شناسه خبر:57056
1401/4/5 09:27:51

سپهرغرب، گروه تیک: معاون فرهنگی- اجتماعی پلیس فتای انتظامی کشور، راهکارایی را برای جلوگیری از هک شدن پیام‌رسان‌ها یا شبکه‌های اجتماعی کاربران، تشریح کرد.

سرهنگ رامین پاشایی درباره راهکارهای جلوگیری از هک پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی هموطنان که طی یک سال اخیر به‌شدت افزایش یافته است، اظهار کرد: یکی از اقدامات برای جلوگیری از هک شدن شبکه‌های اجتماعی یا پیام‌رسان‌ها، "فعال کردن رمز تأیید دو مرحله‌ای" است.

معاون فرهنگی- اجتماعی پلیس فتای انتظامی کشور افزود: اگر کاربری در تلگرام هک شود، متوجه موضوع نخواهد شد اما در واتس‌آپ موضوع فرق می‌کند و کاربر متوجه می‌شود که هک شده است؛ در واتس‌آپ بیشتر از یک اکانت روی یک حساب کاربری نمی‌تواند فعال باشد اما در تلگرام چندین حساب کاربری می‌تواند روی آن اکانت فعال باشد.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر افرادی که گوشی همراه‌ یا کیف پول (وَلت) آن‌ها هک می‌شود، جزو افرادی هستند که تلفن‌ همراهشان خراب شده و آن را برای تعمیر به افراد ناشناس و تعمیرکاران غیرمجاز سپردند و زمانیکه نزد پلیس فتا مراجعه می‌کنند، به این موضوع اذعان دارند که تلفن همراه خود را مدتی قبل به افراد مذکور سپرده بودند.

این مقام انتظامی، استفاده از شماره‌هایی همچون کد ملی یا شماره تلفن‌ همراه را برای نام کاربری و رمز عبور نامناسب دانست و گفت: دلیل اصلی هک شبکه‌های اجتماعی یا پیام‌رسان‌ها، "اخاذی مالی" از کاربران است.

پاشایی از کاربران شبکه‌های اجتماعی خواست پیام‌های خصوصی و اطلاعات محرمانه موجود در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها را از قسمت savde messages یا چت‌های خصوصی با دیگران را بعد از یکی، دو روز پاک کنند و یادآور شد: افرادی که گوشی کاربران را هک می‌کنند، این اطلاعات شخصی را رؤیت کرده و می‌خوانند و این اطلاعات خصوصی، در صورت افتادن در دست هکرها، زمینه اخاذی از کاربران را فراهم می‌کند.

معاون فرهنگی- اجتماعی پلیس فتای انتظامی کشور درباره اینکه کاربران چگونه باید متوجه شوند که در پیام‌رسان واتس‌آپ هک شده‌اند، عنوان کرد: یکی از نشانه‌های اصلی هک واتس‌آپ، عدم توانایی کاربر در وارد شدن به آن است، در این حالت کاربر باید یک واتس‌آپ دیگر در گوشی خوب نصب کرده و در قسمت تنظیمات همان شماره تلفن قبلی را وارد کند، در ادامه برای کاربر پیامک آمده و در نهایت می‌تواند دسترسی هکر را از بین ببرد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که گوشی تلفن فردی در اختیار افراد نانشاس قرار بگیرد یا هک شود، احتمال دارد که پیامک‌ها یا پیام‌هایی مبنی بر درخواست تقاضای وجه برای مخاطبان آن گوشی ارسال شود، در این حالت باید هموطنان درنظر داشته باشند در صورت دریافت و رؤیت چنین پیامک‌ها و پیام‌ها حتی از طرف نزدیک‌ترین افراد مانند پدر، مادر، همسر و فرزندان خود، ابتدا با وی تماس برقرار، از صحت و سقم آن درخواست اطمینان حاصل پیدا کرده و در صورت اطمینان نهایی، پول را واریز کنند.

این مقام انتظامی با بیان اینکه کلاهبرداران در اینگونه موارد، شماره کارت بانکی فرد دیگری را در پیامک و پیام‌ها برای مخاطبان ارسال کرده و از آن‌ها می‌خواهند وجه موردنظر برای آن شماره کارت بانکی واریز شود، تصریح کرد: وقتی اطلاعات کاربری یک کاربر در شبکه اجتماعی اینستاگرام در اختیار فرد هکر قرار بگیرد، وی می‌تواند با همان شرکت اینستاگرام ارتباط برقرار کرده و پیام دهد، در آنجا راستی‌آزمایی انجام شده و اینستاگرام پس از حصول اطمینان از هک و هویت‌سنجی کاربر، صفحه را به کاربر اصلی برمی‌گردانند همچنین افراد و شرکت‌های معتبری نیز در این رابطه وجود دارند که می‌توانند به کاربرانی که هک شده‌اند، کمک کنند البته ما به عنوان پلیس فتا به هیچ عنوان هیچ فردی را در این رابطه پیشنهاد نمی‌کنیم.

شناسه خبر 57056