شناسه خبر:57216
1401/4/9 08:34:26

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: طی سه ماهه نخست امسال حدود 17 میلیون دلار کالا از طریق بازارچه‌های موقت مرزی استان وارد کشور شده است.

بختیار خلیقی روز چهارشنبه اشاره به اینکه در حوزه تجارت استان، اقدامات مطلوبی در زمینه تکمیل و توسعه پایانه‌های صادراتی در حال اجرا است، اظهار کرد: در این استان دو مرز رسمی باشماق مریوان و سیرانبند بانه و سه بازارچه موقت مرزی در زمینه مبادلات تجاری فعال هستند.

وی با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری شامل صادرات، صادرات سایر گمرکات، واردات و ترانزیت است، اضافه کرد: از گمرکات استان سال گذشته هفت میلیارد و 800 میلیون دلار مبادلات تجاری انجام شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اعلام اینکه حدود 90 هزار کارت بازرگانی مرزنشینی در روستاهای تا شعاع 20 کیلومتری مرز برای مرزنشینان صادر شده است، گفت: این افراد از تسهیلات سود بازرگانی که به ازای هر نفر هفت میلیون ریال است بهره مند می‌شوند.

خلیقی با اشاره به اینکه سال گذشته از بازارچه‌های موقت مرزی استان 80 میلیون دلار کالا وارد کشور شده است، اظهار داشت: در سه ماهه نخست امسال هم میزان کالای وارد شده از بازارچه‌های مرزی استان با کارت بازرگانی مرزنشینی از لحاظ ارزش دلاری 17 میلیون دلار بوده است.

وی یادآور شد: یکی از بازارچه‌های غیرفعال استان هم بازارچه سیف سقز است که بسیاری از فعالان اقتصادی این شهرستان و مسئولان استان هم در تلاش برای فعالسازی آن هستند.

گمرکات استان کردستان با شعبه‌های فعال در سنندج، باشماق مریوان و سیرانبند بانه به فعالان اقتصادی خدمات گمرکی ارائه می‌کند و مرز رسمی باشماق مریوان در کردستان یکی از مهمترین مرزهای رسمی زمینی ایران با اقلیم کردستان عراق به‌شمار می‌آید و در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است.

شناسه خبر 57216