شناسه خبر:57241
1401/4/9 09:16:23

سپهرغرب، گروه ورزشی: ورزش سه‌گانه یا به اصطلاح بین‌المللی آن‌ترای اتلون، ورزشی مهیج است که از چند رشته استقامتی تشکیل شده، ورزشی نوپا که در همدان این روزها با جدیت بیشتری دنبال می‌‎شود.

10 کیلومتر دویدن استقامتی، 1500 شنا سریع و 40 کیلومتر دوچرخه‌سواری قدرتی تنها قسمتی از یک رشته ورزشی است که نام رسمی آن «ترای اتلون» و به قول ما ایرانی‎‌ها ورزش سه‌گانه است.

اما جالب‌تر آن است که در کنار این ورزش سه‌گانه ورزشی دوگانه نیز که ترکیبی از دو صحرانوردی و تیراندازی در زیرمجموعه آن قرار دارد، پنج رشته ورزشی در کنار هم آن با فوریت زمان، قطعاً از جذابیت‏‌های خاصی برای ورزشکاران برخوردار است.

این ورزش در سال 1385 بعد از پنج سال کمیته و انجمن شناخته شدن، به طور رسمی به‌عنوان یک فدراسیون مستقل اعلام موجودیت کرد و از خرداد ماه 1386 توسط کنفدراسیون آسیایی ترای اتلون، به رسمیت شناخته و وارد فضای بین‌المللی شد.

  همدان، استانی موفق در سه‌گانه

استان‎‏‌های ساحلی ایران از استان‎‌های موفق و البته پرمدال در رشته‌های سه‌گانه هستند، اما چند سالی است که چند استان کوهستانی نیز در این رشته قد علم کرده و پا به پای مدعیان آن در حال حرکت هستند، یکی از این استان‏‌ها همدان است که ورزشکاران مستعدی برای این رشته دارد که سرآمد آن‌ها، «سلمان تیموری» پدیده تویسرکانی و از پرافتخارترین ورزشکاران دوگانه و سه‌گانه کشور به‌شمار می‌رود و در واقع تاریخ ورزش دوگانه و سه‌گانه همدان با فعالیت نابغه تویسرکانی به ثبت رسیده است.

ورزشکاری که توانست در میادین ملی و بین‌المللی بارها مقام کسب کند اما پس از گذشت چند سال دیگر در سطح این افتخارات قرار نگرفت و از مسابقات رسمی دور شد.

این پدیده ورزش‌های دوگانه و سه‌گانه ایران سال‌ها توانست نام کشورمان را در میادین بین‌المللی این رشته مطرح سازد. جالب است بدانید تیموری پس از سال‌ها افتخارآفرینی رهسپار استان البرز شد و با نام کرج در میادین ملی حاضر می‏‌شود.

اما با رفتن تیموری، چند ورزشکار مستعد دیگر در رده‌‎‏های مختلف از شهرستان‌های همدان ظهور و بروز کردند تا دوباره همدان در این رشته حرفی برای گفتن داشته باشد.

اما مدت‌ها بود که این رشته ورزشی در همدان، به طور رسمی به کما رفته بود و در سکوت کامل کاری و خبری تنها به حیات خود ادامه می‌‏داد و عملاً هیچ فعالیت ورزشی نداشت اما طی چند ماه گذشته مسعود پورصالحی با پیشنهاد مدیرکل ورزش و جوانان کشور و همچنین بنا بر حکم رئیس فدراسیون به‌عنوان سرپرست هیئت ورزش‌های سه‌گانه استان انتخاب شده تا علاوه بر انجام امور جاری هیئت، شرایط برگزاری مجمع انتخاباتی را هم فراهم سازد.

  سه‌گانه همدان در مسیر پیشرفت و توسعه

سرپرست هیئت ورزش‌های سه‌گانه استان همدان با اشاره به برنامه‌های خود برای پیشرفت و توسعه این ورزش، اظهار کرد: جامعه امروز کشور ما نیاز مبرم به نشاط و امید اجتماعی دارد و «ورزش» به‌عنوان یک ابزار قوی در ایجاد نشاط و امید اجتماعی، می‏‌تواند به کمک آید و بر همین اساس می‎‌طلبد با حضور در این حوزه، در راستای خدمت به شهروندان و آحاد جامعه قدم‌‎هایی برداشت.

مسعود پورصالحی ادامه داد: پس از پیشنهاد سرپرستی در این هیئت ورزشی، بسیار خوشحال شدم این رشته پراستعداد و البته مغفول مانده به من پیشنهاد شده است و بلافاصله آن را قبول کرده و برای پیشبرد اهداف آن با برنامه وارد شدم.

وی افزود: باید تلاش کنیم تمام هیئت‌های ورزشی ما از رکود و رخوت خارج شوند و باید بپذیریم ورزش تنها مختص به چند رشته ورزشی خاص نمی‌شود، باید تمام سلیقه‌های جوانان را در نظر بگیریم به همین دلیل بنده برای احیای هیئت ورزش‌های سه‌گانه ورود کردم.

سرپرست هیئت ورزش‌های سه‌گانه استان همدان با بیان اینکه این ورزش، یکی از محبوب‌ترین ورزش‌ها در سطح جهان است، بیان کرد: ورزش سه‌گانه یک ورزش کهن و قدیمی نیست و از سال 1974 میلادی به‌صورت رسمی به جهان معرفی شد و توانست به یکی از محبوب‌ترین رشته‌ها تبدیل شود.

وی از لزوم هماهنگی چند هیئت ورزشی به‌منظور بروز استعداد در این ورزش سخن گفت و اظهار کرد: استعدادیابی و کشف آن در این رشته ورزشی مستلزم هماهنگی و همکاری با چند هیئت ورزشی ازجمله ورزش‌های همگانی، دو میدانی، شنا، دوچرخه‌سواری و... است.

این مسئول اضافه کرد: با یک برنامه‌ریزی منسجم کوتاه‌مدت و بلندمدت تمام تلاش خود را برای رشد و توسعه این رشته ورزشی در استان همدان انجام خواهیم داد و دوباره نام همدان را در این ورزش آوازه خواهیم کرد.

پورصالحی عنوان کرد: در ابتدا استعدادیابی که اصل و هدف هر رشته‌ای بوده را در دستور کار قرار می‌دهیم تا علاقه‌مندان به این رشته محبوب را جذب کنیم امیدوارم بتوانیم قدم‌های مثبتی را با حمایت‌ دستگاه ورزش و مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان برداریم.

وی خاطرنشان کرد: این ورزش، یک رشته پرمدال است و باید برنامه‌ریزی لازم برای مدال‌آوری در این رشته انجام شود و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم بود.

شناسه خبر 57241