شناسه خبر:57035
1401/4/5 08:48:24

سپهرغرب، گروه خبر: اگر چه کردستان همواره مورد بی‌توجهی قرار گرفته و از آن به‌عنوان استان کم‌برخوردار یاد می‌شود، اما سپاس لطف بیکران الهی را که قلب زمین‌های این دیار را آکنده از زر ناب کرده است.

کردستان، شاید از امکانات رفاهی محروم باشد اما خداوند لطف خود را از این مردم دریغ نکرده و فقط کافی است مردمان کمر همت ببندند و نان خود را از دل همین زمین گسترده بیرون بکشند.

وجود 43 معدن در شهرستان بیجار که کم از زر و سیم ندارد، با مردانی همت بلند که راه را برای پر کردن سفره مردم هموار می‌کنند باعث شده بیش از پیش چشم امید به ایجاد اشتغال و پیشرفت شهرستان داشته باشیم.

آن زمان که قدم در منطقه حسن‌آباد یاسوکند بیجار می‌گذاریم می‌ببینیم چگونه می‌شود از سنگ، نان بر سر سفره‌ها آورد.

معدن «سنگ آهن قره کند» یکی از معادن غنی این شهرستان است که با فراوری اولیه به واقع توانسته با به‌کارگیری حدود 200 نفر از جوانان منطقه نقش بسزایی در ایجاد اشتغال و پیشرفت شهرستان داشته باشد.

مدیرعامل و نایب رئیس شرکت «کانی کاوان زرینه اوباتو» در نشست خبری با اصحاب رسانه عنوان کرد: اکتشافات معدن قره کند از سال 1389 آغاز و در سال 1392 با اخذ پروانه بهره برداری از سوی سازمان صمت، استخراج از معدن شروع شد؛ اما از همان سال به علت رکود بازار سنگ آهن فعالیت معدن متوقف و از دو سال پیش مجدداً استخراج از سر گرفته شد.

حسین محمود خانی، بیان کرد: وجود سه کارخانه کنسانتره آهن در مقابل 12 کارخانه موجود در این زمینه در استان زنجان با وجود ظرفیت سه برابری استان کردستان از لحاظ ذخایر معدنی به‌ویژه سنگ آهن باعث شده است که محصول نهایی معدن به استان‌های زنجان، اصفهان و حتی استان خراسان رضوی جهت فرآوری نهایی صادر شود.

وی خاطرنشان کرد: 80 درصد نیروهای به کار گرفته شده در معدن قره‌کند از نیروهای بومی منطقه بوده که این خود کمک شایانی به ایجاد اشتغال در منطقه کرده و در آینده نزدیک در حال راه‌اندازی دفتر این شرکت در مرکز استان و به طبع آن ایجاد اشتغال برای عده‌ای از جوانان مستعد استان نیز هستیم.

مدیرعامل شرکت کانی کاوان زرینه اوباتو با اشاره به مشارکت در عمران و آبادانی منطقه طبق قانون معادن و اختصاص یک درصدی از عوارض فروش معادن به عمران و آبادانی مناطق معدنی اظهار کرد: از همان سال‌های ابتدایی آغاز فعالیت معدن، بهبود معیشت منطقه مد نظر مدیران معدن قره‌کند بوده است و اقداماتی ازجمله بازسازی مسجد و مدرسه روستای قره‌کند و اعطای کمک تحصیلات به دانش‌آموزان نیازمند منطقه و نیز پرداخت اعتبارات درمانی به برخی مراکز بهداشت شهرستان بیجار در حد وسع انجام گرفته و آسفالت راه روستایی و دستیابی به معدن را نیز در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

محمود خانی، تصریح کرد: بر خلاف برخی معدنکاران سطح شهرستان تمامی مالیات و حقوق دولتی این معدن در استان کردستان پرداخت می‌شود و این انتظار از مسئولان می‌رود که با درخواست و مطالبات آنان این اعتبارات جهت پیشرفت هر چه بیشتر به کردستان بازگردد.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص دریافت تسهیلات نیز بیان کرد: شرکت کانی کاوان زرینه اوباتو تا به امروز هیچ گونه تسهیلاتی از سوی دولت دریافت نکرده و این در حالی است که این شرکت از پیشنهاددهندگان احداث کارخانه کنسانتره آهن در منطقه نیز بوده تا بتوانیم ارزش افزوده حاصل از معادن را در استان کردستان صرف کنیم.

