شناسه خبر:57095
1401/4/6 09:07:52

سپهرغرب، گروه سلامت: متخصص رادیولوژی گفت: تمام اعمال رادیولوژی مداخله‌ای توسط پزشکان رادیولوژیست اینترونشن ایرانی هم سطح جهان در حال انجام است.

رادیولوژی یکی از روش‌های مهم در تشخیص بیماری‌های مختلف است و نقش ویژه‌ای در شناسایی بیماری‌ها دارد. رادیولوژی مداخله‌ای که به اختصار IR نامیده می‌شود، یکی از شاخه‌های تخصصی رادیولوژی است که با استفاده از دستگاه‌های سی‌تی اسکن، سونوگرافی، فلوروسکوپی و ام‌.آر‌.آی و روش‌های خاص و مهارت لازم پزشک، به تشخیص و درمان بیماری‌ها می‌پردازد.

متخصص رادیولوژی و مسؤول کمیته تصویربرداری مداخله‌ای سی و هفتمین کنگره رادیولوژی ایران که در روزهای 28 الی 31 تیرماه در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود، با بیان اینکه به‌وسیله روش‌های رادیولوژی مداخله‌ای می‌توان کارهای بسیار بزرگی را بدون صدمه زیاد به بیمار انجام داد، گفت: امروزه در سخت‌ترین جراحی‌ها و حتی پیوندهای کبد، کلیه، پانکراس و روده نیز از روش اینترونشنال رادیولوژی برای درمان و جراحی استفاده می‌شود.

علیرضا راسخی، در خصوص اهمیت و جایگاه رادیولوژی مداخله‌ای در علم پزشکی امروز جهان، گفت: در حال حاضر رادیولوژی از حالت تشخیص صرف جدا شده و شاخه مهمى از آن رادیولوژى مداخله‌اى و درمانى است.

وی اضافه کرد: به این روش‌های درمانی روش‌های غیر تهاجمی یا کمتر تهاجمی گفته می‌شود که بدون شکاف در بدن بیمار با فرستادن وسیله‌هاى مدرنى در داخل بدن شخص می‌توان درمان‌هایی برای بیمار انجام داد که بیشتر این روش‌های مداخله‌ای توسط سونوگرافی، فلوروسکوپی، آنژیوگرافی، سی‌تی اسکن و یا ام.آر.آی انجام مى‌شود.

وی با اشاره به این نکته که بسیاری از رشته‌های پزشکی در جهان روش‌های سنتی را کنار گذاشته و رو به روش‌های کمتر تهاجمی یا غیر تهاجمی رادیولوژی مداخله‌ای آوردند، ادامه داد: این روش‌ها به دو دسته عروقی و غیر عروقی تقسیم می‌شوند و در رشته‌های پزشکی همچون مغز و اعصاب، گاستروانترولوژی، جراحی مختلف ریه، روده، ارتوپدی، آنکولوژی، سرطان و اورولوژى پیشرفت بسیاری زیادی داشته است.

یک متخصص رادیولوژی ادامه داد: همچین در زمینه پیوندهای کبد، کلیه، پانکراس و روده نیز از روش اینترونشنال رادیولوژی برای درمان و جراحی استفاده می‌شود، بر همین اساس یکی از بخش‌های مهم و پر اهمیت سی و هفتمین کنگره انجمن رادیولوژی ایران به تصویربرداری مداخله‌ای اختصاص دارد.

راسخی با اعلام این موضوع که رادیولوژی مداخله‌ای وابسته به وسایل چه از نظر ابزار و چه از نظر هدایت هستند،گفت: خوشبختانه با توجه به مهارت پزشکان رادیولوژیست در عرصه رادیولوژی مداخله‌ای ممکن است بعضی از موارد در ایران به سختى قابل انجام باشد.

وی یادآور شد: ولیکن با وجود کمبود وسایل این موارد تا حدودی برطرف شده چه از طریق اختصاص بودجه‌هایی از طریق وزارت بهداشت به رادیولوژی مداخله‌ای و چه از طریق ساخت بعضی وسایل توسط اینترونشنیست‌ها و حتی در مواردی استفاده مجدد از وسیله‌ای که قابلیت استریلازیسیون را دارد و به جرأت می‌توان گفت که تقریباً تمام اعمال رادیولوژی مداخله‌ای توسط پزشکان رادیولوژیست اینترونشن ایرانی همسطح جهان در حال انجام است.

وی با اشاره به تمایل بالای بیماران و پزشکان برای استفاده از روش‌های ساده و کمتر تهاجمی بجای روش‌های پیچیده جراحی، اظهار کرد: تکنولوژی‌های پیشرفته حال حاضر دنیا درمان بیماران را توسط اینترونشن رادیولوژیست بسیار میسر کرده‌اند و با استفاده از وسایلی که داخل بدن توسط رادیولوژیست دیده می‌شود می‌توان کارهای بسیار بزرگی را بدون صدمه زیاد به بیمار انجام داد.

متخصص رادیولوژی تصریح کرد: مزایای بسیاری همچون خونریزی و درد کمتر و عدم نیاز به بستری شدن طولانی مدت و حتی در بعضی موارد درمان‌های مؤثرتر مثل بستن سرخرگ و انوریسم‌های مغزی، درمان سرطان‌ها توسط شیمی درمانی از طریق سرخرگ و یا درمان توده‌های سرطانی کوچک در ارگان‌های مختلف توسط لیزر، آر.اف و یا از طریق فریز کردن و یا بستن رگ‌ها که بسیار حائز اهمیت هستند را به همراه خواهد داشت و جایگزینی مطمئن برای درمان و جراحی‌های سنتی و پیچیده به حساب می‌آید.

شناسه خبر 57095