شناسه خبر:57122
1401/4/7 08:30:12

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با تأکید بر حمایت از معادن و صنایع معدنی استان برای جلوگیری از خام‌فروشی، گفت: سه واحد کنستانتره آهن درحال احداث است که تا دو سال آینده به چرخه فرآوری معادن این استان اضافه می‌شود.

احمد شانیان روز دوشنبه در آیین افتتاح معدن سنگ آهن روستای کمک علیا با تأکید بر تکمیل زنجیره فرآوری معادن استان همدان، افزود: جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر از اولویت‌های استان به‌شمار می‌رود که موفقیت‌های خوبی در این زمینه کسب شده است.

وی با بیان اینکه بخش معدن علاوه‌بر رونق اقتصادی نقش ویژه‌ای در اشتغال استان دارد، اظهار کرد: چهار هزار نفر در این بخش مشغول به کار هستند که برای پایداری و افزایش این میزان تلاش می‌کنیم.

شانیان گفت: براساس ظرفیت اسمی پروانه‌های بهره‌برداری صادرشده دو هزار و 500 نفر در بخش معدن استان همدان فعال هستند، اما با افزایش ظرفیت و توسعه واحدهای معدنی این رقم افزایش چشمگیری یافته است.

وی با اشاره به وجود 300 معدن متنوع در استان، ابراز کرد: 30 درصد این معادن به‌صورت فصلی و مقطعی تعطیل هستند که برخی از آن‌ها با مشکلات معارضان محلی، رکود بازار و یا عدم کیفیت ماده معدنی مواجه‌اند و برای بازگشت به چرخه تولید برنامه داریم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان از بهره‌برداران معادن خواست به مسئولیت اجتماعی خود در قِبال اهالی روستا عمل کنند تا رضایت آن‌ها جلب شود و مانعی برای فعالیت ایجاد نشود.

وی خاطرنشان کرد: بهره‌برداران معدن ارتباط و تعامل خود را با شوراهای اسلامی تقویت کنند و در امورات عام‌المنفعه روستاهای واقع در حریم معادن مشارکت جدی داشته باشند.

فعالیت پنج معدن سنگ آهن در استان همدان

مسئول امور نظارت و بهره‌وری معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز در این آیین از ظرفیت 40 هزار تُنی معدن سنگ آهن کمک علیا خبر داد و افزود: این منطقه پتانسیل خوبی در ذخایر آهن دارد و امیدواریم ظرفیت این واحد معدنی به 100 هزار تُن برسد.

محمد تاروردیان با اشاره به وجود پنج معدن سنگ آهن در استان همدان، گفت: این معادن 16 میلیون تُن ذخیره قطعی آهن دارند که سالانه حدود یک میلیون و 600 هزار تُن از این معادن استخراج می‌شود.

به گفته او در گذشته مواد استخراج‌شده به‌صورت خام از استان خارج می‌شد، اما در سال‌های اخیر با احداث واحدهای گندله و کنستانتره همه این استخراج فرآوری می‌شود.

تاروردیان تأکید کرد: امروز شاهد افتتاح خط خُردایش و پُرعیارسازی معدن سنگ آهن کمک علیا واقع در شهرستان اسدآباد هستیم که با فراهم‌سازی زیرساخت‌ها در آینده شاهد احداث کارخانه کنستانتره آهن در این مجموعه خواهیم بود.

شناسه خبر 57122