شناسه خبر:56719
1401/3/29 08:39:59

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کردستان گفت: به طور جدی پیگیر افزایش تخصیص آب از سد تالوار به بیجار هستیم و یکی از نکات محوری مکاتباتم با رییس جمهور این موضوع بوده است.

زارعی کوشا روز شنبه در جریان بازدید از سد تالوار و نمایندگان روستاییان ساکن محدوده سد اظهار داشت: مردم اگر در مجاورت این سد از بی آبی و تشنگی رنج ببرند برای ما سخت است و به عنوان هم استانی و هموطن مطالبات مردم را به حق می‌دانم.

وی یادآور شد: این طرح سه دهه قبل شروع و دو دهه قبل به بهره‌برداری رسید اما بسیاری از تصمیمات در زمان خود باید پیش بینی می‌شد اما تلاش می‌کنیم با توجه به شرایط نهایت بهره رو برای مردم این بخش داشته باشیم.

زارعی‌کوشا اضافه کرد: جنگ آینده جنگ گندم است که اهمیت تولید این محصول را بیشتر کرده و پیگیر افزایش تخصیص آب بیجار به منظور کشاورزی هم خواهیم بود.

استاندار کردستان افزود: مردم بیجار مطالبات خود را به صورت قانونی و با متانت پیگیری کرده‌اند که این امر مسئولیت ما را بیشتر می‌کند. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان هم در این دیدار گفت: این سد با 500 میلیون مترمکعب ظرفیت، اکنون 120 میلیون متر مکعب ذخیره آب دارد که 10 میلیون مترمکعب برای شرب زنجان و 56 میلیون مترمکعب هم برای همدان اضافه شده که قبلا 16 میلیون متر مکعب بوده است.

آرش آریانژاد با بیان اینکه اکنون تخصیص بیجار 6 میلیون متر مکعب است اضافه کرد: به زودی کارشناسان تخصیص آب در شهرستان بیجار حاضر خواهند شد و این قول را از وزارت نیرو برای بازنگری در میزان تخصیص به کردستان گرفته‌ایم.

حجت‌الاسلام سید موسی محمودی، مدیر حوزه علمیه حضرت ولی عصر بیجار هم در این نشست گفت: قول داده بودند از حقابه سد تالوار 18 هزار هکتار از اراضی بیجار آبی شود اما امروز بسیاری از اراضی بخش چنگ الماس با مشکل آب مواجه هستند.

چند نفر از روستاییان ساکن در بخش چنگ الماس بیجار هم خواسته‌های خود را در این دیدار با استاندار کردستان بیان کردند. خواسته همه آنها این بود که ابتدا آب مورد نیاز بیجار تامین شود و سپس به دیگر استان‌ها منتقل شود چراکه کمبود آب شرب و کشاورزی موجب مهاجرت جمعیت چشمگیری از اهالی شهرستان بیجار شده است.

شناسه خبر 56719