شناسه خبر:57319
1401/4/12 09:05:31

سپهرغرب، گروه خبر: سومین جشنواره استانی توت فرنگی درحالی روز جمعه در روستای شیان سنندج برگزار شد که می‌توان گفت یکی از بی‌نظم‌ترین رویدادهای این حوزه طی چند سال اخیر به‌شمار می‌آید.

کل تولیدات باغی استان با استناد به آمار رسمی در سال 99 میزان 443 هزار تن در سطح حدود 52.6 هزار هکتار است که محصولات شاخص استان عمدتاً شامل انگور، سیب، توت فرنگی و هلو هستند.

کردستان هم‌اکنون رتبه نخست تولید توت فرنگی، رتبه دوم تولید انگور دیم و گردو، رتبه سوم تولید به، رتبه چهارم تولید آلبالو، رتبه ششم تولید گیلاس و رتبه هشتم تولید هلو و شلیل را در کشور دارد.

با توجه به این ظرفیت‌های بزرگ باغی و توانمندی بالای استان در تولید محصولات مختلف کشاورزی، انتظار می‌رود که رویدادهای استانی، منطقه‌ای و ملی که با محوریت محصولات کشاورزی استان برگزار می‌شود دارای انسجام، نظم و برنامه‌ریزی باشد.

با وجود اینکه روستای «شیان» در سه دوره متوالی میزبان جشنواره استانی توت فرنگی بوده است متأسفانه در این سال‌ها هیچ دستگاه اجرایی به‌عنوان متولی اصلی این رویداد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی اعلام موضع نکرده است و این مهم در روز جمعه و همزمان با برگزاری سومین جشنواره توت فرنگی در روستای «شیان» سنندج کاملاً نمایان بود.

آشفتگی و چنددستگی در برگزاری این رویداد در کنار سردرگمی مردم محلی برای پاسخگویی به یک نهاد اجرایی خاص بر افت کیفیت برگزاری این جشنواره افزوده بود.

متأسفانه با گذشت سه دوره از این جشنواره و فرصت دوساله کرونایی هنوز برگزارکنندگان این رویداد نتوانسته‌اند مکانی مناسب را برای برگزاری برنامه درنظر بگیرند.

نامناسب بودن مکان برگزاری جشنواره، منظره‌های بسیار نامناسب در تهیه آب شرب از چشمه کنار تجمع، نامناسب بودن مسیر دسترسی به محل رویداد، تأ‌خیر یک ساعت و 15 دقیقه‌ای در شروع برنامه و عدم ارائه خدمات مناسب رفاهی به مسافران و گردشگران همگی ازجمله ضعف‌هایی بود که سومین جشنواره توت فرنگی در کردستان را تحت تأثیر قرار داد.

سخرانی‌های بی‌شمار دهیار روستا، بخشدار سیروان، فرماندار سنندج، استاندار کردستان، مدیران کل دستگاه‌های اجرایی که اسمشان در پایین بنر و پوسترهای اطلاع‌رسانی این رویداد آمده بود همگی از نقاط ضعف این رویداد بودند که هرکدام از این دستگاه‌های اجرایی و افراد حقوقی در کنار مدعی بودن برای متولی بودن این رویداد در نهایت خود را پاسخگوی انتقادات مسافران و حاضران ندانسته و افراد منتقد و معترض را به فرد دیگری ودیعت می‌دادند.

متولیان این رویداد اگر می‌خواهند که در سنوات آتی پذیرای گردشگران و مسافران بسیاری از نقاط مختلف ایران و حتی خارج از کشور باشند باید در گام نخست یک نهاد یا یک گروه مردمی را به‌عنوان متولی اصلی برگزاری این رویداد در نظر بگیرند که در این خصوص استفاده از تجربیات جهانی و تجربیات استان‌های موفق می‌تواند کارساز باشد.

شناسه خبر 57319