شناسه خبر:57782
1401/4/26 09:08:12

سپهرغرب، گروه خبر: همایش بین‌المللی «هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار» به میزبانی دانشگاه رازی آغاز به کار کرد.

همایش بین‌المللی«هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار» با حضور استاندار کرمانشاه، امام جمعه و فرماندار پاوه، مسؤولان گردشگری استان، روسای میراث فرهنگی و گردشگری، چهره‌های فعال فرهنگی و مدنی اورامانات در استان‌های کرمانشاه، کردستان و میهمانان خارجی و همچنین مقامات کشوری و استانی، پژوهشگران، اصحاب فرهنگ و هنر و سایر اقشار به میزبانی دانشگاه رازی آغاز به کار کرد.

نادر نادری دبیر علمی همایش بین‌المللی هورامان در این مراسم، اظهار کرد: همایش بین‌المللی هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار را از اسفندماه سال 1400 آغاز کردیم و این همایش عظیم و بین‌المللی در پی ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: در اجلاس سالیانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در شهر فوجی چین در پنجم مردادماه 1400 با رأی 186 کشور جهان این منظر زیبا و بکر ثبت جهانی شد.

دبیر علمی همایش بین‌المللی هورامان اضافه کرد: این بیست‌ششمین میراث جهانی ایران است که نه تنها وسیع‌ترین میراث جهانی ایران بلکه وسیع‌ترین میراث جهانی در سراسر دنیا محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: صدها جلد گزارش‌های مفصل در حوزه‌های مختلف در این رابطه جمع‌آوری شد تا به این نتیجه رسیدیم.

نادری در خصوص محدوده این اثر جهانی، گفت: سه استان کرمانشاه، کردستان و حلبچه در اقلیم کردستان را در برمی‌گیرد که خوشبختانه 60 درصد این منظر زیبا و بکر در استان کرمانشاه(شامل شهرستان‌های روانسر، جوانرود، پاوه و ثلاث باباجانی) است و 30 درصد از این منظر در حوزه استان کردستان (بخشی از سنندج، کامیاران و سروآباد) و 10 درصد در حلبچه است.

وی با اشاره به معیارهای مختلف در راستای ثبت جهانی، اظهار کرد: 10 معیار برای ثبت جهانی منظر فرهنگی وجود دارد که 2 معیار از آن را این منظر جهانی در بر دارد یکی اینکه باید نشانه‌ای باشد از یک سنت فرهنگی زنده و دیگری نمایانگر تأمل انسان با طبیعت باشد که نمای زیبای هورامان این معیارها را دارد.

نادری یادآور شد: دانشگاه رازی کرمانشاه با همکاری پایگاه جهانی منظر فرهنگی هورامان تصمیم گرفت که اقدامات شایسته‌ای در این زمینه انجام دهد و بر این اساس برنامه‌های اساسی از جمله تأسیس گروه مطالعاتی هورامان پژوهشی، تأسیس مرکز اسناد و مدارک هورامان و برگزاری این همایش بین‌المللی داشته است.

وی اظهار کرد: بیش از 400 مقاله علمی پژوهشی توسط پژوهشگران در داخل و خارج کشور به دست ما رسیده که پس از داوری‌ها و پیگیری‌های علمی بالغ بر 230 مقاله ارزشمند در حوزه اقتصاد، کارآفرینی، گردشگری، دانش بومی، گیاهان دارویی، محیط زیست، باستان‌شناسی، معماری و... ثبت و ضبط شده که خروجی آن در قالب کتابچه مقالات چاپ و نشر و در اختیار مسؤولان قرار خواهد گرفت.

گفتنی است، این همایش دو روزه است که در آن به مسایل و مشکلات، معایب و مزایای ثبت جهانی هورامانات به صورت تخصصی بررسی می‌شود.

شناسه خبر 57782