شناسه خبر:58740
1401/5/22 11:32:56

محقق کمیسیون اروپا هشدار داد که خشک‌سالی در اروپا در مسیر بدترین خشک‌سالی 500 سال اخیر قرار دارد.

یک محقق ارشد سرویس خشک‌سالی کمیسیون اروپا (EC) هشدار داد: این پدیده که بخش زیادی از اتحادیه اروپا را فرا گرفته است، بدترین خشک‌سالی از قرن شانزدهم تاکنون خواهد بود.
آندریا تورتی، محقق ارشد مرکز تحقیقات مشترک اتحادیه اروپا که داده‌ها را برای رصدخانه خشک‌سالی اروپا گردآوری می‌کند، گفت: در حال حاضر به نظر می‌رسد که این بدترین خشک‌سالی در 500 سال اخیر باشد اگرچه لازم است یک تحلیل کامل انجام شود.
وی افزود: ما این رویداد را به طور کامل تجزیه و تحلیل نکرده‌ایم اما بر اساس تجربه تصور می‌کنم که این پدیده حتی از سال 2018 نیز شدیدتر است.
این محقق اظهار کرد: خشک‌سالی 2018 نیز آنقدر شدید بود که با نگاهی به فهرست 500 سال گذشته، هیچ رویداد مشابه دیگری به دلیل ترکیب آب و هوای گرم و خشک وجود نداشته است. در آن سال، هوای خشک و گرم موجب کاهش 50 درصدی بازده محصولات کلیدی در اروپای مرکزی و شمالی شد اما رطوبت مناسب هوا در جنوب اروپا با افزایش برداشت همراه بود.
به گزارش اسکای نیوز، هر چند در سال جاری بیشتر مناطق اروپا در معرض موج گرما و هوای خشک قرار دارد و خشکسالی بر تولید غذا و انرژی، آب آشامیدنی و حیات وحش تأثیر می‌گذارد. آخرین داده‌های رصدخانه خشک‌سالی اروپا (EDO) نشان میدهد که حدود 47 درصد از این منطقه تحت شرایط هشدار قرار دارد.

شناسه خبر 58740