شناسه خبر:58726
1401/5/22 11:13:02

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تأکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی قوانین حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان را اجرا کنند، گفت: اگر دستگاه‌های اجرایی به قوانین موجود عمل می‌کردند، شرکت‌های دانش‌بنیان با بسیاری از مشکلات امروزی مواجه نبودند؛ بنابراین سازمان بازرسی نظارت‌های خود را در این زمینه بیشتر می‌کند.

«ذبیح‌الله خداییان» روز پنجشنبه در بازدید از برج فناوری کرمانشاه و گفت‌وگو با مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: امروز بزرگ‌ترین مشکل ما این است که با وجود اینکه قانون‌گذار قوانین خوبی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تصویب کرده و برای هرکدام از دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها، بیمه‌ها، صندوق‌ها و امور مالیاتی قوانینی وضع شده، اما این دستگاه‌ها به وظایف خود عمل نمی‌کنند.
* بانک‌ها در جایی که نباید، سخت‌گیری می‌کنند
وی با اشاره به اینکه طبق قانون شرکت‌های دانش‌بنیان باید از یک‌سری معافیت‌های مالیاتی و تسهیلات ارزان‌قیمت بهره ببرند، ابراز کرد: بزرگ‌ترین مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان، سرمایه در گردش است، اما متأسفانه بانک‌ها در جایی که باید سخت‌گیری کنند، نمی‌کنند و در جایی که نباید، سخت‌گیری می‌کنند و به‌جای اینکه سرمایه را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان برای افزایش تولید و اشتغال قرار دهند، آن را در مسیر دلالی هزینه می‌کنند.
خداییان بر حمایت از شرکت‌های نوپا تأکید و در ادامه اظهار کرد: همه سرمایه این شرکت‌ها، دانش آن‌ها است و مالکیت معنوی این شرکت‌ها باید ارزش‌گذاری شود تا بتوانند به‌عنوان وثیقه در بانک‌ها استفاده کنند؛ بنابراین این موضوع باید در دستور کار کمیسیون‌های تخصصی مجلس قرار بگیرد تا هرچه سریع‌تر به قانون تبدیل شود.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور یکی از وظایف قوه قضائیه را حمایت از تولید، شرکت‌های دانش‌بنیان و کمک به تحقق شعار سال عنوان کرد و افزود: قوه قضائیه شعبه ویژه‌ای برای رسیدگی به دعاوی شرکت‌های دانش‌بنیان در شوراهای حل اختلاف ایجاد کرده و این درحالی است که ستاد اقتصاد مقاومتی و دفتر حمایت از تولید در سازمان بازرسی به‌صورت ویژه به مشکلات فعالان اقتصادی در این بخش خدمات لازم را ارائه می‌دهد و موانع پیش روی آن‌ها را در حد توان برمی‌دارد.
رئیس پارک علم و فناوری کرمانشاه نیز با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان سال‌ها برای تحقیق و توسعه هزینه می‌کنند اما این هزینه در جایی دیده نمی‌شود، خواستار کاهش نرخ 10 درصدی سود تسهیلات بانکی از محل کمک‌های فنی اعتباری برای جبران این هزینه‌ها به چهار درصد شد.
«سیامک آزادی» گفت: این پارک از سال 1384 فعالیت خود را آغاز کرده و تا به امروز 711 واحد فناور را حمایت کرده و امروز هم 301 واحد فناور در کل استان از خدمات پارک علم و فناوری استفاده می‌کنند.
* فروش 370 میلیارد تومان شرکت‌های دانش‌بنیان کرمانشاه در سال گذشته
وی با اشاره به اینکه میزان فروش شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته 370 میلیارد تومان و میزان صادرات آن‌ها 10 میلیون دلار بوده است، گفت: بیش از 11 هزار متر مربع فضا در اختیار واحدهای فناور قرار گرفته که هم‌اکنون دو هزار و 22 نفر در آن مشغول کار هستند و همچنین از 33 عضو هیئت‌علمی دانشگاه به‌عنوان عضو هیئت‌مدیره شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده می‌شود.
وی تشکیل و برگزاری سه جلسه ستاد هماهنگی و عملیاتی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و رفع مشکلات و موانع 18 شرکت دانش‌بنیان را یکی از اقدامات در راستای تحقق شعار سال عنوان کرد و درخصوص مهم‌ترین چالش‌های پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان هم افزود: زیرساخت‌های لازم جهت استقرار واحدهای تولیدی در اراضی 50 هکتاری پارک وجود ندارد که رئیس‌جمهور در این خصوص قول مساعد دادند و از سازمان بازرسی هم می‌خواهیم این مورد را تا حصول نتیجه پیگیری کند.
آزادی نبود تجهیزات و آزمایشگاه‌های لازم جهت تولید نمونه اولیه محصول را یکی دیگر از مشکلات موجود برشمرد و گفت: صندوق پژوهش و فناوری زاگرس برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، سرمایه بسیار اندکی دارد؛ درصورتی که می‌تواند نقش بسیار خوبی در توسعه این شرکت‌ها ایفا کند.
رئیس پارک علم و فناوری کرمانشاه در پایان ابراز کرد: با استناد به قانون جهش تولید دانش‌بنیان، همه دستگاه‌ها مکلف شوند فضاها و سوله‌های خود را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهند و این مورد به‌عنوان شاخص ارزیابی مدیران هم قرار بگیرد.

شناسه خبر 58726