شناسه خبر:57182
1401/4/8 11:08:48

سپهرغرب، گروه زیست‌بوم: یک کارشناس محیط زیست گفت: اگر آبیاری فضای سبز شهرهای کشور در زمان شب انجام شود, تنها در سه ماه تابستان حدود 400 میلیون متر مکعب آب در آبیاری فضای سبز کشور صرفه‌جویی خواهد شد.

هفته نخست تیرماه, همزمان با شروع فصل تابستان، هفته صرفه‌جویی در مصرف آب نام‌گذاری شده است و هدف از این نام‌گذاری افزایش آگاهی عمومی و ایجاد انگیزه و علاقه‌مندی برای مدیریت مصرف آب و اطلاع‌رسانی به مردم در رابطه با مشکلاتی است که در اثر مصرف بی‌رویه آب با آن دست به گریبان می‌شوند.

در رابطه با این موضوع محسن موسوی خوانساری اظهار کرد: هفته اول تیرماه به عنوان هفته صرفه‌جویی در مصرف آب نام‌گذاری شده است که هدف آن آگاهی‌رسانی درباره اهمیت صرفه‌جویی در مصرف آب در فصل تابستان است. سه ماه نخست سال 1401 به‌دنبال سال 1400 سالی تقریباً خشک بوده است اما با این وجود در بسیاری از موارد همچنان عادت‌های مصرف آب در کشور مانند سال‌های پرآبی است.

وی ادامه داد: رفتار ما با منابع آب مانند مردم کشورهای پرآب است و ما توقع داریم هر آنچه که نیاز است را از مصرف منابع آب به دست بیاوریم. یکی از این رفتارها مصرف آب برای آبیاری فضای سبز است؛ در تهران سالانه بیش از 300 میلیون مترمکعب آب برای آبیاری فضای سبز مصرف می‌شود که بخشی از این آب از طریق چاه‌ها و قسمتی نیز توسط آب لوله‌کشی تأمین می‌شود. با وجود این سرانه مصرف بالای آبیاری, شهرداری تهران هیچ توجهی به چیدمان فضای سبز شهری نمی‌کند و در آبیاری آن‌ها نیز مدیریت درستی ندارد.

این کارشناس محیط زیست بیان کرد: در شهری مانند تهران که متوسط بارندگی 210 میلی‌متر در سال و در حدود یک‌چهارم متوسط جهانی است, فضای سبز شهری باید مطابق با الگوی مناطق خشک و نیمه‌خشک باشد. به عنوان مثال درختانی چون زبان گنجشک, ارغوان و سنجد گونه‌های مناسبی برای این آب و هوا هستند اما در مقابل درختانی مانند چنار, بید مجنون و یا چمن‌کاری به هیچ وجه گونه‌های مناسبی برای فضای سبز تهران نیستند و تنها مصارف آب را بالا می‌برند.

موسوی ضمن انتقاد از حجم زیاد چمن‌کاری در تهران گفت: مشکل دیگری که در رابطه با چمن وجود دارد این است که آبیاری آن با وجود قرار داشتن در سال‌های خشک همچنان در میانه ظهر انجام می‌شود و به دلیل زمان‌بندی نامناسب آبیاری, نیمی از این آب تبخیر می‌شود.

وی تصریح کرد: راه‌های متنوعی برای کنترل مصرف آب در آبیاری فضای سبز وجود دارد که اولین راهکار تغییر پوشش سبز فضای سبز تهران از گونه‌های آب‌بر به گونه‌هایی است که آب‌بری کمتری دارند. باید با استفاده از نظر کارشناسان متخصص, فضای سبز هر یک از شهرهای کشور را متناسب با اقلیم آن ایجاد کنیم. کشور ما به شدت تحت تأثیر تغییر اقلیم و افزایش دمای متوسط جهانی قرار دارد و این پوشش نامناسب فضای سبز در آینده, بحران آب کشور را وخیم‌تر می‌کند.

عضو هیئت مدیره انجمن آب و خاک پایدار ایران گفت: لازم است تا مشابه اقدام وزارت نیرو در تغییر ساعات کاری ادارات دولتی که برای صرفه‌جویی در مصرف برق انجام شد, معاونت فضای سبز شهرداری‌ها نیز چنین کاری را انجام دهد و کادر آبیاری فضای سبز شهرداری از ابتدای تیر ماه به شیفت شب منتقل کند و خدمات آبیاری فضای سبز شب‌ها انجام شود. بر اساس برآوردها اگر چنین اقدامی در سراسر کشور در سه ماه تابستان که فصل کم‌آبی است انجام شود, در این مدت به طور متوسط قریب به 400 میلیون متر مکعب آب در آبیاری فضای سبز سراسر کشور صرفه‌جویی خواهد شد.

موسوی خاطرنشان کرد: وزارت کشورها باید این مهم را به شهرداری‌ها ابلاغ کند تا در فصل تابستان آبیاری فضای سبز در نوبت شب و در زمانی که تبخیر حداقلی داریم انجام شود.

شناسه خبر 57182