شناسه خبر:57324
1401/4/12 09:21:21
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی:

پیوست‌ اجتماعی در برنامه‌های کلان مدیریت شهری دیده شود

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی گفت: پیوست اجتماعی در برنامه‌های کلان مدیریت شهری دیده شود.

«محسن خیرمند» روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: یکی از جرایمی که در سال 1400 نسبت به سال 99 روند افزایشی داشته، تصادفات رانندگی بوده است.

وی بیان کرد: سرعت متوسط شهرهای اراک و ساوه از میانگین کشوری بالاتر بوده و جای تأسف دارد که کشته‌های تصادفات درون‌شهری اراک درحال افزایش است.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی ادامه داد: این استان ازنظر تردد درون‌شهری رتبه سوم کشور را دارد و در سرعت برون‌شهری نیز از میانگین کشور بالاتر است.

خیرمند بیان کرد: در بحث تصادفات شهری اراک سرعت‌کاه‌های غیر ایمن جمع‌آوری شد و مقرر شده بود به‌جای آن سرعت‌کاه‌های ایمن نصب شود که این مهم تاکنون محقق نشده است.

وی گفت: وضعیت کنترل هوشمند دوربینی نیز در شهر اراک مطلوب نیست و نیاز است شهرداری در این خصوص به وظایف خود عمل کند.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی افزود: اگر سرعت از حد متعارف بالا برود، باید محل‌های امنی برای تردد عابر ایجاد شود و کشته شدن در حوادث رانندگی درون‌شهری به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.

خیرمند اظهار کرد: شهرداری اراک درخصوص ترافیک حوزه شهری اقدام جدی و مناسبی نداشته و هیچ ابزاری برای کاهش و کنترل ترافیک بافت مرکز شهر نداشته است.

وی تصریح کرد: شهرداری اراک در بحث سامان‌دهی کانون شهر و ایجاد کانون‌های میوه و تره‌بار و بازارچه‌های مختلف نیز هیچ برنامه‌ای ندارد و زمانی که کانون شهر شلوغ شود، پنج عنوان از 10 عنوان اصلی اتهامی را خشونت در برمی‌گیرد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی ادامه داد: یکی دیگر از جرایم استان و به‌ویژه شهر اراک، سرقت خُرد است که بیشتر در مناطق حاشیه‌ای و مسکونی رخ می‌دهد و یکی از دلایل اصلی و مهم این امر نبود پارکینگ برای خودروها است.

خیرمند عنوان کرد: در بسیاری از نقاط شهری پارکینگ از ساختمان‌ها حذف شده و شهرداری بابت این حذف پول دریافت کرده و مکلف است در آن منطقه پارکینگ ایجاد کند، اما بیش از هشت سال است که شهرداری اراک اقدام جدی برای تملک و ایجاد پارکینگ طبقاتی در مناطق مسکونی انجام نداده و در بسیاری از پروژه‌هایی که در دست اجرا دارد نیز پارکینگ را نادیده گرفته است.

وی تأکید کرد: شهرداری اراک تملکاتی دارد که به‌راحتی می‌تواند پارکینگ ایجاد کند و درمجموع بحث مکانیزاسیون شهری در اراک رخ نداده که این امر در افزایش سرقت‌های خُرد نقش مؤثری دارد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی اضافه کرد: صنوف مزاحم و آلاینده نباید در محدوده شهری باشند و این درحالی است که در سه منطقه حاشیه شهر اراک بالغ‌بر 80 ضایعاتی بدون مجوز فعالیت دارند و شهرداری اراک تاکنون در این خصوص نیز اقدام مناسبی انجام نداده است.

خیرمند تصریح کرد: دو اصل مهم در بحث کنترل آسیب‌های اجتماعی، سرمایه و نشاط اجتماعی است.

