شناسه خبر:57480
1401/4/15 11:51:57

مدیرعامل سازمان انتقال گفت: میزان اهدای خون توسط بانوان که نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند، کم و زیر 5درصد اهدای خون در کشور توسط زنان انجام می‌شود.

 دکتر مصطفی جمالی در مورد اینکه چرا اهدای خون در ایران توسط بانوان کم است، افزود: مشکل اساسی این است که ما امکانات اهدای خون را در نزدیکی محل زندگی بانوان نداریم و باید این امکانات را فراهم کنیم تا دشواری‌های رسیدن به محل اهدای خون برای آنان مرتفع شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر متوسطه اهدای خون توسط بانوان در کشور زیر 5درصد است، اما وقتی در برخی از محلات تهران شرایط موقت اهدای خون که در دسترس بانوان باشد و به محل زندگی آنها نزدیک باشد را فراهم کردیم، شاهد بودیم که میزان اهدای خون توسط بانوان به حدود 25 درصد رسید.

مدیرعامل سازمان انتقال خون خاطرنشان کرد: پس اشکال از ماست، که نتوانسته‌ایم امکاناتی که برای اهدای خون لازم است و باید در نزدیک محل زندگی مردم باشد را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه فرهنگ‌سازی برای تشویق و ترغیب مردم و بخصوص بانوان در اهدای خون هم نقش مهمی دارد، تاکید کرد: در این زمینه هم برنامه‌هایی با معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی، معاونت دانشجویی دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش در دست انجام داریم که میزان اهدای خون توسط بانوان افزایش یابد.

جمالی گفت: اما اینکه، اگر بخواهیم اهدای خون را توسط بانوان را به عنوان مثال از 5درصد به 10 درصد برسانیم، کار زمان‌بری است، ولی ما این کار را دنبال می‌کنیم، چون نصف جمعیت کشور را بانوان تشکیل می‌دهند و مثل این است که نصف جامعه را نتوانستیم برای اهدای خون فرهنگ سازی کنیم.

وی تأکید کرد: ضمن اینکه اهدای خون کاری مقدس‌ و ارزشمند است و به نظر من این وظیفه ما است که زمینه و امکان اهدای خون برای بانوان را بتوانیم در جامعه طوری فراهم کنیم که بتوانند در نزدیکی محل زندگی خودشان، اهدای خون داشته باشند.

زنان هرچهار ماه یک بار و درسال در مجموع 3 بار و مردان هرسه ماه یک بار و در مجموع 4 بار در سال می‌توانند خون اهدا کنند.

حداقل سن قابل قبول برای اهدای خون 18 سال تمام و حداکثر سن 60 سال تمام است. حداکثر سن برای اولین اهدای خون 60 سال است و برای دفعات بعدی سن اهداکننده مستمر (با سابقه حداقل 2 بار اهدای خون در سال) حداکثر 65 سال است.

استان‌های لرستان، قزوین، کردستان، خراسان جنوبی، گلستان، خراسان شمالی و زنجان از بین استان‌ها کشور دارای بیشترین شاخص اهدای خون توسط بانوان هستند. سالانه در کشور بیش از 2 میلیون نفر به صورت کاملا داوطلبانه خون اهدا می‌کنند.

 

شناسه خبر 57480