شناسه خبر:57220
1401/4/9 08:44:48
معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان:

344 پروانه بهره‌برداری معادن در کردستان صادر شده است

سپهرغرب، گروه خبر: معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه 344 پروانه بهره‌برداری در بخش معدن استان صادر شده است، گفت: در حال حاضر بیش از 58 درصد معادن استان فعال غیرفعال و یا درحال تجهیز است.

مهدی سیفی اظهار کرد: میزان استخراج سالانه این تعداد پروانه بهره‌برداری صادر شده در بخش معدن استان 21 میلیون تن انواع ماده معدنی است.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون 202 پروانه بهره‌برداری بخش معدن به عبارتی 58.7 درصد آن فعال است، اضافه کرد: تعداد 134 فقره از پروانه‌های معدنی غیر فعال بوده که بیشتر این تعداد در حوزه سنگ لاشه و شن و ماسه کوهی بوده که به دلیل رکود صنعت ساختمان در حال حاضر غیر فعال شدند.

معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: در خصوص شن ماسه‌های رودخانه‌ای و طرح‌های عمرانی هم در سال 1399 تعداد 30 فقره و در سال 1400 تعداد 25 فقره مجوز برداشت موقت صادر شده است.

سیفی یادآور شد: در سطح کشور حدود 81 گونه ماده معدنی شناخته شده که در این میان کردستان به دلیل وجود ذخایر قطعی به میزان حدود 600 میلیون تن با تنوع بیش از 25 نوع ماده معدنی یکی از استان‌های غنی و استراتژیک کشور در این زمینه محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد بیشترین معادن مهم استان شامل طلا، سنگ آهن، منگنز، باریت، انواع سنگ‌های تزئینی (مرمر، مرمریت، چینی، کریستال، تراورتن و گرانیت)، سیلیس، فلدسپات، پوکه معدنی، شیل، خاک رس، سنگ لاشه (ساختمانی، آهکی، ولکانیکی)، مخلوط کوهی است.

معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: تنوع مواد معدنی این استان و تلاش سازمان برای جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی باعث شده است که صنایع معدنی در یک دهه اخیر رونق یافته و در حوزه‌های طلا، آهن، سنگ تزئینی و مصالح ساختمانی واحدهای زیادی احداث یا در حال تجهیز باشند.

 

شناسه خبر 57220