شناسه خبر:58902
1401/5/26 09:10:16

سپهرغرب، گروه اقتصادی - طاهره ترابی‌مهوش: به گفته مدیر خوشه صنعتی پوشاک کردآباد و نیز یکی از تولیدکنندگان پوشاک این روزها در نبود بازار فروش و دشواری برای گرفتن تسهیلات شاهد گره‌ای بزرگ در تار و پود فعالیت این خوشه صنعتی هستیم.

در سالیان اخیر و با توجه به رویکرد شرکت شهرک‌های صنعتی همدان نسبت به خوشه‌های صنعتی به‌خصوص خوشه صنعتی پوشاک کردآباد و بازار روبه رشد صنعت پوشاک به‌عنوان یک کالای مصرفی که می‌تواند در سه بعد اشتغال، تولید و در نهایت صادرات استان نقش ارزنده‌ای را در کشور ایفا کنند و از طرفی با توجه به بازار بسیار گسترده و پر متقاضی صنعت پوشاک، بالا بودن سرانه مصرف در استان و توجه ویژه به این خوشه، باعث به‌وجود آمدن یک بازار پویا و در حال رشد در استان شده است.

جالب‌تر اینکه امروزه در اقتصادهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، به‌کارگیری مفهوم خوشه به‌عنوان ابزاری برای توسعه روستاهای کوچک و صنایع خانگی و همچنین توسعه جوامع مرتبط با این صنایع، مورد توجه است؛ حال آنکه طبق نظر کارشناسان استقرار خوشه‌های صنعتی و نتایجی که به‌دنبال دارد می‌تواند نقش مؤثری در توسعه اقتصادی و کاهش فقر نواحی روستایی داشته.

بر این اساس برای اطلاع از آخرین وضعیت خوشه صنعتی کردآباد برآن شدیم تا با مهدی حمیدی؛ مدیر این خوشه صنعتی و مهدی نعیمی؛ یکی از فعالان این عرصه گفت‌و‌گویی داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید:

مدیر خوشه صنعتی کردآباد با اشاره به اینکه این خوشه توانسته برای سه هزار نفر به‌صورت مستقیم و 10 هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد کند گفت: علاوه بر 700 واحد تولیدی، حدود هشت واحد بافندگی پارچه، 20 واحد چاپ، 10 واحد اتوبخار در این خوشه در راستای تکمیل زنجیره تأمین و تولید دایر هستند.

مهدی حمیدی با اشاره به اینکه طی این سال‌ها در عرصه برگزاری کلینیک‌های کسب‌وکار با موضوع تأمین بازار فروشِ تولیدات ورود جدی داشته‌ایم افزود: حضور و گرفتن غرفه در هفتمین نمایشگاه توانمندی‌های صنایع و خوشه‌های کسب‌وکار استان، برگزاری تور صنعتی در شهرهای اصفهان، مشهد و یزد، برگزاری نمایشگاه فصلی در نمایشگاه بین‌المللی همدان، انجام تبلیغات رسانه‌ای توسط شرکت شهرک‌ها، پیشنهاد ساخت بازارچه فروش در خوشه صنعتی و برگزاری دوره آموزشی طراحی لباس ازجمله کارهایی است که پیگیری شده و همچنان در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه متأسفانه در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی شاهد کاهش فروش تولیدات و کاهش نقدینگی در واحدها هستیم ابراز کرد: طی این سال‌ها این مهم همواره به‌عنوان یک چالش مطرح بوده و ما از طریق بسترسازی جهت اخذ تسهیلات و نیز خرید این مشکل را حل کردیم.

وی افزود: در حال حاضر علاوه بر استان همدان پوشاک تولیدی به استان‌های کردستان، اصفهان، تبریز، اصفهان و اراک نیز فرستاده می‌شود.

در ادامه یکی از فعالان خوشه صنعتی کردآباد نیز با اشاره به سابقه 12 ساله خود در عرصه تولید پوشاک بچه‌گانه، گفت: خوشبختانه زنجیره تأمین و تولید تا حدودی در خوشه فراهم است اما در برخی موارد همچنان پارچه مورد نیاز توسط تولیدی‌ها با هزینه گزاف از تهران تأمین می‌شود.

مهدی نعیمی با اشاره به اینکه متأسفانه کمبود و یا بهتر بگویم نبود نقدینگی مهم‌ترین معضل پیش روی فعالان این صنعت در کردآباد است گفت: متأسفانه با افزایش قیمت و هزینه تولید طی ماه‌های اخیر به‌ویژه طی سال جاری متأسفانه شاهد کاهش چشمگیر خرید محصول بودیم به‌طوری‌که در نبود بازار هر آنچه تولید می‌کنم در انبارها دپو می‌شود در حالی که پیش‌ازاین شرایط، از سراسر کشور مشتری داشتیم.

وی با بیان اینکه این کاهش نقدینگی در کاهش به‌کارگیری نیروی کار نیز بی‌تأثیر نبوده اذعان کرد: در نظر بگیرید تا پیش از بروز شرایط اقتصادی فعلی بنده در کارگاه خود که پنج نیرو را به طور مستقیم به کار گرفته‌ام بخشی از فرایند دوخت و دوز و برش را به فضای بیرون از کارگاه می‌سپردم اما حال با کاهش تقاضا این امکان برایم فراهم نیست که بتوانم از طریق بازگشت سرمایه بازهم نیروی کار بیشتری را پای کار بیاورم.

این تولیدکننده پوشاک بچه‌گانه با اشاره به دشواری فرایند گرفتن تسهیلات برای سرمایه در گردش، اذعان کرد: طی سال‌های گذشته این فرایند آسان‌تر بود اما حال منوط به موضوعاتی همچون میزان اشتغال‌زایی شده که در شرایط فعلی این بستر برای واحدهای تولیدی فراهم نیست.

نعیمی با اشاره به اینکه هر هفته حدود هزار دست پوشاک می‌دوزیم افزود: متأسفانه در نبود نقدینگی و عدم رغبت برای خرید پوشاک تولیدی، بازار محصولاتمان را یکی پس از دیگری از دست می‌دهیم.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد گرچه در خوشه صنعتی کردآباد شاهد تکمیل شدن نسبی زنجیره تولید و تأمین و به تبع آن زنجیره ارزش بوده‌ایم اما هنوز این نابه‌سامانی اقتصادی حاکم بر کشور از رسیدن این خوشه به جایگاه واقعی اقتصادی خود جلوگیری کرده و به‌نوعی مانع تحقق اهداف تعریف شده بوده اما آنچه مسلم است اینکه با توجه به ظرفیتی که خوشه‌های صنعتی در ایجاد اشتغال و توسعه صنایع و رشد اقتصادی در استان ایجاد می‌کنند بدون شک بهره‌گیری از خدمات این خوشه‌ها می‌تواند در رونق اقتصادی مؤثر باشد می‌بایست با تدوین یک راهبرد ساختاری مبتنی بر کالاهای صادرات‌محور، ضمن ایجاد اشتغال پایدار به افزایش نرخ ارزش افزوده نیز کمک کرد که دراین‌بین یقیناً گام‌های اصلی در بهبود فضای کسب‌وکار مانند اصلاح قوانین و تسهیلات حمایتی ارزان‌قیمت و سود کم، توجه ویژه به طرح‌های توسعه خوشه‌ای با قرار دادن اعتبارات مناسب می‌تواند در این زمینه کارگشا باشد.

شناسه خبر 58902