شناسه خبر:57223
1401/4/9 08:47:59

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب اراک گفت: میانگین رسیدگی به پرونده‌ها در اراک در سال 99 بالغ‌بر 58 روز بوده که با الکترونیکی شدن فرآیند دادرسی در سال گذشته، به 51 روز کاهش پیدا کرده است.

حجت‌الله درودگر پیش از ظهر روز گذشته در جمع خبرنگاران اظهار کرد: میانگین رسیدگی به پرونده‌ها در شعب اراک طی سال 99 بالغ‌بر 58 روز بوده که با الکترونیکی شدن فرآیند دادرسی در سال گذشته به 51 روز کاهش پیدا کرده است؛ این روند در سال‌های 97 معادل 141 روز و در سال 98 معادل 148 روز بود.

وی با اشاره به مشکلات ابلاغ اوراق قضائی به‌صورت فیزیکی، افزود: سال گذشته درمجموع 429 هزار و 254 فقره ابلاغ صادر شده که از این رقم 399 هزار و 269 فقره به‌صورت الکترونیکی بوده که نشان می‌دهد 93 درصد ابلاغیه‌ها الکترونیکی شده و از سنتی بودن خارج شده است.

رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب اراک با بیان اینکه به‌جز مواردی که حضور متهم در دادگاه اجباری است باقی پرونده‌ها به‌صورت الکترونیکی دادرسی می‌شود، ادامه داد: دادرسی الکترونیکی نیز در سال گذشته بالغ‌بر یک‌هزار و 642 فقره بوده که عمده آن مربوط به زندانیان است.

درودگر با اشاره به مشاوره‌های حقوقی، بیان کرد: مشاوره‌های حقوقی نیز توسط کارشناسان و همکاران دستگاه قضا به‌صورت تلفنی و برخی حضوری انجام می‌شود که در همین رابطه سال گذشته دو هزار و 95 مورد به‌صورت تلفنی بوده، البته مشاوره تلفنی از تیرماه سال گذشته با شماره 129 افتتاح شده است.

وی تعداد مشاوره به‌صورت حضوری را برای 9 هزار و 604 نفر در سال گذشته عنوان کرد و افزود: 68 درصد از این افراد مرد و 32 درصد نیز بانوان بودند؛ مشاوره‌های 56 درصد از این افراد در زمینه حقوقی، 12 درصد کیفری و 32 در زمینه مسائل خانواده بوده است.

رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب اراک تعداد پرونده‌های موجود در شعب اراک در ابتدای سال گذشته را 9 هزار و 583 فقره برشمرد و گفت: 62 هزار و 682 فقره وارد و 62 هزار و 690 فقره پرونده نیز در این مدت خارج شده است.

درودگر سیر پرونده‌های وارده را صعودی عنوان کرد و ادامه داد: در سال 97 تعداد پرونده‌ها 57 هزار و 245 فقره بود که در سال‌های 98 و 99 به‌ترتیب به 57 هزار و چهار فقره و 61 هزار و 889 فقره و در سال 1400 به 62 هزار و 682 فقره رسید.

وی رسیدگی به پرونده‌های با سابقه بیش از یک سال و مسن را از سیاست‌های مهم دستگاه قضا برشمرد و افزود: تا پایان سال گذشته 188 فقره پرونده مسن در شعب اراک موجود بود.

رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب اراک اظهار کرد: محاکم اراک با همکاری معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری برای اطفال و نوجوانانی که مرتکب جرم شدند مشاوره‌های روانشناسی و مددکاری ارائه دادند؛ در سال گذشته درمجموع 779 جلسه مشاوره برای آن‌ها صورت گرفت.

درودگر اضافه کرد: قانون تکلیف کرده در برخی پرونده‌ها روند کاری با وکیل پیگیری شود و اگر متهم وکیل ندارد، دادگاه مکلف به گرفتن وکیل تسخیری است؛ در همین راستا طی سال گذشته 390 مورد از وکلای تسخیری بهره برده و 15 مورد نیز برای افرادی که تمکن مالی نداشتند، از وکیل معاضدتی استفاده شده است.

وی در پاسخ به سؤالی درخصوص طولانی شدن برخی پرونده‌ها گفت: یکی از دلایل اطاله دادرسی عدم وصول نظر کارشناسان در مدت‌زمانی است که دادگاه مشخص می‌کند، در سال گذشته درمجموع 91 پیگیری نظریه از کارشناسان توسط واحد ارشد و معاضدت انجام شد که از این تعداد 25 مورد درخواست مهلت بیشتر دادند.

رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب اراک همچنین بیان کرد: یکی از سیاست‌های دستگاه قضا با توجه مضراتی که زندان چه در بحث اقتصادی و چه در بخش روحی و روانی برای فرد زندانی و همچنین خانواده وی به همراه دارد، این است که تا جای ممکن افراد وارد زندان نشوند.

درودگر ادامه داد: به همین منظور قضات با توجه به شرایط پرونده از مجازات جایگزین حبس ازجمله استفاده از پابند الکترونیکی، آزادی مشروط و غیره بهره می‌برند تا جمعیت کیفری کاهش پیدا کند.

وی افزود: در سال گذشته درمجموع سه هزار و 609 نفر از مجازات جایگزین بهره بردند.

شناسه خبر 57223