شناسه خبر:57240
1401/4/9 09:14:59
بررسی افول ورزش هگمتانه؛

از المپیک تا ناکجا آباد

سپهرغرب، گروه ورزشی: روزگاری ورزش استان همدان با حضور قهرمانان مدال‌آوری در میادین المپیک، پارالمپیک و بازی‌های آسیایی مانند نگینی در غرب کشور می‌درخشید اما چند سالی است که حال و روز ورزش دیار الوندنشینان به‌مانند بیمار محتضری شده که اگر دیر یا زود به آن رسیدگی نشود برای سال‌های زیادی به کما و نابودی کشیده خواهد رفت.

اگر بخواهیم دفتر ورزش هگمتانه را از سال‌های نه‌چندان دور ورق بزنیم هر ورق آن، افتخارآفرینی ورزشکاران و قهرمانان در میادین مختلف ورزشی است، نمی‌خواهیم به سال‌های خیلی دور هم برویم همواره همدان در دهه 80 و اوایل دهه 90 صاحب ورزشکاران زیادی در بازی‌های المپیک، پارالمپیک و بازی‌های آسیایی بوده است.

می‌توان به حضور ورزشکاران صاحب نامی در میدان ورزشی بزرگی مانند المپیک همچون صادق گودرزی، مسعود مصطفی جوکار، میثم مصطفی جوکار در رشته کشتی، حمیدرضا زورآوند در دوومیدانی، مه‌لقا جامه بزرگ در رشته تیراندازی به‌عنوان نخستین بانوی ورزشکار ایرانی که سهمیه المپیک 2012 لندن را کسب کرد و آرزو حکیمی در قایقرانی که لقب نخستین دانش‌آموز المپیکی کشورمان را به‌دست آورد، اشاره کرد.

همچنین در پارالمپیک نیز همدان صاحب نماینده‌هایی بوده که می‌توان به حمید اسلامی، وحید علی نجیمی، زهرا نجاتی عارف و علیرضا جلیلی اشاره کرد.

در چندین سال گذشته سیدعبدی افتخاری، رسول منعم، محسن جهانشیر و در حال حاضر حمید سیفی سکان‌داران ورزش استان همدان بوده‌اند.

سیدعبدی افتخاری مدیری از استان کهگیلویه و بویراحمد از سال 1386 تا 1394 به مدت هشت سال سکان‌دار ورزش استان همدان بود که یکی از طولانی‌ترین دوران مدیریتی بر مسند ورزش استان محسوب می‌شود، دوران وی را می‌توان دوران طلایی ورزش همدان نامید.

رشد زیرساخت‌های ورزشی، ساخت ورزشگاه 15 هزار نفری مفتح، ورزشگاه 10 هزار نفری شهید حاجی‌بابایی، سالن ورزشی 6 هزار نفری سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، مجموعه سالن سنگ‌نوردی فرهاد بخشی از زیرساخت‌های ورزشی افتتاح شده در دوران عبدی افتخاری بود؛ همچنین در این دوران ورزشکاران همدانی افتخارات زیادی در عرصه‌های مختلف ورزشی برای کشورمان کسب کردند.

انتقال پاس تهران از لیگ برتر به همدان نیز در سال 1386 شور و نشاط خاصی برای ورزش همدان ایجاد کرد. در دوران مدیریت افتخاری، تیم‌های ورزشی زیادی در رشته‌های مختلف در سطح کشور فعالیت می‌کردند هرچند نباید از درآمدهای خوب کشور در آن سال‌ها و نبود فشارهای اقتصادی گذشت که باعث شد ورزش استان همدان در رشد زیرساخت‌ها دوران طلایی را پشت سر بگذارد.

بعد از سیدعبدی افتخاری معاون این مدیرکل، رسول منعم که اصالتی ملایری داشت سکان‌دار ورزش استان همدان شد، با توجه به شناخت وی نسبت به ورزش همدان و بومی بودن این استان در عرصه قهرمانی و برگزاری مسابقات با توجه به سابقه 25 ساله اقدامات خوبی انجام داد اما اختلافات رسول منعم با استاندار باعث شد خیلی زودتر از چیزی که به‌نظر می‌رسید منعم همدان را ترک کند.

این بار مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان از شهر رئیس جمهور وقت یعنی سمنان به همدان آمد. دوران مدیریت محسن جهانشیر یکی از پرحاشیه‌ترین دوران حاکم بر ورزش استان همدان بود، چنددستگی در این اداره و عدم تسلط مدیرکل بر کارکنان، همراه شد با صدور کیفرخواست برای وی در سمنان که باعث شد تا خیلی زود نسخه این مدیرکل بر ورزش همدان هم پیچیده شود.

تمرکز محسن جهانشیر در دوران کوتاه مدیریتی، بر تقویت پاس و صعود این تیم به لیگ یک، گذاشته شد شاید در بیش از یک دهه حضور تیم فوتبال پاس در همدان دوران مدیریت محسن جهانشیر بیشترین حمایت‌ها از این تیم صورت گرفت و پاسی‌ها هم تا یک قدمی صعود پیش رفتند اما عدم صعود پاس به لیگ یک باعث شد تا زحمات جهانشیر به ثمر ننشیند.

