شناسه خبر:58577
1401/5/18 09:30:23
رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی در کرمانشاه:

6 میلیون اطلاعات از سارقان سابقه‌دار کشور جمع‌آوری شد

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی با اشاره به شناسایی حدود 750 نفر از سارقان سابقه‌دار کشور و تشکیل بانک‌های اطلاعاتی از آن‌ها، گفت: درمجموع حدود 6 میلیون اطلاعات از این افراد جمع‌آوری و در این بانک‌ها نگهداری می‌شود.

سردار سرتیپ «محمد قنبری» روز شنبه در قرارگاه مبارزه با سرقت استان کرمانشاه که با حضور استاندار و مدیران دستگاه‌های اجرایی در سالن جلسات دفتر فرماندهی انتظامی کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: این قرارگاه کمک می‌کند با حضور دستگاه‌های اجرایی مختلف و مدیران مربوطه راهکارهای بهتری برای پیشگیری از سرقت اندیشیده شده و شاهد کاهش وقوع سرقت به‌عنوان یکی از مخرب‌ترین آسیب‌های اجتماعی باشیم.

وی با بیان اینکه قرارگاه مبارزه با سرقت کرمانشاه جزء فعال‌ترین قرارگاه‌های کشوری است، خاطرنشان کرد: پلیس و دستگاه قضائی به‌تنهایی نمی‌توانند معضل سرقت را که جزء مهم‌ترین معضلات اجتماعی است، ریشه‌کن کنند؛ بلکه برای برخورد با این پدیده نیاز است همه دستگاه‌های اجرایی وظایف خود را انجام داده و با نهادهای یادشده همسو و همراه باشند.

سردار قنبری با بیان اینکه خوشبختانه اهتمام بسیار خوبی در راستای مقابله با جرائم خصوصاً بحث سرقت در استان کرمانشاه از سوی پلیس وجود دارد، گفت: همین اهتمام باعث شده امروز میانگین جرائم استان نسبت به میانگین کشوری، پایین‌تر باشد.

رئیس پلیس آگاهی کشور با اشاره به کشف 62 درصد سرقت‌ها در استان کرمانشاه طی چهار ماه سپری‌شده از سال جاری، خاطرنشان کرد: این درحالی بوده که آمار کشف انواع جرائم در این استان بالای 90 درصد و عموماً در سریع‌ترین زمان ممکن است.

وی تصریح کرد: طبق محاسبات صورت‌گرفته بین 95 تا 98 درصد جرائم استان در حوزه سرقت است و این نشان می‌دهد عمده کارها و برنامه‌ریزی‌ها باید به این سمت معطوف شود و همه دستگاه‌های مسئول هم پای کار آمده و نقش خود را ایفا کنند.

سردار قنبری با مطلوب ارزیابی کردن وضعیت امنیت کرمانشاه، یادآوری کرد: با این وجود به‌خاطر بازنشر بسیار گسترده جرائم رخ‌داده در فضای مجازی، آن احساس امنیت میان مردم وجود ندارد که این هم خود معضل است و باید به دنبال رفع آن بود.

این مقام عالی‌رتبه انتظامی کشور همچنین با تقدیر از حمایت‌های دستگاه قضائی استان و اقدامات و برنامه‌های پلیس، خاطرنشان کرد: انتظاری که از مسئولان دستگاه قضائی کرمانشاه می‌رود، تداوم برخوردهای قاطعانه و درعین‌حال صدور احکام بازدارنده برای مجرمان است.

وی در بخش دیگری از سخنانش از آمادگی پلیس آگاهی فراجا برای تأمین امنیت زائران اربعین در مرزهای چهارگانه کشور (خسروی، مهران، شلمچه، چذابه) خبر داد و گفت: بحث تأمین امنیت زائران اربعین جزء اولویت‌هایی است که با جدیت دنبال می‌شود.

سردار قنبری تصریح کرد: محصور بودن پارکینگ‌ها، داشتن روشنایی کافی، استقرار نگهبان، قطعه‌بندی کردن پارکینگ‌ها و تجهیز آن‌ها به دوربین مواردی است که حتماً باید پارکینگ‌داران در ایام اربعین حسینی (ع) به آن‌ها توجه ویژه داشته باشند.

استاندار کرمانشاه نیز در این جلسه با بیان اینکه سرقت یکی از معضلات مهم جامعه به‌شمار می‌رود که تأثیر منفی زیادی بر روحیه مردم دارد، گفت: باید زمینه ارتکاب سرقت برای سارقان را در استان از بین ببریم.

