شناسه خبر:57267
1401/4/11 08:37:59

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: واگذاری سه طرح بزرگ صنعتی به شرکت‌های ماشین‌سازی و آذرآب اراک قطعی شد.

«علی جودکی» روز چهارشنبه در نشست هم‌اندیشی با تشکل‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان استان مرکزی افزود: این طرح‌ها در نشست‌هایی که در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در مدت یک ماه گذشته برگزار شده، برای شرکت آذرآب و ماشین‌سازی اراک گرفته شده‌ است.

وی ادامه داد: واگذاری این طرح‌ها به این شرکت‌ها قطعی شده و منتظر تغییر مدیریتی در شرکت ماشین‌سازی اراک است؛ با واگذاری طرح‌های مذکور به ماشین‌سازی این شهرستان، 20 تا 30 واحد صنعتی استان با این طرح‌ها فعال می‌شوند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی خاطرنشان کرد: در حوزه راه نیز مقرر شده‌ بزرگراه کربلا از مسیر ساوه- اراک- بروجرد در نخستین فرصت توسط قرارگاه خاتم و با بهره‌گیری از شرکت‌های داخلی در استان انجام شود که اجرای این طرح و نیز طرح هشت هزار و 100 واحدی اراک، ایجاد کار و درآمدزایی برای شرکت‌های تولید مصالح ساختمانی استان را به همراه دارد.

جودکی با تأکید بر عدم قطعی برق برای صنایع استان مرکزی، گفت: در برنامه ششم توسعه دولت سالانه مکلف به تولید پنج هزار مگاوات برق در کشور شد که در مدت پنج سال، تنها 6 هزار مگاوات این مهم محقق شده‌ است.

وی ادامه داد: نیروگاه‌های برق آبی کشور نیز به‌دلیل خشک‌سالی‌ از مدار تولید خارج شده‌اند که این مهم مشکلاتی را برای کشور به همراه داشته‌ است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی یادآور شد: مصوبات ستاد تسهیل براساس آیین‌نامه جدید برای تمامی دستگاه‌ها لازم‌الاجرا است و هر اقدامی که مخالف قانون نباشد، این ستاد می‌تواند برای رفع آن مشکل ورود کند.

جودکی با یادآوری گرفتن عوارض گمرکی برای ورود ماشین‌آلات خط تولید در بودجه سال جاری، افزود: ماشین‌آلات خط تولید صنایع استان مرکزی حدود 40 سال عمر دارند و نیاز به نوسازی و به‌روزرسانی است که پیگیری برای برگرداندن این قانون در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد.

در این نشست تولیدکنندگان و صنعتگران استان مرکزی مشکلات خود را عنوان کردند.

وجود نوسانات در قیمت دلار، افزایش 57 درصد حقوق کارگران، کوچ واحدهای تولیدی استان مرکزی به استان‌های قم و سمنان به‌دلیل وجود معافیت مالیاتی در این استان‌ها و وجود تعرفه گمرکی در واردات ماشین‌آلات خط تولید ازجمله مشکلات تولیدکنندگان واحدهای صنعتی استان مرکزی بود.

شناسه خبر 57267