شناسه خبر:58364
1401/5/10 08:36:32

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه همدان گفت: رشادت‌ها، ایمان و مجاهدت رزمندگان پدافند هوایی رادار سوباشی در تاریخ ماندگار خواهد بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین «حبیب‌الله شعبانی‌موثقی» روز یکشنبه در یادواره سالروز حماسه سوباشی که با حضور خانواده‌های نیروی پدافند هوایی و پاسداران انقلاب اسلامی در حسینیه امام (ره) برگزار شد، با بیان اینکه امروز به برکت حضور مقتدرانه جوانان و نیروهای مسلح دشمن جرأت نزدیک شدن به این آب و خاک را ندارد، افزود: مردم خدمات و مجاهدت‌های نیروهای مخلص ارتش، خلبانان شهید و شهدای حادثه سوباشی را هیچ‌گاه فراموش نخواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) اگر در کربلا به شهادت رسید، برای این بود که حقایق تاریخ اسلام به‌درستی تبیین نشده بود و درنتیجه عده‌ای بر امام زمان خودشان شمشیر کشیدند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه همدان با اشاره به اینکه باید مراقب باشیم تا برخی از نواقص و مشکلات موجود در تحلیل واقعیت‌های اجتماعی اثرگذار نباشد، افزود: به تعبیر مقام معظم رهبری «جهاد تبیین» نیاز امروز جامعه است و در کنار گله‌مندی‌ها، باید واقعیت‌های اجتماعی و دستاوردهای انقلاب نیز به‌درستی تبیین شود.

وی با بیان اینکه بدون جهاد تبیین افکار عمومی در ظلمت و فضای غبارآلود باقی خواهد ماند و دشمن سوء استفاده خواهد کرد، ابراز کرد: اگر کسی بتواند حقایق را در چشم مردم تحریف کند، آنان را به سمت گمراهی کشانده است؛ پس در همه حال جهاد تبیین اهمیت بسیاری دارد.

فرمانده منطقه پدافند هوایی غرب کشور (شهدای سوباشی) نیز در این یادواره با اشاره به پنجم مردادماه سالگرد شهادت شهدای رادار سوباشی گفت: در زمان جنگ تحمیلی پدافند هوایی علاوه‌بر وظیفه تأمین امنیت هوایی صحنه نبرد و خط مقدم جبهه‌ها، وظایف دیگری ازجمله تأمین دفاع هوایی از شهرها در مقابل هواپیماها و حتی موشک‌های عراقی، دفاع هوایی از مراکز مهم و استراتژیک کشور نظیر پالایشگاه‌ها، کارخانه‌ها، پُل‌ها و حتی دفاع از مراکز غیر استراتژیک کشور را برعهده داشت.

امیر سرتیپ دوم «علی اسدی» خاطرنشان کرد: در عملیات مرصاد، پدافند هوایی و نیروی هوایی ازجمله سازمان‌های نظامی بودند که عملکرد مناسبی از خود به نمایش گذاشتند و به‌خوبی در برابر تجاوز منافقین و بعثی‌ها ایستادگی کردند.

وی خاطرنشان کرد: هدف قرار دادن چندین فروند هواگرد عراقی، هدایت هواپیماهای خودی برای مقابله با هواگردهای عراقی و غیره، ازجمله اقدامات پدافند هوایی در عملیات مرصاد به‌شمار می‌رود.

فرمانده منطقه پدافند هوایی غرب کشور با اشاره به ایستادگی کارکنان سایت شهدای سوباشی در عملیات مرصاد، تصریح کرد: کارکنان سایت رادار سوباشی با ایستادگی و انجام وظیفه تا آخرین نفس، نام خود و پدافند هوایی را برای همیشه در تاریخ جاودانه کردند.

   شهدای رادار سوباشی باید همچون شهدای عملیات مرصاد معرفی شوند

امیر سرتیپ دوم اسدی گفت: سایت رادار سوباشی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سایت‌های راداری کشور نقش ویژه‌ای در مقابله با تهاجمات هوایی رژیم بعثی عراق در زمان جنگ تحمیلی داشت.

وی با بیان اینکه دشمن بعثی از فضای آتش‌بس بعد از قبول قطعنامه 598 برای انهدام این رادار استفاده کرد، افزود: جنگنده‌های «میگ 25» عراق که در بمباران شهرهای غربی کشور شکست خورده بودند، در بازگشت از مأموریت با چند موشک لیزری که از فاصله دور شلیک شده بود، اتاق عملیات سایت راداری «سوباشی» را منهدم کردند.

فرمانده منطقه پدافند هوایی غرب کشور با اشاره به شهادت مظلومانه 20 سرباز جان بر کف سایت رادار سوباشی، گفت: این شهدا باید همچون شهدای عملیات مرصاد معرفی شوند که این امر نیازمند تبلیغات بیشتری است.

امیر سرتیپ دوم اسدی اظهار کرد: این سایت راداری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سایت‌های راداری کشور در زنجیره عظیم پدافند هوایی، نقش ویژه و مؤثری در مقابله با تهاجمات هوایی رژیم بعثی عراق در زمان جنگ تحمیلی ایفا کرد.

وی با بیان اینکه دشمن در عرصه اقتصادی ما را تحریم ظالمانه و در عرصه نظامی هشت سال جنگ نابرابر را به ما تحمیل کرد، گفت: در آن دوران، دفاع ما مقتدر بود و توانستیم بر دشمنان این نظام اسلامی پیروز شویم.

