شناسه خبر:58055
1401/5/2 09:03:37

سپهرغرب، گروه خبر: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان گفت:537 روستا در کردستان فاقد جاده مناسب و آسفالت شده است.

شهرام ملکی در آیین تکریم و معارفه مدیرکل راهداری استان کردستان در سنندج، با اشاره به اینکه 222 روستا در استان بالای 50 خانوار هستند گفت: توجه به راه‌های روستایی، احداث و بهسازی جاده‌های روستایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه حمل و نقل جاده‌ای نقش مهمی در جابجایی کالا و مسافر و توسعه گردشگری دارد، توسعه راه‌های روستایی و جاده‌ای و تقویت شبکه بزرگراهی در راستای کاهش تلفات جاده‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این مسئول شاخص برخورداری کردستان از بزرگراه‌های اصلی و فرعی با میانگین کشوری را نامناسب توصیف کرد و افزود: هم‌اکنون 340 کیلومتر بزرگراه در استان وجود دارد، از آنجا که آمار تصادفات در استان بالاست ضرورت دارد تدابیر لازم در راستای رفع مشکلات جاده‌ای و کاهش تصادفات رانندگی اتخاذ شود.

ملکی با اشاره به ترانزیت هفت میلیارد دلاری کالا در کردستان، توجه به ظرفیت اقتصادی مرز باشماق در عرصه ملی را حائز اهمیت دانست.

  شاخص توسعه راه‌های روستای کردستان با شاخص کشوری فاصله دارد

مدیرکل سابق اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کردستان شاخص برخورداری راه‌های روستایی استان را 66 درصد ذکر کرد و گفت: این در حالی است که شاخص کشوری 81 درصد است و این استان با شاخص کشوری فاصله دارد.

محمدراشد مدرس‌گرجی اظهار کرد: هم‌اکنون عملیات احداث 370 کیلومتر راه روستایی با هزار و 100 میلیارد اجرایی و 50 کیلومتر آن افتتاح شده است.

وی با اشاره به احداث سه هزار و 210 کیلومتر آسفالت راه روستایی در استان افزود: احداث راه روستایی با جمعیت هزار خانوار در استان انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه روکش آسفالت همه راه‌های استان انجام شده است اظهار کرد: گردنه صلوات آباد سنندج، مسیر سنندج_ مریوان، با تعامل و همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان انجام شده است.

مدیرکل سابق اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کردستان با اشاره به تدوین برنامه دو ساله راهداری استان، گفت: در برنامه اول 150 کیلومتر راه روستایی احداث شده و در برنامه دوم 300 میلیارد تومان پروژه افتتاح و هزار کیلومتر راه روستایی آسفالت و تعداد هشت نقطه پرتصادف اصلاح شده است.

گرجی میزان اعتبارات تخصیص یافته به راهداری استان را در سال 98، 40 میلیارد تومان، در سال 99 حدود 150 میلیارد تومان و در سال 1400 حدود 300 میلیارد تومان عنوان کرد.

وی عامل انسانی، وسیله نقلیه، جاده، عوامل امدادی، پلیس، هلال احمر، اورژانس، عوامل محیطی (کاهش دید افقی،گرد وغبار و مه) عامل بروز تصادفات و حوادث رانندگی عنوان کرد و گفت: محورهای مریوان، سنندج، سقز- مریوان، مریوان- کامیاران از محورهای پرحادثه استان است در این راستا بهسازی راه‌ها و رفع مشکلات این نقاط از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مدیرکل سابق راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کردستان احداث شبکه راه‌های بزرگ در استان را ضروری برشمرد و افزود: نگهداری 200 کیلومتر از راه‌های استان انجام شده است.

گرجی یادآورشد: کردستان در زمینه شناسنامه دار کردن پل‌ها، گردنه‌ها و نقاط جزو استان‌های پیشرو در کشور است.

گرجی همسان‌سازی نفت - گاز ناوگان عمومی از مطالبات رانندگان استان دانست و گفت: این مشکل پیگیری و حل شد.

وی راه‌اندازی سامانه مکانیزه پایانه و تعویض و تکمیل محل استراحت رانندگان، خریداری ماشین‌آلات ازجمله چهار دستگاه لودر، هشت دستگاه نمک‌پاش در دو سال اخیر و پیگیری اخذ مجوز خرید ماشین‌آلات از اقلیم کردستان عراق و تأمین اعتبارات از سوی راهداری استان را از اقدامات این اداره کل بیان کرد.

وی با اشاره به ترانزیت 2،5 تنی در ورودی و خروجی مرز باشماق، مسله مرز را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: مصوبه شورای ساماندهی مرز باشماق اجرایی شده و برای اولین بار در کشور دو ماشین آتش‌نشانی در مرز باشماق مستقر شده است.

گفتنی است، فرزاد حسنی از نیروهای بومی استان است که به‌عنوان سرپرست جدید معرفی شد.

شناسه خبر 58055