شناسه خبر:57950
1401/4/30 09:02:33
رئیس قطب تعمیق ایمان دینی و مقابله با فرق انحرافی دفتر تبلیغات اسلامی:

همایش ملی مرجعیت علمی قرآن توان تحول‌آفرین در قرآن‌شناسی و تمدن‌سازی را دارد

سپهرغرب، گروه مشکات: رئیس همایش ملی مرجعیت علمی قرآن کریم گفت: اگر همایش ملی مرجعیت علمی قرآن کریم وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهد، می‌توانیم شاهد تحولی عظیم هم در حوزه قرآن شناسی و هم در زمینه تمدن سازی باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی در مراسم رونمایی از پوستر و سایت این همایش گفت: این همایش در واقع جزئی از یک رویداد بزرگ در حوزه قرآن‌شناسی است و قرآن بزرگ‌ترین سرمایه معنوی و معرفتی بشر از آغاز نزول تا پایان تاریخ است.

وی افزود: ما امروز شاهد طرح تازه‌ای در باب نگاه به قرآن هستیم که در آن قرآن از یک منبع معرفتی به مرجعی برای اندیشیدن، عمل و پیشبرد یک حرکت اجتماعی و تمدنی تبدیل می‌شود و همایش مورد نظر و فعالیت‌هایی که در امتداد و پیرامون آن انجام می‌گیرد باب جدیدی از حضور قرآن در عرصه زندگی انسان‌ها را باز خواهد کرد.

رئیس قطب تعمیق ایمان دینی و مقابله با فرق انحرافی دفتر تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: تفاوت این همایش با سایر همایش‌های قرآنی را باید در نوع نگاه بانیان، شورای علمی و پایه‌گذاران آن دید؛ مهم‌ترین دغدغه این همایش حضور جدی در یکی از مهمترین و کانونی ترین دغدغه‌های انسان معاصر یعنی حوزه علم پژوهی با موضوع حضور قرآن کریم در زندگی انسان هاست.

سبحانی سخن از مرجعیت علمی قرآن کریم را ادعایی بزرگ و سهمگین دانست و گفت: اگر این همایش وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهد می‌توانیم شاهد تحولی عظیم هم در حوزه قرآن شناسی و هم در زمینه تمدن‌سازی باشیم.

وی نکات مهم و اهداف همایش را برشمرد و تصریح کرد: قدم اولی که باید مورد توجه مخاطبان و بانیان این همایش قرار گیرد توجه به جایگاه قرآن کریم به‌عنوان یک نقطه کانونی و تأثیرگذار در حیات دینی جوامع مسلمان است.

وی با اشاره به فقدان گفتمان مشترک در جهان اسلام افزود: جهان انسانیت و اسلام در مقابل گفتمان سکولار و مادی مدرنیته باید حول قرآن کریم گفتمان بدیلی را برقرار نماید که این دومین هدف اصلی این همایش است.

رئیس همایش ملی مرجعیت علمی قرآن کریم بیان کرد: توجه به حوزه دانش‌سازی بر پایه قرآن کریم سومین هدف از برگزاری همایش مرجعیت علمی قرآن است؛ مطالعات قرآنی متأسفانه نتوانسته است جایگاه خود را میان مطالعات دانشگاهی حفظ کند و این همایش به دنبال طرح یک نگاه جدید به مطالعات قرآنی است.

سبحانی گفت: مخاطبان این همایش چند گروه هستند که از آنان دعوت به حضور در آن را داریم؛ گروهی از مخاطبان افرادی هستند که در حوزه مطالعات قرآنی دارای سوابق و بن مایه‌های علمی و پژوهشی می‌باشند.

وی اظهار کرد: گروه دوم از مخاطبان همایش افرادی هستند که در حوزه علوم مختلف امروزی از علوم انسانی، طبیعی و اسلامی تجربیات علمی خوبی داشته اند و گروه سوم کسانی اند که دغدغه‌های فلسفه علم و مباحث روش‌شناسی علم دارند و نسبت به سویه‌ها و جهت داری علوم حرکت‌های علمی داشته اند.

وی با تأکید بر مخاطب بودن اساتید و محققان عرصه مطالعات تمدنی در همایش مرجعیت علمی قرآن بیان کرد: تأکید ما در اولین همایش بر بررسی موارد اختلاف و نکات چالشی است و امیدواریم با سرمایه‌ای که در اولین همایش گردآوری خواهد شد، در همایش‌های بعدی یکی از دانش یا گروه دانش‌ها را در مجموعه‌ای از نشست‌ها مورد مطالعه قرار داده و به‌صورت کاربردی به نقش قرآن کریم در آن دانش را بررسی کنیم.

رئیس همایش ملی مرجعیت علمی قرآن کریم در پایان خاطرنشان کرد: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دو نهاد اصلی و مهم در همکاری با دفتر تبلیغات اسلامی در برگزاری همایش مرجعیت علمی قرآن کریم هستند؛ البته مجموعه‌ها و مراکز دیگری نیز در برگزاری این همایش همکاری دارند.

در پایان این مراسم از پوستر همایش مرجعیت علمی قرآن و سایت آن رونمایی شد.

محورها و موضوعات پیشنهادی و همچنین راه‌های ارسال آثار به همایش ملی مرجعیت علمی قرآن در سایت مربوطه با آدرس: https://qsaconf.isca.ac.ir اطلاع رسانی شده است.

مهلت ارسال چکیده مقالات تا 30 دی 1401 و ارسال اصل مقالات 31 فروردین 1402 می‌باشد.

گفتنی است، زمان برگزاری اولین همایش مرجعیت علمی قرآن کریم خردادماه 1402 خواهد بود.

شناسه خبر 57950