شناسه خبر:58434
1401/5/11 08:47:08

سپهرغرب، گروه خبر: معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: بارش‌های اخیر و جاری شدن سیل 20 میلیارد ریال به بازار تاریخی اراک خسارت وارد کرد.

به گزارش روز دوشنبه سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، محسن کریمی افزود: به‌دلیل بارش‌های اخیر سقف سراهای کاشانی، آقایی، راسته‌بازار و سیستم فاضلاب بازا اراک دچار خسارت شد.

وی اظهار کرد: مرغوبیت و کیفیت مصالح استفاده‌شده در بازسازی گذرها باعث شده پوشش روی بام در برابر سیلاب مقاومت کامل داشته باشد و دچار آسیب و خسارت نشود.

معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: سیلاب همچنین به سقف راه‌پله تیمچه نقشینه آسیب وارد کرد که مرمت اضطراری این مکان‌ها شروع شده است.

کریمی افزود: ضروری است تا اعتبار لازم برای مرمت بازار تاریخی اراک تأمین شود که فرسودگی موجب نشود این اثر ارزشمند دچار تخریب بیشتر شود.

مجموعه تاریخی بازار اراک با قدمت بیش از 200 سال در زمان فتحعلی‌شاه قاجار به دست یوسف‌خان گرجی بنا گذاشته شد که به‌نوعی هسته اولیه شهر سلطان‌آباد را در خود داشت.

این مجموعه که 14 هکتار است و به صورت دو راسته‌بازار عمود برهم ساخته شده، یکی از نمونه‌های ارزشمند معماری ایرانی و اسلامی است که تمامی جزئیات را با ظرافت و به بهترین کیفیت در خود دارد.

 

شناسه خبر 58434