شناسه خبر:58054
1401/5/2 09:01:28

سپهرغرب، گروه خبر: از گذشته تاکنون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها و تداوم و بهره‌وری آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده است، به گونه‌ای که قانون گذار صراحتا در قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات مصوبه سال 1374، هر گونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی را جز در موارد ضروری غیر مجاز اعلام کرد.

اما با وجود این مهم در اقصی نقاط کشور ازجمله استان ایلام شاهد هجوم گسترده سودجویان برای از بین بردن باغ‌ها و تبدیل آن‌ها به اراضی مسکونی،تجاری، تفریحی و.... بوده‌ایم.

  تغییر کاربری اراضی کشاورزی در چه صورت مفید است؟

مدیر گروه رشته کشاورزی دانشگاه ایلام اظهار کرد: تغییر کاربری به این معنا است که مالک یک ملک به دلیل ایجاد منافع بهتر نسبت به استفاده از ملک خارج از نوعیت مجاز آن اقدام کند که در این میان قانون‌گذار برای حفاظت از باغ‌ها و زمین‌های زراعتی و جلوگیری از تبدیل آن‌ها به اماکن مسکونی و غیره قوانینی را وضع نموده و با جرم‌انگاری این عمل سعی کرده است از کاربری اراضی جلوگیری نماید.

رستمی افزود: تغییر ‌کاربری غیرمجاز زمین‌های کشاورزی عموماً موجب از بین ‌رفتن ظرفیت و قابلیت زمین کشاورزی می‌شود، اما در مواردی همچون تغییر آب و هوا، دگرگونی اقلیم، کمبود آب و...نه‌تنها تغییر کاربری اراضی زیانی ندارد بلکه توسعه و رونق زمین‌های کشاورزی را نیز به‌دنبال دارد.

وی با بیان اینکه تغییر کاربری اراضی باید بر اساس مبنایی دقیق و علمی سنجیده شود تا مشخص شود به سود یا زیان زمین است، ادامه داد: آمایش سرزمین یکی از مبنا و شاخص‌هایی به شمار می‌رود که طبق آن کاربری اراضی به صورت علمی بررسی می‌شوند تا بر اساس ظرفیت و توانایی که دارد از آن زمین استفاده شود.

مدیرگروه رشته کشاورزی دانشگاه ایلام با اشاره به اینکه تغییر کاربری غیر اصولی اراضی کشاورزی در بلند مدت نتایج زیان‌باری به‌دنبال دارد، تصریح کرد: با توجه به اهمیت اراضی کشاورزی تمام دستگاه‌های ذی‌ربط ازجمله جهاد کشاورزی، دستگاه‌هایی نظارتی و قضائی و همچنین عموم مردم می‌بایست تمام توان خود در حفاظت از باغات و زمین‌های کشاوزی به کار گیرند تا از تخریب و نابودی محیط زیست جلوگیری شود.

  وظایف جهاد کشاورزی در حفظ اراضی کشاورزی

مدیر امور اراضی استان ایلام نیز، اظهار کرد: اجرای قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌های خارج از محدوده قانونی شهرها و شهرک‌ها از سال 1374 و اصلاحیه بعدی آن در سال 1385 جزو شرح وظایف محوله وزارت جهاد کشاورزی و سازمان‌های جهاد کشاورزی و مدیریت‌های امور اراضی استان‌ها نهاده شده است که بر اساس ماده 1 این قانون هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی در خارج از محدوده قانونی شهرها و شهرک‌ها جز در موارد ضروری ممنوع است.

یاسین علی‌حسینی، افزود: تغییر کاربری‌های غیرمجاز اراضی کشاورزی و گسترش آن در سال‌های اخیر ناشی از قطعه‌بندی و خرد شدن غیر قانونی اراضی کشاورزی توسط مالکان اصلی و فروش قطعات خرد به غیر کشاورزان جهت ساخت و ساز و احداث باغ ویلاهای غیر قانونی در حریم و حاشیه شهرها و روستاها است.

وی با بیان اینکه تغییرغیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی یکی از چالش‌های فعلی جامعه و تهدیدی برای اراضی کشاورزی به‌عنوان یکی از منابع پایه تولید مواد غذایی محسوب می‌شود، تصریح کرد: در این راستا پس از تشکیل سامانه 131 ارتباطات مردمی در سال 94 و همچنین متعاقب آن تشکیل فرماندهی یگان حفاظت اراضی کشاورزی در سال 98، با وجود وسعت و پراکندگی و کمبود امکانات و تجهیزات لازم و نیروی انسانی کافی اقدامات حفاظتی نسبت به سال‌های قبل از تشکیل یگان حفاظت پیشرفت قابل ملاحظه ای برخوردار گردیده و بصورت مستمر ومرتب توسط یگانهای گشت حفاظت، اراضی کشاورزی اراضی کشاورزی به‌منظور شناسایی و برخورد با متخلفین و ساخت و سازهای غیر مجاز صورت مورد پایش روزانه قرار می‌گیرند.

  لزوم همکاری سایر دستگاه‌های استانی جهت برخورد با متخلفان

این مسئول تصریح کرد: تا به امروز خوشبختانه با همکاری و مساعدت دستگاه قضائی و نیروی محترم انتظامی و شناسایی ساخت و ساز‌های غیر مجاز اقدامات خوب و مؤثری در اجرای قلع و قمع بناهای غیرمجاز صورت پذیرفته و با همکاری سایر دستگاهای اجرایی و سیاسی و امنیتی و دستگاه قضائی و انتظامی نسبت به برخورد با متخلفان اقدامات بیشتری لحاظ شود.

علی‌حسینی گفت: ازمالکان اراضی کشاورزی و کشاورزان و مردم فهیم و عزیز استان خواستاریم که از هر گونه قطعه‌بندی و خرد شدن و فروش و تغییر کاربری غیر مجازاراضی کشاورزی این نعمت خدادادی به‌عنوان منبع تأمین امنیت غذایی جامعه امروز و فردا اکیداً خودداری نمایند، چراکه تبعات حقوقی ناشی از عدم تمکین به قانون منجر به تخریب و حیف و میل اموال مردم و صرف هزینه‌های بیت‌المال را به‌دنبال دارد.

شناسه خبر 58054