«بهمن امیری‌مقدم» اظهار کرد: پدیده سرقت موضوعی نگران‌کننده است که همه دستگاه‌ها باید اقدام لازم برای پیشگیری و مقابله با آن را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد سرقت‌های استان در شهرستان‌های کرمانشاه، اسلام‌آباد غرب، کنگاور، صحنه و هرسین اتفاق می‌افتد، خواستار آنالیز و بررسی نحوه سرقت‌ها شد و افزود: براساس بررسی‌های انجام‌گرفته باید برنامه‌ریزی‌های لازم جهت اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای داشته باشیم.

امیری‌مقدم تصریح کرد: در این راستا فرمانداران و فرماندهان انتظامی شهرستان‌های یادشده باید در نشست‌های مشترک به بررسی نوع سرقت‌های رخ داده در حوزه استحفاظی خود پرداخته و با هم‌فکری و برنامه‌های مشترک به مقابله با سارقان و دیگر مجرمان بپردازند.

استاندار کرمانشاه همچنین با اشاره به سوء استفاده سارقان از لباس‌های فرم دستگاه‌های خدمات‌رسان مانند شرکت‌های آب و فاضلاب، برق، گاز، شهرداری و حتی پلیس برای انجام سرقت، خاطرنشان کرد: از این پس دستگاه‌های خدمات‌رسان درصورت نیاز ارائه خدمت در ساعات شب، حتماً باید هماهنگی‌های لازم را با کلانتری و پاسگاه محل به عمل آورند.

وی افزود: موضوع دیگری که برای پیشگیری از سرقت باید انجام داد، تعیین تکلیف پارکینگ بیمارستان‌ها است؛ این مراکز درمانی حتماً باید نسبت به ایجاد پارکینگ و استقرار نگهبان اقدام کنند، چراکه بخش قابل ملاحظه‌ای از سرقت‌ها در مقابل بیمارستان‌ها به‌خاطر نبودن فضای پارکینگ اتفاق می‌افتد.

امیری‌مقدم همچنین از بهزیستی خواست با فراهم کردن فضای نگهداری برای معتادان متجاهر، زمینه جمع‌آوری آن‌ها توسط پلیس از سطح شهر و جامعه را فراهم کنند، چراکه بخش عمده‌ای از سارقان را این افراد تشکیل می‌دهند.

نماینده عالی دولت در استان کرمانشاه برخورد قاطعانه با ضایعاتی‌ها و پلمب و تخریب آن‌هایی که فاقد مجوز بوده و غیر قانونی فعالیت می‌کنند را هم مورد تأکید قرار داد و گفت: خوشبختانه دستگاه قضائی نیز همواره برای برخورد با چنین اماکنی پای کار آمده و هر زمان نیاز بوده، مجوزهای لازم را صادر کرده است.

وی درعین‌حال با ممنوع اعلام کردن خروج هرگونه ضایعاتی از سطح استان حتی با وجود داشتن بارنامه، شهرداری را مکلف کرد تا تمامی پُل‌های استان را به دوربین مداربسته مجهز کند.

امیری‌مقدم افزایش ایمنی سیستم‌های بانکی و اعلام شکایت دستگاه‌های اجرایی از سارقان اموال عمومی را هم مورد تأکید قرار داد و گفت: راه‌اندازی گشت‌های رضویون که گشت مشترک پلیس و بسیج است، می‌تواند در کاهش سرقت‌ها و افزایش دستگیری سارقان مؤثر باشد.

استاندار کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش از اهتمام و جدیت پلیس در برخورد با سارقان نیز قدردانی کرد و افزود: امروز مأموران انتظامی در خط مقدم امنیت‌بخشی در جامعه قرار دارند.

وی شهادت سروان مهدی دامن‌باغ از مأموران کلانتری 15 شریعتی به دست اراذل و اوباش مسلح را نمونه‌ای از جان‌فشانی‌های پلیس برای برقراری نظم و امنیت در جامعه عنوان کرد و گفت: سختی‌های کار هرگز باعث نشده پلیس از وظایف ذاتی خود عقب‌نشینی و در انجام آن‌ها سستی کند.

امیری‌مقدم در پایان بر حمایت همه دستگاه‌ها از اقدامات پلیس تأکید کرد و افزود: مصوبات قرارگاه مبارزه با سرقت برای همه ادارات و سازمان‌های استان لازم‌الاجرا بوده و مدیران مکلف به پاسخگویی در زمینه مسئولیت و وظایف محوله خود هستند.

شناسه خبر 58577