شناسه خبر:58583
1401/5/18 09:37:39

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: 153 هکتار از منابع طبیعی استان طی چهار ماهه امسال طعمه حریق شده است.

بهزاد شریفی‌پور از وقوع 23 فقره آتش‌سوزی در منابع طبیعی استان طی چهار ماهه امسال خبر داد و اظهار کرد: 153 هکتار از منابع طبیعی کردستان در این مدت درگیر حریق شده است.

به گفته وی، در مدت مشابه سال گذشته 115 فقره حریق دریک هزار و 619 هکتار از مراتع استان دچار آتش‌سوزی شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در ادامه عنوان کرد: امسال هیچ مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های در دست کاشت استان رخ نداده است.

شریفی‌‌پور افزود: نمونه عینی و دستاورد ملموس اقدامات آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی در بخش آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع استان، کاهش 80 درصدی در تعداد فقرات و 91 درصدی در سطح آتش‌سوزی است.

وی به همکاری مطلوب انجمن‌های مردم‌نهاد و همیاران طبیعت در مناطق جنگلی برای اطفای حریق اشاره کرد و گفت: جلب همکاری دهیاران، فرهنگ‌سازی با استفاده از چهره‌های فرهنگی و تأثیرگذار استان و برگزاری دوره‌های ترویجی و آموزشی ازجمله برنامه‌های اداره کل منابع طبیعی در این راستا است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در ادامه سخنانش افزود: بازتاب برگزاری موفق نخستین جشنواره منابع طبیعی و رسانه در کشور موجب تداوم برگزاری آن در استان و در گام دیگر منطقه‌ای و نیز ملی شده که در این راستا سنندج به‌عنوان دبیرخانه دائمی جشنواره‌های منابع طبیعی و رسانه پیشنهاد شده است.

به گفته شریفی‌پور، فراخوان دومین دوره برگزاری جشنواره منابع طبیعی و رسانه استان نیز در ابتدای تیرماه انتشار یافته است.

وی گفت: در دو سال گذشته این اداره کل با عملکرد خوب، رتبه برتر کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اعلام کرد: این عملکرد در مجموع اقدامات عملکردی نظیر تثبیت مالکیت و حدنگری اراضی ملی، ارتقای پوشش حفاظتی، اقدامات آموزشی، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی و اجرای پروژه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری بوده است.

شریفی‌پور افزود: یکی از مهم‌ترین اقدامات در زمینه توسعه جنگل‌کاری اجرای طرح زراعت چوب است که از سال 1399 یک میلیون اصله نهال صنوبر در بین بهره‌برداران توزیع شده و به ثمر نشستن این طرح سه سال طول می‌کشد و مجریان این طرح بعد از این مدت می‌توانند شاهد سودآوری باشند.

وی اضافه کرد: اجرای طرح‌های منابع طبیعی علاوه بر کارکردهای زیست‌محیطی، برای منابع آبی استان هم مهم است و در صورت خدشه به این عرصه‌ها باید منتظر صدمه‌های شدید به منابع آبی هم باشیم.

شناسه خبر 58583