شناسه خبر:57350
1401/4/13 08:31:27

سپهرغرب، گروه خبر: معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری ویژه ملایر گفت: هم‌زمان با برداشت انگور در پایان شهریورماه و اوایل مهرماه، جشنواره شیره‌پزی سنتی در روستای هدف گردشگری مانیزان این شهرستان برگزار می‌شود که از هم‌اکنون برنامه‌ریزی‌های لازم باید انجام شود.

داریوش صفاری روز یک‌شنبه در جلسه هماهنگی برگزاری جشنواره شیزه‌پزی سنتی ملایر افزود: امسال سطح برگزاری جشنواره شیره‌پزی سنتی باید نسبت به سال‌های گذشته ارتقا یابد.

وی با بیان اینکه مردم زیادی ملایر را با جشنواره شیره‌پزی می‌شناسند، بر لزوم ارتقای سطح کیفی این جشنواره تأکید و تصریح کرد: با رشد جشنواره ازنظر سطح کیفی، زیرساختی و همچنین زمان برگزاری، باید شاهد رشد این جشنواره سنتی باشیم.

این مقام مسئول اظهار کرد: امسال باید از ظرفیت بخش خصوصی بیشتر استفاده شود و با برون‌سپاری جشنواره، باعث دوام و ثبات آن شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر نیز از برگزاری دوازدهمین دوره جشنواره شیره‌پزی در روستای هدف گردشگری مانیزان خبر داد و گفت: نیاز است جوامع محلی در منطقه دره جوزان هماهنگی لازم را به عمل آورند.

ابراهیم جلیلی افزود: جشنواره شیره‌پزی مانیزان جزء 62 جشنواره ثبت‌شده ملی در سایت رویدادهای وزارت میراث فرهنگی است.

وی ادامه داد: در استان همدان دو جشنواره ملی وجود دارد که شامل جشنواره زمستانی همدان و جشنواره شیره‌پزی ملایر با محوریت دره جوزان و روستای مانیزان است که باید باشکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در برگزاری این جشنواره را افزایش زمان برگزاری آن با مشارکت مردم محلی و تعریف رویدادهای مرتبط همچون برداشت انگور، تیزاب زدن و تهیه انواع مشتقات آن عنوان کرد.

جلیلی یادآور شد: در این زمینه آمادگی لازم را برای آموزش و ثبت باغ‌های گردشگری کشاورزی داریم.

وی با بیان اینکه رویدادهای مختلفی در دره جوزان ملایر درحال تعریف و اجرایی شدن است، ادامه داد: دفاتر خدمات مسافرتی از امروز برنامه‌ریزی لازم را برای اجرای تورهای مرتبط در دستور کار قرار دهند.

بخشدار مرکزی نیز از آمادگی کامل بخشداری، دهیاران دره جوزان و اهالی منطقه برای برگزاری جشنواره سنتی شیزه‌پزی در این شهرستان خبر داد.

مانیزان با قرار گرفتن در منطقه دره جوزان ملایر، یکی از روستاهای هدف گردشگری شهرستان ملایر است که برگزاری آیین شیره‌پزی آن در سال 1390 ثبت ملی شد.

شناسه خبر 57350