شناسه خبر:57189
1401/4/8 11:54:53

سپهرغرب، گروه خانواده: یک روان‌شناس با تأکید بر اهمیت حل اختلافات زن‌ و شوهری در داخل خانواده و مطرح نکردن آن با والدین همسر، گفت: مطرح کردن کدورت‌های ایجاد‌شده میان زن و شوهر با خانواده همسر برای میانجی‌گری، جز در مواردی خاص که لازم است خانواده‌ها در جریان مسائل باشند نتیجه‌ای جز افزایش دلخوری‌ها و کدورت و لجبازی همسر ندارد.

محمدابراهیم تکلو اظهار کرد: بعضاً پیش می‌آید زوجین به هنگام بروز اختلاف و بحث و کدورت با همسر به جای گفت‌و‌گو و حل مسئله درون خانواده دو نفره خود، مسئله پیش آمده را با خانواده همسر مطرح می‌کنند تا مادر، خواهر یا پدر همسر میانجی‌گری کرده و دلخوری زن یا شوهر را به گوش همسر برساند که این رفتار بسیار آسیب‌زننده است.

وی با بیان اینکه رفتار یادشده نهایتاً منجر به افزایش دلخوری، کدورت و لجبازی زوجین می‌شود، ادامه داد: با مطرح کردن مشکل زندگی مشترک با خانواده همسر برای میانجی‌گری، همسر احساس حقارت بیشتری می‌کند و این امکان نیز وجود دارد که به‌دنبال جبران و مقابله به مثل کردن نیز برآید. با این حال در شرایطی خاص، استثنائاتی نیز وجود دارد، برای مثال در برخی موارد که رابطه زوجین به مشکلات زیادی برخورده و زوجین تصمیم به جدایی گرفته‌اند، در میان گذاشتن مشکل با خانواده‌ها کمک‌کننده است. در غیر این صورت به حل مسئله کمکی نخواهد کرد.

وی معتقد است که زن و شوهری که از سلامت روانی نسبی برخوردار باشند، می‌توانند با استفاده از مهارت گفت‌و‌گو و حل مسئله، کدورت پیش‌آمده بین خود و همسر را بدون اطلاع والدین حل کرده و پای خانواده‌ها را به مشکلات زناشویی خود باز نکنند.

به گفته این روان‌شناس، مطرح کردن مشکل و بحث پیش آمده بین زن و شوهر با والدین می‌تواند منجر به دامن زدن به موضوع و حساس کردن خانواده‌ها شود، به طوری که بعضاً ممکن است یک کدورت از سوء‌برداشت و سوء‌تفاهم بین زوجین ایجاد شده باشد، اما وقتی خانواده‌ها در جریان این کدورت قرار می‌گیرند، سوء‌‌گیری‌های شدیدی به نفع فرزندان خود می‌کنند.

تکلو تصریح کرد: ممکن است خانواده‌ها به‌دلیل تعصبی که به فرزندان خود دارند درباره کدورت پیش آمده اغراق‌آمیز نظر داده و سوء‌گیری کنند. در این شرایط نه‌تنها مسائل حل نمی‌شود؛ بلکه پررنگ‌تر نیز می‌شود. در واقع خانواده‌ها ممکن است با قصد و غرض نظر دهند و تحت هر شرایطی طرفداری دختر یا پسر خود را کنند. اینگونه جر و بحث‌ها بیشتر نیز می‌شود چراکه والدین به‌عنوان میانجی‌گر، غیر واقع‌بینانه به موضوع نگاه می‌کنند.

وی افزایش بی‌اعتمادی به همسر و فاصله گرفتن از او را ازجمله اثرات در میان گذاشتن مشکلات زن و شوهری با خانواده همسر عنوان کرد و درباره اثرات روان‌شناختی دیگر آن توضیح داد: در این شرایط ممکن است همسر احساس امنیت نکند، چراکه می‌داند هر بحثی پیش آید زن یا شوهر قرار است آن را با خانواده‌ها مطرح کند. اینگونه پنهان کاری همسر بیشتر شده و از اعتماد، اطمینان و حس دوست داشتن کاسته می‌شود و نهایتاً رابطه زناشویی در درازمدت به مشکل می‌خورد.

این روان‌شناس احساس بی‌کفایتی در مورد همسر را از دیگر آثار روان‌شناختی این مسئله دانست و گفت: چراکه زن یا شوهر تصور می‌کند همسرش تا چه اندازه ضعیف بوده که نتوانسته است موضوع پیش آمده را با همسر حل کرده و آن را با خانواده همسر در میان گذاشته است.

تکلو در پایان سخنان خود یادآور شد: وقتی خانواده‌ها را وارد مسائل زناشویی می‌کنیم، بحث و جدل‌ها بیشتر می‌شود. به طوری که تا پیش از آن مشکل زوجین کدورت پیش آمده با همسر بوده است اما از آن لحظه به بعد ممکن است با غرض‌ورزی خانواده‌ها، مشکل بیشتر هم شود. بنابراین زوجین باید کدورت پیش‌آمده را خودشان حل کنند و در صورت نیاز از روان‌شناسان کمک بگیرند.

شناسه خبر 57189