وی گفت: مطالبه‌گری در مسیر سرمایه اجتماعی بوده، اما این مهم با بستن ریل و تجمعات متفاوت است و تمام سازمان‌های مردم‌نهادی که در حوزه‌های‌ مختلف فعال هستند، حق دارند در حوزه فعالیت خود به دادگستری مراجعه و طرح شکایت داشته باشند.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی افزود: در راستای مطالبه‌گری، از نوروز امسال 32 پارک کانونی بزرگ شهر اراک مورد ارزیابی قرار گرفت و در راستای رفع نواقص این پارک‌ها، یک ماه و نیم به شهرداری اراک مهلت داده شد و اکنون این مهلت به اتمام رسیده و شهرداری باید ظرف سه روز آینده گزارش اقدامات خود را ارائه کند.

وی تصریح کرد: سامانه سجام ارتباط مردم با معاونت اجتماعی دادگستری به آدرس sajam.scp وجود دارد که این سامانه در کشور قابل رصد است و هویت افرادی که گزارش می‌دهند مشخص نیست و مردم می‌توانند موارد لازم را از این طریق اطلاع‌رسانی کنند.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی یادآور شد: سال گذشته 368 گزارش از طریق این سامانه بررسی شد که 60 گزینه آن به نتیجه مثبت رسید و بیشترین گزارش‌ها در ارتباط با منابع طبیعی، محیط‌زیست، منابع آب، مفاسد اداری و مالی، کرونا و تخلفات صنفی بود.

خیرمند بیان کرد: دومین شاخصه مهم در سرمایه اجتماعی، مسئولیت‌پذیری اجتماعی است و این مهم به آن معنا است که هر فرد باید به‌عنوان یک شهروند وظیفه قانونی و اخلاقی خود را انجام دهد و تعلق شهری از دیگر نکات مهم و ضروری است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی اظهار کرد: حوزه نشاط اجتماعی استان مرکزی دستخوش مشکلاتی بوده و موارد خشونت در این استان درحال افزایش است.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی ادامه داد: یکی از راه‌های حوزه نشاط اجتماعی، افزایش سرانه‌های فضای سبز و استفاده مردم از امکانات شهری است، اما متأسفانه در اراک به این موضوع توجه نشده و در برخی از مناطق نسبت سرانه فضای سبز از میانگین کشوری بالاتر و در مناطقی فقر سرانه فضای سبز وجود دارد.

خیرمند درخصوص وضعیت آلودگی هوای اراک نیز گفت: اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی هنوز قانون هوای پاک و اینکه چند درصد از دستگاه‌ها مصوبات این قانون را اجرا نکرده‌اند، نمی‌داند و زمانی که متولی این امر به بسیاری از قوانین آگاه نیست، چگونه دستگاه قضا می‌تواند برای برخورد با مقصرین ورود پیدا کند؟

وی عنوان کرد: شهرداری اراک در وضعیت آلودگی هوای اراک اقدام به خرید اتوبوس‌های گازوئیلی کرده که این مغایر با قانون هوای پاک است.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی اضافه کرد: در بحث خودروهای آلاینده و حذف کامیون‌ها از شهر نیز اقدام مؤثری در اراک صورت نگرفته است.

خیرمند تصریح کرد: تمام پروژه‌های مشارکتی شهرداری اراک بدون نقشه نظام مهندسی است و شهرداری اراک مکلف شده این وضعیت را سامان دهد.

وی اظهار کرد: مشکلات فنی جدی در برخی از انبوه‌سازی‌های شهر اراک وجود دارد که تاکنون دو مورد آن خبری شده و اگر این روند ادامه‌دار باشد و موارد رفع نشود، مسئولان مربوطه باید پاسخگو باشند.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی افزود: بسیاری از آسانسورهای مسکونی و اداری استان مرکزی استاندارد لازم را ندارند و ساکن کردن مردم در واحدهایی که پایان کار نگرفته‌اند، تخلف است.

خیرمند تأکید کرد: خرید یک دستگاه نردبان آتش‌نشانی مرتفع در شهر اراک یک ضرورت بوده، اما سال‌های سال است که برای این موضوع اقدامی صورت نگرفته و شهرداری اراک باید قبل از هرگونه انبوه‌سازی نسبت به خرید نردبان اقدام کند.

استان مرکزی با 12 شهرستان دارای بیش از یک میلیون و 480 هزار نفر جمعیت است.

شناسه خبر 57324