شناسه خبر:58616
1401/5/19 09:47:38

راه‌آهن همدان درصورت اتصال به شبکه ریلی غرب کشور توسعه همه‌جانبه را به همراه دارد و حالا شبکه ریلی همدان چشم‌انتظار تزریق اعتبار 100 میلیارد تومانی است.

 شرایط جغرافیایی و هم‌مرزی با کشورهای خارجی ازجمله ترکیه، عراق، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، غرب کشور شامل استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، ایلام، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، لرستان و همدان را در موقعیت شاهراهی ارتباط ایران به اروپا قرار داده، شاهراهی که با توجه به اهمیت ژئوپلیتیک گسترش آن، رونق اقتصادی کشور را به همراه دارد.

بی‌شک قطار توسعه استان‌های غرب کشور زمانی به حرکت درآمده و زمینه‌ساز رشد اقتصادی می‌شود که ظرفیت‌های ریلی، راهی، ترانزیتی و مرزی استان با برنامه‌ریزی اصولی مسئولان به‌کار گرفته شوند، موضوعی که سال‌ها مورد غفلت تاریخی قرار گرفته است.

خط ریلی همدان- ملایر نیز درصورت اتمام، درنهایت از ملایر به بروجرد، دورود و خوزستان متصل می‌شود.

دقیقاً چهار سال پیش در مردادماه سال 97، عملیات اجرایی راه‌آهن همدان- ملایر به طول 75 کیلومتر به‌عنوان گام مهمی در تکمیل شبکه ریلی غرب کشور آغاز شد. این خط ریلی قرار بود در دو قطعه احداث شود؛ قطعه نخست آن به طول 41.5 کیلومتر از ایستگاه راه‌آهن همدان بود و پس از عبور از ایستگاه‌های گل کهریز، طاسبندی و کهریز، به ایستگاه ملایر منتهی می‌شد.

سال گذشته بود که حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه، نماینده مردم ملایر در مجلس در دیدار با علی‌اصغر احمدی، معاون هماهنگی و پیگیری امور استان‌های نهاد ریاست‌جمهوری به مطالبات و نیازمندی‌های این شهرستان در حوزه‌های مختلف پرداخت و سرعت بخشیدن به روند تکمیل پروژه راه‌آهن همدان- ملایر را یک ضرورت خواند.

این روند ادامه پیدا کرد تا اینکه درنهایت شهریورماه سال گذشته سیدسعید شاهرخی، استاندار سابق همدان با تصریح بر اینکه عملیات اجرایی طرح راه‌آهن همدان- ملایر با هدف گسترش شبکه ریلی در غرب کشور و آسان‌سازی ارتباطات و ترانزیت کالا به‌ویژه زائران عتبات عالیات به طول 75 کیلومتر از سال 97 آغاز شده، از درنظر گرفتن چهار ایستگاه در این طرح و ریل‌گذاری 100 کیلومتری آن خبر داد.

هم‌اکنون و پس از گذشت این روند، راه‌آهن همدان- ملایر در دو قطعه درحال احداث است که قطعه نخست آن از ایستگاه راه‌آهن همدان آغاز شده و با عبور از ایستگاه‌های گل‌کهریز، طاسبندی و کهریز، به ایستگاه ملایر منتهی و در ادامه با عبور از کرمانشاه به مرز خسروی متصل می‌شود.

روند اجرای راه‌آهن همدان- تهران نیز از سال 1383 آغاز شده و طی سال 1396 به طول 267 کیلومتر به بهره‌برداری رسید. اتصال ریلی همدان به راه‌آهن کشور با 268 کیلومتر و 14 ایستگاه می‌تواند ظرفیت‌های بالفعل گردشگری، معدنی، کشاورزی و غیره موجود در استان همدان را به فعلیت برساند.

ماجرای ایستگاه راه‌آهن همدان هم بارها بی‌سرانجام ماند؛ یک‌بار نماینده مردم همدان از ورود آن به درون شهر همدان سخن می‌گوید و بار دیگر از خروج آن و این روند همچنان یا درگیر نبود برنامه و یا کمبود اعتبار است.

