شناسه خبر:57839
1401/4/28 09:09:04

سپهرغرب، گروه کشاورزی: وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سالیانه 16 تن خاویار و سه‌هزار تن گوشت در کشور تولید می‌شود، گفت: تولید 100 تن خاویار و 20 هزار تن گوشت ماهیان خاویاری در افق 1404 پیش بینی می‌شود.

سیدجواد ساداتی‌نژاد در حاشیه هفتمین همایش ملی ماهیان خاویاری و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران افزود: خاویار ایرانی به‌عنوان یکی از نشانه‌های ایران در حوزه شیلاتی و به نوعی در کنار زعفران ایرانی، شناسنامه ما به‌شمار می‌آید.

وی اظهار کرد: در حوزه شیلات پنج‌هزار و 800 کیلومتر ساحل داریم که ظرفیت‌های بسیار زیادی نیز در این بخش وجود دارد.

وی اضافه‌کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان تولید ماهی در داخل کشور با میزان تولید آن در سواحل برابر است، یعنی استان‌های داخلی ظرفیت بی‌نظیری در حوزه پرورش آبزیان دارند و اینکه از سواحل غفلت کرده ایم که باید از این ظرفیت استفاده شود.

این عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به اینکه حوزه شیلات نسبت به ظرفیت‌های بی‌نظیرش مورد غفلت قرار گرفته است، تصریح کرد: این حوزه ظرفیت بالایی برای سرمایه‌گذاری به‌ویژه در بخش صادرات دارد.

ساداتی‌نژاد با تأکید بر اینکه از همه سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این بخش دعوت می‌شود، گفت: علاوه بر بازارهای خوب برای محصولات شیلاتی ایران، ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزه اشتغال وجود دارد.

وی با بیان اینکه بالاترین میزان تولید خاویار متعلق به ایران است، گفت: صید ماهیان خاویاری از سال‌های قبل ممنوع شده است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: با توجه به‌ مشکلات این صنعت در تأمین مالی، بانک‌ها باید برای این بخش زمان تنفس در نظر بگیرند، یعنی برای گوشت خاویار یکی- دو سال و خاویار حدود هفت سال است.

ساداتی‌نژاد اظهار کرد: اکنون سالیانه 1.7 میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری رهاسازی می‌شود که به‌دنبال افزایش آن به حدود پنج میلیون قطعه در سال 1404 هستیم.

وی به واگذاری اراضی برای مجتمع‌های شیلاتی پرورش میگو اشاره کرد و گفت: در این حوزه تسهیلاتی را آماده کرده‌ایم و نگاه تسهیل‌گری برای واگذاری این اراضی به سرمایه‌گذاران داریم.

وی ادامه‌داد: ظرفیت‌هایی که در کنار سواحل وجود دارد توسط شرکت شهرک‌های کشاورزی ما شناسایی شده و شرکت‌های مختلف داخلی و خارجی می‌توانند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند.

وزیر جهادکشاورزی اضافه کرد: دو بسته تشویقی، یکی در بخش واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران و دیگری ارائه تسهیلات بانکی توسط بانک کشاورزی در این حوزه در نظر گرفته شده و سعی داریم سرمایه‌گذاری در این حوزه رشد پیدا کند.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه ما به‌دنبال تنوع سبد غذایی مردم هستیم، افزود: در سبد غذایی جامعه باید وجود انواع ماهی افزایش یابد.

وی تصریح کرد: بشقاب غذایی ما بشقاب پر آبی از نظر میزان مصرف آب برای تولید غذا است.

وی اظهار کرد: هرچه میزان ماهی در این بشقاب پررنگ تر شود، یعنی میزان آب را در بشقاب غذا و الگوی غذایی کاهش داده‌ایم که شاخص مؤثری در مصرف است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: این وزارتخانه و سازمان شیلات حداکثر حمایت را از این صنعت و شرکت‌های دانش بنیان فعال در این بخش برای رشد و توسعه خواهند داشت.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص ملی را 11.7 درصد است، گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت قابل قیاس با حوزه کشاورزی نیست، زیرا بالاترین عدد سرمایه‌گذاری در این بخش حدود چهار درصد بوده که در سال‌های گذشته رخ داده است.

  ساداتی‌نژاد با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه شیلات مغفول مانده افزود: سرمایه‌گذاری در حوزه‌ها به میزان سهم آن‌ها در تولید ناخالص ملی وابسته است، اما آمارها در بخش کشاورزی نشان می‌دهد این فرایند به‌درستی در این بخش رخ نداده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های بی‌نظیری در پنج هزار و 800 کیلومتر نوار ساحلی ایران وجود دارد، اظهار کرد: ظرفیت اشتغال‌آفرینی در این زمینه قابل‌توجه است، در حالی که در این سال‌ها کمتر به آن توجه شده است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: برداشتم این است که در حوزه تغییرات اقلیمی و مباحث مربوط به بحران آب، حوزه شیلات می‌تواند کمک شایانی به تغییر مصرف جامعه باشد تا مصرف ماهی جای خود را در بشقاب ایرانی پیدا کند.

ساداتی‌نژاد بیان کرد: برای اینکه بخواهیم ماهی جای خود را در سفره مردم باز کند، باید تمهیدات ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته شود که بخشی از این مهم به ارزان‌سازی تولید ماهی و فرهنگ‌سازی مصرف بازمی‌گردد.

  حلقه مفقوده کشاورزی عدم سرمایه‌گذاری است

وی با تأیید فقر سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی، افزود: باید از سرمایه‌گذاران سایر حوزه‌ها برای سرمایه‌گذاری در این بخش دعوت کنیم، البته وظیفه دولت‌ها این است که در حوزه ارزش‌افزوده اقدام کنند که این بخش قابل‌رقابت با سایر بخش‌های صنعتی، معدنی و پتروشیمی‌ها باشد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به دلیل یارانه گرفتن حوزه کشاورزی، ادامه داد: دولت‌ها تلاش دارند با یارانه دادن به حوزه کشاورزی، ارزش‌افزوده این بخش را با سایر حوزه‌ها هم‌سطح کنند که بخش غذا آسیب نبیند.

ساداتی‌نژاد عدم سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی را حلقه مفقوده در این بخش خواند و خاطرنشان کرد: پرورش ماهیان خاویاری، میگو و پرورش ماهی در قفس در نوار ساحلی ظرفیت‌هایی است که باید از آن‌ها بهره ببریم.

  70 هزار میلیارد تومان برای خرید گندم

وی اظهار کرد: بانک‌ها نمی‌توانند با ذهنیت گذشته در سرمایه‌گذاری جدید در حوزه تولید کمک کنند. عدد و رقم‌ها پس از اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها متفاوت شده است، به طور مثال اکنون در حال خرید گندم از کشاورزان هستیم و برای آن 70 هزار میلیارد تومان باید پرداخت کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته این اعداد بسیار کوچک بودند، از این‌رو مقیاس حمایتی بانک‌ها باید ضریب بیشتری به خود بگیرد.

شناسه خبر 57839