شناسه خبر:58271
1401/5/8 08:22:27
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تویسرکان:

پرونده ثبت جهانی منظر هگمتانه پاییز امسال به یونسکو ارسال می‌شود

سپهرغرب، گروه خبر: وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: پرونده ثبت منظر «تاریخی شهری از هگمتانه تا همدان» در سه‌ماهه سوم امسال (پاییز 1401) برای اقدام مناسب به یونسکو ارسال می‌شود.

عزت‌الله ضرغامی روز پنج‌شنبه هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهور به استان همدان در شورای اداری شهرستان تویسرکان افزود: حفظ موقعیت تاریخی، طبیعی و گردشگری این مجموعه مهم فرهنگی ازجمله اولویت‌های محوری است، چراکه ازنظر دینی و تاریخی وضعیت خوبی دارد.

وی با تأکید بر اینکه زیرساخت‌های گردشگری این منطقه باید تأمین و تقویت شود، اظهار کرد: یکی از دلایل اهمیت انتخاب منظر تاریخی هگمتانه برای ثبت جهانی، تمدن باستانی آن از دوران مادها تا امروز است.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری افزود: کتیبه‌های گنجنامه به سه زبان نوشته شده است و این به آن معنا بوده که ایرانیان پیام خود را به زبان‌های بین‌المللی به مردم دوران‌های مختلف تاریخی می‌رسانده‌اند.

به گفته ضرغامی در زمینه ثبت این مجموعه، انجام اقدامات و کارهای جنبی با هدف رعایت الزامات و استاندارهای یونسکو باقی مانده است که امروز و در سفر رئیس‌جمهور موضوع بررسی خواهد شد.

وی اظهار کرد: خوشبختانه استان همدان همکاری بسیار خوبی در رابطه با پرونده ثبت جهانی هگمتانه دارد و اعتبارات خوبی نیز در سال‌ جاری برای این پرونده درنظر گرفته شده است.

ضرغامی در ادامه بر حفظ ظرفیت‌های گردشگری شهرستان تویسرکان نیز تأکید کرد و گفت: نمونه‌های دینی و تاریخی ارزشمندی در این شهرستان وجود دارد و باید در رابطه با ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز این حوزه در شهرستان تصمیمات لازم گرفته شود.

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و ‌صنایع‌ دستی با اشاره به اینکه در حوزه صنایع‌ دستی نیز شهرستان تویسرکان ظرفیت‌های فراوانی دارد، گفت: مشکلات فعالان این حوزه نیز در جلسه امروز شورای اداری استان همدان با حضور رئیس‌جمهور بررسی خواهد شد.

پرونده ثبت جهانی «منظر تاریخی شهری از هگمتانه تا همدان» شامل تپه هگمتانه، بازار و بافت تاریخی بوده که برای ثبت جهانی آماده‌سازی شده است.

منظر تاریخی هگمتانه در شهر همدان مسیر «آرامگاه بوعلی تا آرامگاه باباطاهر» را شامل می‌شود که با ثبت این اثر، میراث فرهنگی این محدوده شامل بافت تاریخی، بازار سنتی، مسجد جامع و پیاده‌راه‌های شهر همدان حفظ می‌شود.

براساس اعلام وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، پرونده ثبت جهانی هگمتانه به یونسکو ارسال شده و در بین آثار تاریخی و فرهنگی ایران برای ثبت جهانی در یونسکو، منظر تاریخی هگمتانه در اولویت نخست قرار دارد.

استان همدان به‌عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین دارای بیش از یک‌هزار و 800 اثر تاریخی و گردشگری است که بیش از یک‌هزار مورد از آن‌ها ثبت ملی شده‌اند.

آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران صبح روز پنج‌شنبه 6 مردادماه در سی‌امین سفر استانی خود، وارد همدان شد.

آیین استقبال رسمی از رئیس‌جمهور با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی، نماینده ولی فقیه در استان و علیرضا قاسمی‌فرزاد، استاندار همدان، فرماندهان نظامی و انتظامی، اعضای شورای تأمین و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان در فرودگاه همدان برگزار شد.

بر همین اساس جمعی از وزرای دولت به نمایندگی از جانب رئیس‌جمهور به شهرستان‌های 10 گانه استان همدان سفر کردند.

شناسه خبر 58271