شناسه خبر:58879
1401/5/26 08:26:13

سپهرغرب، گروه خبر: فرماندار شهرستان نهاوند گفت: دانشگاه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی برای جلوگیری از کاهش جمعیت، فرهنگ‌سازی کنند.

ضرغام احمدوند در کارگروه جمعیت و خانواده اظهار کرد: دانشگاه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی مانند آموزش‌وپرورش و سازمان تبلیغات اسلامی نقش مهمی در ترغیب مردم به فرزندآوری دارند، بنابراین برای جلوگیری از کاهش جمعیت، لازم است در این زمینه جدی ورود شود.

وی گفت: دانشگاه‌ها با انجام کارهای پژوهشی و آموزش‌وپرورش با ایجاد تغییر در نوع تفکر دانش‌آموزان، می‌توانند نگاه مردم را به مقوله افزایش جمعیت اصلاح کنند.

فرماندار نهاوند با بیان اینکه سیاست‌های کاهش جمعیت در گذشته خسارت جبران‌ناپذیری به کشور وارد کرده است، اضافه کرد: موضوع پیری جمعیت نگران‌کننده است، بنابراین توجه به این مهم بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ‌سازی در این زمینه نقش بسیار بالایی دارد، تصریح کرد: باید در حوزه‌های مشاغل کارگری، آزاد و کارکنان دولت در زمینه حمایت از خانواده‌ها به‌صورت قانونی اقدام شود.

احمدوند گفت: صداوسیمای مرکز استان نیز باید در راستای تولید برنامه‌های فرهنگی در جهت اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برنامه‌سازی کند.

رئیس مرکز بهداشت نهاوند نیز ابراز کرد: با توجه به برنامه‌هایی که طی سال گذشته انجام گرفته، روند موالید در شهرستان تاحدودی افزایش داشته است.

علی‌احسان خویشوند با اشاره به برنامه‌های این اداره برای افزایش فرزندآوری، گفت: طبق دستورالعمل و مواد مندرج در آن مشاوره با زنان بدون فرزند در مراکز جامع خدمات سلامت و خانه‌های بهداشت طی سال گذشته و امسال به عمل آمده است.

وی با اشاره به این موضوع، افزود: بر این اساس به 81 درصد از زنان بدون فرزند و 80 درصد از زنان تک‌فرزند و و زنان کمتر از 35 سال مشاوره داده شده که با توجه به مباحث کارشناسی، خوشبختانه 19 درصد موفقیت حاصل شده است.

رئیس مرکز بهداشت نهاوند حمایت از زنانی که به‌لحاظ تغذیه دارای مشکل هستند را از دیگر برنامه‌های این اداره در جهت افزایش جمعیت عنوان کرد و گفت: سال گذشته 260 مورد و در سه‌ماهه نخست سال جاری 120 مورد از زنان باردار دارای مشکل تغذیه به کمیته امداد و 200 مورد هم برای دریافت بسته‌های معیشتی به سپاه نهاوند معرفی شدند.

وی در پایان از نظارت بر عرضه داروهای سقط جنین خبر داد و افزود: با توجه به سیاست‌های جدید فرزندآوری بر عرضه داروهای سقط جنین نظارت جدی می‌شود و با کسانی که در این زمینه تخلفی داشته باشند، برخورد صورت خواهد گرفت.

شناسه خبر 58879