شناسه خبر:57329
1401/4/12 09:28:45

سپهرغرب، گروه کاردانش: محققان یک شرکت دانش‌بنیان در صدد ساخت پمپ‌های چندفازی برای احیای چاه‌های نفتی غیر فعال و بی‌بازده هستند که نفت از این چاه‌ها استخراج شود.

مهدی نوروزی درباره طرح خود برای احیای چاه‌های بسته و بی‌بازده نفتی کشور گفت: در حال حاضر 710 چاه نفتی غیرفعال و بسته در کشور داریم که امکان استخراج نفت از این چاه‌ها با فناوری وجود دارد.

وی با اشاره به فناوری کاربردی در این شرکت برای احیای این چاه‌ها گفت: ما موفق شدیم در این شرکت فناوری پمپ‌های چندفازی را به‌دست آوریم که امکان فشارافزایی و پمپاژ نفت از چاه‌های نفت را فراهم می‌کند.

به گفته مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان، پمپ‌های چندفازی، یکی از تکنولوژی‌های مدرن دنیاست که امکان فشارافزایی و پمپاژ فراورده‌های چاهی قبل از عملیات جداسازی را امکان‌پذیر می‌کند.

نوروزی اضافه کرد: معمولاً فراورده چاهی بعد از استحصال برای پمپاژ باید جداسازی شوند که این هزینه‌بر است و شاید به‌صرفه نباشد؛ در این صورت استفاده از پمپ‌های چندفازی که قدمت 20 ساله دارد می‌تواند هزینه این عملیات را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه تاکنون این پمپ‌های چندفازی در دریای شمال، عمان، الجزایز، عربستان و... استفاده شده است و برای احیای چاه‌های بسته یا بالا بردن ضریب تولید این چاه‌ها به بهره‌برداری می‌رسند.

به گفته این فعال حوزه نفتی، با این تکنیک تعداد بشکه‌های نفت از یک چاه افزایش می‌یابد.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه این پمپ‌ها بر اساس دیتاهای به‌دست آمده و مطابق ویژگی‌های چاه‌ها طراحی و ساخته می‌شوند، عنوان کرد: دانش فنی ساخت این پمپ‌های چندفازی را بدست آورده‌ایم.

نوروزی افزود: بناست که با همکاری شرکت ملی نفت، چاه‌های نفتی بسته را در اختیار شرکت نفت قرار دهند تا کار خود را در راستای بهره‌برداری آغاز کنیم.

وی با بیان اینکه ضریب بازیافت میانگین جهانی مخازن نفتی و گازی36 درصد است،گفت: اما در کشور ما 25 درصد است که این نشان می‌دهد ایران رتبه کمتری از میانگین دارد از این رو استفاده از فناوری می‌تواند وضعیت کشور از این منظر را بهتر کند.

به گفته این مدیر عامل، ما می‌توانیم با کسب اطلاعات از مخازن نفتی، طی سه ماه این پمپ‌ها را تولید کنیم تا چاه‌ها مورد بهره‌برداری قرار بگیرند. این فناوری نخستین‌بار است که در کشور پیاده‌سازی می‌شود و با توجه به شعار سال و اهتمام به این موضوع می‌توانیم سرآغاز تحولی در احیای چاه‌های بسته و غیرفعال باشیم.

شرکت ملی نفت ایران با مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی و همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان درصدد است که 710 حلقه چاه بدون بازده و غیر فعال نفتی را در اختیار فناوران قرار دهد تا این چاه‌ها با استفاده از فناوری به بهره‌برداری برسند.

شناسه خبر 57329