مدیرعامل شرکت کانی کاوان زرینه اوباتو اشاره‌ای هم به معدن قلعه‌گاه منطقه لیلاخ در هشت کیلومتری موچش داشت و افزود: با وجود قول‌های مساعد جهت به‌کارگیری نیروهای بومی منطقه و مشارکت در آبادانی، عده‌ای از اهالی روستا اختلالاتی در اقدامات معدن ایجاد کردند که پرونده در مرحله رسیدگی قضائی است.

مسئول استخراج و فنی معدن قره‌کند نیز در ادامه این بازدید عنوان کرد: معدن سنگ آهن قره کند با ظرفیت قطعی یک میلیون و 500 هزار و ظرفیت احتمالی یک میلیون و 700 هزار تن فعالیت خود را از دو سال پیش آغاز و ماهانه در حدود 120 هزار تن کلوخه خام استخراج می‌نماید که از این میزان 100 هزار تن باطله معدنی و 20 هزار تن کلوخه سنگ آهن با عیار 30 درصد تولید می‌شود.

علی فتحی اظهار کرد: کلوخه استخراج شده وارد مرحله فرآوری در محل معدن شده که خروجی آن تولید ماهانه حدود 10 هزار تن و سالانه 130 هزار تن سنگ آهن با عیار 45 و ریکاوری 50 درصد است که البته برای این مقدار تولید باید 600 تا 700 هزارتن باطله معدنی استخراج شود.

وی اشاره‌ای هم به تعداد کارگران معدن داشت و افزود: 30 الی 40 نفر به‌صورت مستقیم و 100 الی 150 نفر به‌صورت غیر مستقیم مشغول فعالیت در این معدن هستند که اکثر آن‌ها از نیروهای بومی منطقه می‌باشند.

مشاور معدنی شرکت کانی کاوان زرینه اوباتو در پاسخ به سؤالات خبرنگاران در خصوص حواشی ایجاد شده در معدن قلعه‌گاه منطقه لیلاخ نیز اظهار کرد: تمام اقدامات معدن قلعه گاه تا به امروز قانونی بوده و صدور مجوز از سوی سازمان صمت پس از بررسی تمامی امتیازات فنی و نیز نظارت ارگان‌هایی از جمله سازمان منابع طبیعی، محیط زیست سازمان انرژی اتمی و میراث فرهنگی صورت می‌پذیرد از این رو رعایت مسائل زیست محیطی و همجواری زمین‌های کشاورزی و معدن به عینه قابل مشاهده بوده و فعالیت معدن هیچ گونه آسیبی به بخش کشاورزی وارد نمی کند.

کرمیان با اشاره به راه‌اندازی قریب‌الوقوع معدن قلعه‌گاه نیز اظهار کرد: وجود معادن در هر نقطه‌ای قطعاً مزایا و معایبی برای آن منطقه به همراه دارد اما ایجاد اشتغال 700 نفری در معدن قلعه‌گاه از نقاط قوت احداث این معدن است و امید می‌رود با مشارکت مردم منطقه هرچه زودتر شاهد راه‌اندازی و فعالیت این معدن نیز باشیم.

در پایان بهرامی مدیر امور مالی شرکت کانی کاوان زرینه اوباتو با اشاره به اقدامات فرهنگی، اجتماعی و... از محل درآمد معدن قره‌کند اظهار کرد: تمامی حساب‌های بانکی و گردش مالی این شرکت در استان کردستان اتفاق می‌افتد و هدف فعالیت‌های معدن از ابتدا استان کردستان بوده است.

شناسه خبر 57035