شناسه خبر:58943
1401/5/27 09:20:15

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس شورای اسلامی شهر اراک گفت: با یک نقشه راه مشخص، بازار تاریخی این شهر را به جهان معرفی می‌کنیم.

پیمان عین‌القضاتی 26 مردادماه 1401 در جلسه بررسی طرح جامع مرمت بازار تاریخی اراک با اشاره به اینکه شورای ششم شهر اراک در بحث کالبدی، عمرانی و زیرساختی مواردی را به‌عنوان عناصر هویتی مد نظر دارد، اظهار کرد: بر مبنای چهار عنصر هویتی بازار، خانه‌های تاریخی، باغات و قنوات می‌توان اراک را به جهان معرفی کرد و حس علاقه‌مندی و تعلق مردم را ارتقا بخشید.

وی گفت: بنا بر این است که با کمک چهار رأس میراث فرهنگی، اوقاف، هیئت‌امنای بازار و شهرداری، بازار را احیا کرده و به‌عنوان عنصر هویتی معرفی کنیم.

عین‌القضاتی با بیان اینکه متأسفانه در اراک خانه‌های تاریخی درحال تخریب هستند اما در دیگر شهرها مانند نراق با احیای این خانه‌ها تحت عنوان بوم‌گردی به دنبال جذب توریست خارجی هستند، افزود: باغات اراک در سنجان و کرهرود و قنات ناصری به‌عنوان هویت شهر درحال نابودی است و تلاش خواهیم کرد که باغات اراک احیا شوند.

وی با تأکید بر اینکه هر کجا که قنات بوده عنصر حیات جاری است، گفت: در نیم‌ور محلات برای لایروبی قنوات جشن بیلگردانی برگزار می‌شود، اما در اراک به‌دلیل سهل‌انگاری و کوتاهی، قنوات از بین می‌روند.

رئیس شورای اسلامی شهر اراک تأکید کرد: عزم جدی در استانداری، معاونت عمرانی، میراث فرهنگی، شورای اسلامی شهر، شهرداری و هیئت‌امنای بازار شکل گرفته تا از این سردرگمی در حوزه مرمت و احیای بازار در یک بازه زمانی مشخص خارج شویم.

وی با اشاره به اینکه مسلماً برای احیا و مرمت بازار کمک و همراهی کسبه را نیاز داریم، افزود: پیش از این مشکل آن بود که نمی‌دانستیم در طول سال‌های آتی بازار چه شکلی خواهد داشت و کدام نقاط باید به‌سرعت مرمت شود، اما امروز با داشتن طرح جامع می‌توانیم بازار اراک را به‌عنوان عنصر هویتی و مؤثر در توسعه گردشگری این شهر با همراهی کسبه احیا کنیم.

عین‌القضاتی تصریح کرد: امروز از کسبه همدردی نمی‌خواهیم، بلکه همراهی می‌خواهیم؛ باید حواشی را کنار گذاشت و این‌بار با یک نقشه راه و اطلاع‌رسانی روند کار و جزئیات طرح به ذینفعان بازار و کسبه، بازار آنچنان که در شأن اراک است احیا و به‌عنوان یک مجموعه تاریخی در سطح کشور معرفی شود.

شناسه خبر 58943