شناسه خبر:57365
1401/4/13 08:55:35

سپهرغرب، گروه خبر: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: تاکنون 65 هزار و 300 تُن چغندر قند پاییزه مزارع سرپل‌ ذهاب و قصر شیرین تحویل سه کارخانه بیستون، همدان و اسلام‌آباد غرب شده است.

سید‌افشین صفوی با اشاره به برداشت چغندر قند در برخی از نقاط استان، اظهار کرد: همه‌ساله کشاورزان استان در مناطق معتدل و سرد کرمانشاه اقدام به کشت چغندر قند می‌کنند و حدود 14 هزار هکتار از اراضی این مناطق زیر کشت این محصول می‌رود.

وی با بیان اینکه کشت چغندر قند در طول ماه‌های اسفند و فروردین‌ انجام می‌شود، افزود: محصول از نیمه شهریورماه تحویل کارخانه‌های قند می‌شود و تا اوایل دی‌ماه به طول می‌انجامد و کارخانه‌های قند هم معمولاً 100 روز در پاییز فعال هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: با توجه به شرایط اقلیمی استان در مناطق گرمسیر هم کشت چغندر قند پاییزه انجام می‌شود.

صفوی ادامه داد: با کارهای ترویجی طی سنوات اخیر، در سال زراعی جاری حدود یک‌هزار و 800 هکتار از اراضی شهرستان‌های سرپل‌ ذهاب و قصر شیرین به زیر کشت این محصول استراتژیکی رفته است.

وی خاطرنشان کرد: کارخانه‌های قند استان علاوه‌بر اینکه 100 روز در پاییز فعال هستند، حدود 70 تا 80 روز هم در بهار و اوایل تابستان فعال هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: سه کارخانه قند بیستون، اسلام‌آباد غرب و همدان متولی خرید محصول کشاورزان سرپل‌ ذهابی و قصر شیرینی هستند.

صفوی افزود: تاکنون با تلاش کشاورزان و نظارت کارشناسان، 65 هزار و 300 تُن چغندر قند پاییزه تحویل این سه کارخانه (بیستون با خرید 33 هزار و 84 تُن، همدان با خرید 29 هزار و 326 تُن و کارخانه اسلام‌آباد غرب با خرید دو هزار و 890 تُن) شده است.

وی اظهار کرد: با توجه به اعلام آمادگی کارخانه اسلام‌آباد، از کشاورزان سرپل‌ ذهاب درخواست می‌شود محصول خود را هرچه سریع‌تر براساس برنامه ابلاغی کارخانه‌ها برداشت کنند و تحویل دهند؛ چون با گرم شدن هوا چنانچه این محصول از روی زمین برداشت شود، در مدت کوتاهی سیاه می‌شود و قابل مصرف برای کارخانه نیست.

شناسه خبر 57365