هرچند در این ایام هیئت‌های ورزشی به توجه بیش‌ازحد محسن جهانشیر به تیم فوتبال پاس گلایه‌های زیادی داشتند.

در طول سه سال بعد از دوران هشت ساله مدیریت سیدعبدی افتخاری سومین مدیرکل هم این بار از نهاوند در سال 1399 منصوب شد، طبق شنیده‌ها در زمان انتصاب حمید سیفی از قهرمانان کشتی همدان بر مسند ورزش استان همدان، نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی در این انتصاب نقش اساسی را ایفا کرده است.

انتصاب حمید سیفی بر مسند مدیریت ورزش استان همدان به دلیل عدم سابقه مدیریتی این فرد بر ورزش انتقادات بسیار زیادی به همراه داشت اما به دلیل ورزشکار و قهرمان بودن این مدیر روزنه امیدی در دل ورزشکاران ایجاد شد.

سایه سنگین شیوع کرونا بر کشور و تعطیلی تمامی اماکن ورزشی و مسابقات باعث شد تا ورزش به کما برود اما با فروکش کردن این ویروس منحوس در کشور و باز شدن اماکن، کم‌کم روحی دوباره به ورزش دمیده شد.

بعد از تغییر دولت و استاندار همدان زمزمه‌های زیادی تا به امروز برای تغییر مدیریت دستگاه ورزش شنیده می‌شود؛ در یک فایل صوتی که استاندار همدان با مشاوران جوان و رسانه‌ای خود دارد، قاسمی‌فرزاد از عملکرد حمید سیفی انتقاد کرده اما اعلام می‌کند فعلاً به دلایل مختلف دست به تغییر نخواهیم زد که البته انتشار این فایل به ضعف مدیر وقت می‌انجامد که به اعتقاد کارشناسان اقدام مثبتی نبود.

دوران مدیریت حمید سیفی نیز تا به امروز منتقدان زیادی داشته اما سررشته تمام این انتقادات به اعتبارات کم دستگاه ورزشگاه بازمی‌گردد اینکه یک پیمانکار در اتاق مدیرکل پتو می‌برد و دراز کشیده و یا با سر به داخل شیشه می‌رود، عدم پرداخت چند ماه حقوق نیروهای شرکتی و کم بودن اعتبارات برای دستگاه ورزشی که رؤسای هیئت‌های ورزشی به ذی‌حساب دستگاه ورزش به دلیل عدم تزریق منابع مالی انتقاد دارند.

امروز در ورزش استان همدان دیگر خبری از پویایی و حضور تیم‌های مختلف ورزشی در رقابت‌های کشوری نیست و کمبود اعتبارات هیئت‌های ورزشی هم باعث شده تا فعالیت و پویایی این هیئت‌ها کاهش پیدا کند که این امر نیاز به نگاه ویژه مدیریت ارشد استان و نمایندگان مردم همدان در مجلس شورای اسلامی دارد.

ورزش را باید به دور از نگاه‌های سیاسی و حب و بغض‌های مختلف نگاه کرد و یک نسخه مناسب برای آن پیچید. امروز ورزش استان همدان برای اینکه به روزهای طلایی خود بازگردد نیاز به همدلی مجمع نمایندگان استان همدان دارد.حضور حمیدرضا حاجی‌بابایی در کمیسیون برنامه و بودجه و سایر نمایندگان همدان در کمیسیون‌های مختلف باید باعث شود تا اعتبارات بیشتری برای ورزش استان همدان جذب کنیم.

روزگاری استانداران همدان برای تماشای مسابقات ورزشی فوتبال، کشتی و سایر رشته‌ها به ورزشگاه می‌آمدند اما چند سالی است که از کنار ورزشگاه هم رد نشده‌اند. بی‌شک توجه به ورزش از بسیاری از بزه‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند و باید نگاه مدیران ارشد استان به ورزش تغییر کند.

همچنین امروز ورزش با توجه به حال و روز بد اقتصادی نیاز به حمایت بخش خصوصی و کارخانه‌های تولیدی استان دارد که این موضوع نیز به ملزم کردن سرمایه‌داران توسط استاندار و مدیران ارشد استان و دادن بسته‌های تشویقی به آنان برای هزینه در ورزش بازمی‌گردد.

حمید سیفی مدیرکل جوان دستگاه ورزش استان نیز که داعیه ورزشی بودن و قهرمانی در رشته کشتی را دارد باید بیش از پیش با تعامل با وزارت ورزش، نمایندگان مردم استان همدان در مجلس شورای اسلامی، استاندار و فرمانداران شهرستان‌ها بتواند اعتبارات ورزش را افزایش دهد و زمینه رشد و پویایی را برای ورزش دیار الوند فراهم کند.

در پایان امیدواریم بازهم شاهد بازگشت استان همدان به روزهای طلایی ورزشی باشیم.

شناسه خبر 57240