استاندار همدان نیز گفت: شهدای سوباشی نماد استقامت ملت ایران هستند و نقش مهمی در ارتقای پدافند هوایی کشور داشتند.

«علیرضا قاسمی‌فرزاد» اظهار کرد: رادار هوایی سوباشی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سایت‌های راداری کشور در زنجیره عظیم پدافند هوایی نقش ویژه و مؤثری در مقابله با تهاجمات هوایی عراقی‌ها در زمان جنگ تحمیلی ایفا کرد.

وی ادامه داد: سایت راداری سوباشی ضمن ره‌گیری هواپیماهای دشمن، کنترل و هدایت هواپیماهای ورودی و خروجی به مرزهای غرب کشور، کنترل آتش سایت‌های موشکی ارتش و سپاه، کنترل آتش پدافند هوایی مستقر در منطقه و اعلام وضعیت به 13 استان کشور را برعهده داشت.

استاندار همدان خاطرنشان کرد: بعد از قبول قطعنامه 598، منافقین کوردل عملیات مرصاد را آغاز کردند که برای خود لانه‌ای درست کنند و شکستی مفتضحانه را تجربه کردند و بعثی‌ها که کینه داشتند با چند موشک، اتاق عملیات سایت راداری سوباشی را منهدم کردند و 20 افسر رشید اسلام را به شهادت رساندند.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به استان همدان، تصریح کرد: مردم با حضور حماسی خود در استقبال از رئیس‌جمهور به میدان و عرصه آمدند و ساعت‌ها در هوای گرم ایستادند و به گرمی از هیئت دولت استقبال کردند.

وی با بیان اینکه جمعیت کم‌نظیری با شعارهای خوب میهمان‌نوازی کردند، از همه مسئولان که با تعامل خوب فضای امنی را ایجاد کردند، قدردانی کرد.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی پدافند هوایی ارتش نیز در این یادواره با اشاره به اینکه سنگربانان بی‌سنگر در سوباشی در دفاع از وطن شهادت را انتخاب کردند، اظهار کرد: حمله ناجوانمردانه به سوباشی 9 روز بعد از امضای قطعنامه 598 صورت گرفت.

امیر سرتیپ «ابوالفضل سپهری‌راد» با بیان اینکه خون شهیدان ما امتداد خون شهیدان کربلا است، افزود: حمله به کشور ما حمله به انقلاب نوپای اسلامی بود که ثبات غرب را در منطقه به هم زد و نابرابرترین جنگ در قرن بیستم توسط جهان غرب و شرق به ایران تحمیل شد.

وی خاطرنشان کرد: تمام اعلام خطر و خبرهای اعلامی از صداوسیما توسط پدافند هوایی در ارتش انجام می‌شد و در جنگ با آنکه آسمان ناامن بود، هیچ پروازی کنسل نشد.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی پدافند هوایی ارتش تصریح کرد: پدافند هوایی امنیت بیش از دو میلیون پرواز را در طول جنگ تأمین کرد و با تأمین امنیت پالایشگاه‌ها، مراکز و شریان‌های صدور نفت و پایانه‌های نفتی در جزایر، صادرات نفت هیچگاه قطع نشد و تزلزلی در اقتصاد جنگ اتفاق نیفتاد.

امیر سرتیپ سپهری‌راد افزود: علاوه‌بر تأمین پدافند هوایی نقاط حیاتی و مهم کشور هیچ‌یک از عملیات زمینی رزمندگان در طول دوران دفاع مقدس بدون چتر پدافند هوایی از شناسایی تا پیروزی انجام نشد.

وی با اشاره به اینکه تمام عملیات‌ اطلاعاتی و جمع‌آوری سیگنالی با هدایت پدافند هوایی ارتش انجام شد، گفت: بیش از 48 هزار هواپیما توسط پدافند هوایی ارتش کشف شد و 652 فروند جنگنده و بالگرد رژیم بعث با هدایت هواپیماهای شکاری ره‌گیر طرح پدافندی نیروی هوایی الهی و سامانه سلاح‌های پدافند هوایی، منهدم شد.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی پدافند هوایی ارتش اظهار کرد: فقط در عملیات والفجر هشت پدافند با انهدام بیش از 70 فروند جنگنده و بالگرد رژیم بعث برتری هوایی صدام را در هم شکست؛ به‌طوری که فرمانده معظم کل قوا که در آن زمان رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی دفاع بودند، این دفاع را دفاع معجزه‌آسا خواندند.

این یادواره با حضور 80 نفر از هم‌رزمان شهدای سایت رادار سوباشی از سراسر کشور، فرماندهان لشکری، مسئولین کشوری و خانواده شهدا در حسینیه امام خمینی (ره) همدان برگزار شد.

هم‌زمان با این یادواره، نمایشگاه تجهیزات پدافندی و طرح مردم‌یاری شامل تست رایگان دیابت و فشار خون برگزار شد.

هواپیماهای عراقی پنجم مردادماه سال 1367، اتاق عملیات سایت سوباشی در همدان را بمباران کردند و در پی این اقدام جنایتکارانه، 20 نفر از کارکنان سایت سوباشی به شهادت رسیدند.

شناسه خبر 58364