تا اینکه راه‌آهن همدان- ملایر در سال گذشته ردیف بودجه مستقل گرفت و به‌عنوان یکی از پروژه‌های مهم مطرح‌شده در سفر رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت به استان همدان عنوان شد.

* تزریق اعتبار 100 میلیارد تومانی به راه‌آهن همدان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان در این زمینه گفت: خوشبختانه در سفر ریاست‌جمهوری اختصاص قابل ملاحظه‌ای برای راه‌آهن همدان درنظر گرفته شده است.

فرزاد تیموری با بیان اینکه از محل اعتبارات مبلغ 100 میلیارد تومان اعتبار برای راه‌آهن پیش‌بینی شده که با این اعتبار پروژه کامل می‌شود، به راه دسترسی شورین اشاره کرد و افزود: حدود 70 میلیارد تومان اعتبار نیز برای ایستگاه رباط کنار گذاشته شده است.

وی تأکید کرد: برای ایستگاه‌های فامنین و باباکمال در تویسرکان نیز به دنبال تزریق اعتباراتی هستیم.

تیموری خاطرنشان کرد: راه‌آهن همدان- ملایر جزء پیشنهادات استان در سفر ریاست‌جمهوری بود که مبلغ مناسبی برای آن درنظر گرفته شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان در ادامه گفت‌وگو با بیان اینکه اعتبارات هنوز حالت نهایی پیدا نکرده است، افزود: به محض ابلاغ اعتبارات کارهای عمرانی شروع و در کمترین زمان ممکن افتتاح می‌شوند.

تیموری ادامه داد: خوشبختانه پیمانکار در پروژه راه‌آهن همدان قرارداد دارد و تا تزریق اعتبار کار، همچنان این قرارداد ادامه دارد.

* اعتبارات مصوب سفر ریاست‌جمهوری ابلاغ نشده است

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل استان همدان نیز در این راستا عنوان کرد: خوشبختانه فعالیت ساخت‌وساز راه آهن ادامه دارد.

زمانی با بیان اینکه با تزریق اعتبارات شاهد رشد و شکوفایی بی‌نظیری خواهیم بود، در زمینه مصوبات و اعتبارهای درنظر گرفته‌شده طی سفر ریاست‌جمهوری به استان همدان گفت: هنوز اعتبارات مصوب سفر ریاست‌جمهوری ابلاغ نشده است.

وی ادامه داد: بدون تردید با تزریق این اعتبارات، شاهد اتفاقات خوبی در حوزه حمل‌ونقل و شبکه ریلی خواهیم بود و مردم از نعمت‌های آن بهره خواهند برد.

یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه‌یافتگی مناطق مختلف، ساخت مسیرهای ارتباطی ازجمله جاده‌های اصلی و فرعی، خطوط ریلی، بزرگ‌راه‌ها و آزادراه‌ها است؛ علاوه‌بر آن ایجاد بخشی از کریدور ریلی شرق به غرب آسیا از کشورهای آسیای میانه تا دریای مدیترانه را به همراه دارد.

همدان حدود پنج سال است که به راه‌آهن کشور متصل شده است؛ راه‌آهن همدان به‌عنوان مرکز راه‌آهن غرب کشور از مصوبات سفر ریاست‌جمهوری به همدان بوده و اعتبار خوبی برای آن اختصاص داده شد؛ اعتباراتی که می‌تواند این پروژه را زنده کند.

بهره‌مندی زائران عتبات عالیات از حمل‌ونقل ایمن ریلی، افزایش سهم قطار در ترانزیت کالا و مسافر داخلی و بین‌المللی و درنتیجه کاهش سوانح رانندگی و مصرف سوخت، از مهم‌ترین دستاوردهای گسترش شبکه ریلی در کشور بوده که استان همدان تاکنون با بخش محدودی از آن همراه بوده است.

همدان به‌عنوان یکی از استان‌های غربی کشور درصورت متصل شدن به شبکه ریلی، می‌تواند توسعه اقتصادی را به همراه سایر مناطق غربی کشور، تجربه کند.

شناسه خبر 58616