یادشده تمامی کپسول‌های گاز کلر مستقر در مخازن با سامانه نوین جایگزین می‌شوند.

شناسه خبر 56704