شناسه خبر:57554
1401/4/21 08:29:42

سپهرغرب، گروه خبر: شهردار کرمانشاه گفت: کرمانشاه به‌عنوان شهر خلاق خوراک در جهان معرفی شد.

با حضور حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملى یونسکو، آیین پلاک‌کوبی کرمانشاه به‌عنوان سی‌وهفتمین شهر خلاق دنیا در پارک کوهستان انجام شد.

دفتر یونسکو در پاریس روز دوشنبه 9 نوامبر (17 آبان‌ماه)، 49 شهر جهان را به‌عنوان شهر خلاق خوراک انتخاب کرد که کرمانشاه هم به‌عنوان تنها شهر ایران در این فهرست قرار داشت.

سازمان فرهنگی، آموزشی و اجتماعی یونسکو که در 198 کشور دبیرخانه دارد، از سال 2003 شهرهایی که در هفت حوزه صنایع دستی، موسیقی، خوراک و غیره مستعد باشد را به‌عنوان شهر خلاق معرفی می‌کند.

پیش از این هم 36 شهر خلاق خوراک از 28 کشور جهان انتخاب شده‌اند و در ایران هم شهرهای اصفهان و بندرعباس به‌عنوان شهر خلاق صنایع دستی، شهر رشت به‌عنوان شهر خلاق خوراک و شهر سنندج به‌عنوان شهر خلاق موسیقی انتخاب شده‌اند.

استان کرمانشاه با حدود 80 نوع غذا و خوراک، 11 نوع نان، 20 نوع شیرینی و میان‌وعده‌های مختص خود ظرفیت بسیار بالایی در حوزه خوراک دارد. خوراکی‌هایی مانند «روغن کرماشانی»، «نان برنجی»، «کاک»، «خورشت خلال» و «دنده‌کباب» ازجمله خوراکی‌های کرمانشاه است.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در آیین پلاک‌کوبی کرمانشاه جهان‌شهر خلاق خوراک، کرمانشاه را جزء 37 شهر خلاق خوراک دنیا معرفی و بر حفظ این دستاورد بزرگ تأکید کرد.

حجت‌الله ایوبی با اشاره به چهار سال تلاش مسئولین کرمانشاه برای ثبت این شهر به‌عنوان شهر خلاق خوراک، اظهار کرد: پس از چند سال تلاش، کرمانشاه جزء یکی از 37 شهر خلاق خوراک جهان قرار گرفت، چراکه خوراک‌هایش برجسته است.

وی ادامه داد: هرچند که کرمانشاه ده‌ها ویژگی مهم دیگر دارد، اما یکی از این ویژگی‌ها، بحث تنوع غذایی آن بوده؛ چراکه خوراک نماد تاریخ کهن، فرهنگ و سبک زندگی یک ملت است‌.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با بیان اینکه مردم کرمانشاه در طول قرن‌ها به این جنبه فرهنگی زندگی خود توجه کرده‌اند، گفت: در کرمانشاه تنوع فرهنگی، زبانی، قومی، مذهبی و آداب رسوم غنی و طبیعت بکر و آب‌وهوای چهارفصل را شاهد هستیم، چنین ظرفیتی در دیگر کشورهای دنیا بی‌نظیر است؛ به‌گونه‌ای که در اروپا می‌بینیم بسیاری از کشورها شبیه هم هستند و این میزان تنوع فرهنگی را ندارند که این نشان از تمدن و فرهنگ کهن این مرزوبوم است.

وی ادامه داد: تاریخ و تمدن چیزی نیست که آن را بتوان با پول خرید، اما می‌توان بلندترین برج‌ها را با پول ساخت. سنت‌هایی مانند تنبورنوازی و آیین نوروزی را یک‌شبه و با پول نمی‌توان به دست آورد، بلکه سال‌ها و قرن‌ها می‌گذرد تا خلق شوند و نیاز به تاریخ دارند.

ایوبی با بااهمیت خواندن و ارزشمند دانستن این جنبه تاریخی، اظهار کرد: یکی از این نمادها بحث خوراک و تنوع غذایی است که ما امروز جشنی در این راستا برگزار می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه مردم و مسئولان کرمانشاه هم قدردان این ظرفیت هستند، گفت: وقتی با مسئولین این استان صحبت می‌کنیم، یکی از درخواست‌های آن‌ها ثبت جهانی تاق‌بستان است که نشان می‌دهند علاقه‌مند به خلق زیبایی برای شهرشان هستند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با بیان اینکه علاوه‌بر آثار تاریخی می‌توان زیبایی را با اهالی فرهنگ و هنر هم خلق کرد، افزود: پوران درخشنده، شهرام و حافظ ناظری و دیگر هنرمندان از این استان هرکدام می‌توانند زیبایی‌هایی را برای این استان خلق کنند و امیدواریم در کنار مسئولین استان باشند و در این راستا قدم بردارند.

وی با تأکید بر اینکه معرفی زیبایی‌های کرمانشاه نیازمند حفظ اصالت‌های آن است، ابراز کرد: باید محلی و منطقه‌ای زندگی، اما جهانی فکر کنیم. به معماری اصیل خود توجه کنیم تا هر گردشگری وارد کرمانشاه می‌شود، با عناصر اصیل شهر آشنا شود.

ایوبی با بیان اینکه همه شهرها و کشورها درحال تلاش برای خلق تصویری زیبا از خودشان هستند، عنوان کرد: رقابت سختی بین کشورها و شهرهای دنیا درحال انجام است و اگر بخواهیم در این رقابت حضور داشته باشیم، باید خودمان را با تفاوت‌هایی که داریم، معرفی کنیم که این تفاوت‌ها می‌تواند همان فرهنگ، هنر و تاریخ ما باشد که ایران باعظمت ما با تمدن چندهزارساله این تفاوت‌ها را با دیگر کشورهای دنیا دارد.

وی متذکر شد: اگر به این تفاوت‌ها توجه کنیم، دیده می‌شویم؛ اما اگر بی‌توجه باشیم، دیده نخواهیم شد. یکی از راه‌های دیده شدن توجه به همین مقوله خوراک‌ها است که باید تمام خوراک‌های کهن را شناسایی و معرفی کنید تا مردم در رستوران‌ها از آن استفاده کنند و شهری متفاوت شوید.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در پایان با تأکید بر نقش حفظ معماری اصیل شهرها در معرفی آن‌ها، عنوان کرد: این موضوع هم که امروزه مورد توجه قرار گرفته، به نشان دادن تفاوت شهرها با همدیگر کمک می‌کند.

استاندار کرمانشاه نیز با تأکید بر اینکه برای معرفی زیبایی‌های کرمانشاه همه باهم باید تلاش کنیم، گفت: کرمانشاه درحال رسیدن به جایگاه واقعی خود است و این جهان‌شهر شدن به رونق فضای کسب‌وکار و اشتغال استان کرمانشاه کمک خواهد کرد.

بهمن امیری‌مقدم در آیین پلاک‌کوبی کرمانشاه به‌عنوان جهان‌شهر خلاق خوراک اظهار کرد: امروز به‌ جهان‌شهر شدن کرمانشاه و ثبت آن به‌عنوان شهر خلاق خوراک جهان افتخار می‌کنم.

وی با اشاره به معرفی اشتباه کرمانشاه در گذشته، افزود: کرمانشاه به تعبیر مقام معظم رهبری سینه ستبر و چهره زیبای ایران اسلامی است که در گذشته درست معرفی نشده بود، اما این‌روزها با معرفی درست ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری، کرمانشاه درحال یافتن جایگاه واقعی‌اش است.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: قدمت چندین‌هزارساله کرمانشاه و ظرفیت‌های خدادادی این استان، امکان این را فراهم می‌کند که در سایر زمینه‌ها نیز کرمانشاه در جهان بدرخشد.

وی خاطرنشان کرد: امروز با ثبت کرمانشاه به‌عنوان جهان‌شهر خلاق خوراک در یونسکو، دنیا یکی از زیبایی‌های این استان را شناخته و باید برای معرفی سایر زیبایی‌ها تلاش کرد.

امیری‌مقدم با بیان تنوع غذایی و خوراکی کرمانشاه، گفت: تنوع بیش از 80 خوراک ویژه استان کرمانشاه و بیش از 20 نوع نان کرمانشاهی نشان از ویژگی برجسته خوراک در کرمانشاه است.

وی ادامه داد: معرفی درست کرمانشاه و جهانی شدن این شهر پای گردشگران به استان را باز می‌کند و به فضای کسب‌وکار و اشتغال استان نیز کمک خواهد کرد.

استاندار کرمانشاه خاطرنشان کرد: برای پیشرفت و توسعه استان و تداوم زیبایی‌های فعلی کرمانشاه باید تلاش شود.

شهردار کرمانشاه نیز با اشاره به اینکه کرمانشاه نمایشگاه بزرگ وحدت اقوام و قلب تپنده سینه ستبر ایران اسلامی است، گفت: نشان افتخار جهان‌شهر خلاق خوراک از امروز بر گردن شهروندان کرمانشاهی آویخته شد.

نادر نوروزی در آیین پلاک‌کوبی کرمانشاه به‌عنوان جهان‌شهر خلاق خوراک اظهار کرد: استان کرمانشاه به تعبیر مقام معظم رهبری سینه ستبر ایران اسلامی بوده و شهر کرمانشاه قلب تپنده داخل این سینه است.

وی با اشاره به پیشینه تمدنی شهر کرمانشاه، افزود: یادگاری‌هایی از دوران هخامنشی، ساسانی و قاجار در دل این شهر به یادگار مانده است.

شهردار کرمانشاه تصریح کرد: کرمانشاه در مقاومت و دفاع مقدس هم برجسته بود و با وجود حملات متعدد دشمن، همچنان پایدار ماند.

وی ادامه داد: این شهر ویژگی تعدد اقوام و مردم‌شناسی برجسته‌ای دارد و این دور هم ماندن اقوام و گویش‌های مختلف، نمادی از وحدت بوده که در شهر کرمانشاه به نمایش گذاشته شده است.

نوروزی به خلاقیت در خوراک به‌عنوان یک فرهنگ‌ خاص شهر اشاره و خاطرنشان کرد: کرمانشاه با تنوع بالای خوراک و غذا، امروز شرایطی را دارد که توسط سازمان جهانی یونسکو به‌عنوان شهر خلاق خوراک معرفی شده است.

وی ادامه داد: کسب جایگاه سی‌و‌هفتمین جهان‌شهر خلاق خوراک افتخاری است که امروز مدالش بر گردن شهروندان کرمانشاهی آویخته شد.

شهردار کرمانشاه با اشاره به اهمیت معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی در جهان، افزود: جهان‌شهر شدن کرمانشاه کمک شایانی به معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی در دنیا می‌کند و نمایش نام کرمانشاه در فهرست جهان‌شهرهای خلاق در جذب گردشگر تأثیرگذار خواهد بود.

وی گفت: در کنار سایر جاذبه‌های گردشگری در هر منطقه، تنوع و فرهنگ غذایی نیز جایگاهی خاص در نظر گردشگران دارد.

نوروزی رونق اقتصادی را از دیگر مزایای جهان‌شهر شدن کرمانشاه دانست.

شناسه خبر 57554