شناسه خبر:58983
1401/5/29 09:18:26

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار همدان با اشاره به فعالیت 301 معدن دارای مجوز با 26 ماده معدنی شناخته‌شده در سطح استان، گفت: معادنی که در زمینه محیط‌زیستی، پوشش جانوری و گیاهی دارای مشکل بوده و آسیب‌زا هستند، باید شناسایی و تعیین تکلیف شده و مجوز فعالیت آن‌ها در راستای حفاظت از محیط‌زیست باطل شود.

«علیرضا قاسمی‌فرزاد» روز پنجشنبه در شورای معادن استان همدان با اشاره به اینکه براساس تأکید رئیس‌جمهور فعالیت معادن باید در راستای ثروت‌افزایی و اشتغال‌زایی باشد، افزود: هیچ الزامی بر ادامه فعالیت معادن دارای مشکل و آسیب‌زا و همچنین کار آن‌ها برای خام‌فروشی وجود ندارد.

وی همچنین از آغاز طرح مطالعاتی معادن استان همدان در قالب چشم‌اندازی مشخص خبر داد و اظهار کرد: باید در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های دولت، ضمن شناسایی ظرفیت‌های استان، از هرگونه خام‌فروشی در این زمینه جلوگیری شود.

استاندار همدان با اشاره به اینکه مجوز فرآوری سیلیس به‌دلیل خام‌فروشی در استان صادر نمی‌شود، تصریح کرد: یکی از اقدامات مؤثر و راهگشا در زمینه تحقق اهداف و برنامه‌های مورد نظر در این حوزه، حرکت به سمت فرآوری با کمترین آسیب به محیط‌زیست و پیشگیری از متضرر شدن دولت است.

قاسمی‌فرزاد با تأکید بر اینکه معادن باید استانداردهای لازم را در فرآوری‌های خود مورد توجه قرار داده و رعایت کنند، گفت: بر همین اساس مقرر شد که اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان با بررسی‌های تخصصی، معادن آسیب‌زا در سطح استان را شناسایی و تعیین تکلیف کند.

نماینده عالی دولت در استان همدان تصریح کرد: مجوز فعالیت معادنی که مرغوبیت مواد اولیه خود را از دست داده و از دیگر استان‌ها این مواد را وارد می‌کنند نیز تمدید نخواهد شد.

استاندار همدان اظهار کرد: پیمانکاران برای مقرون‌به‌صرفه بودن کارهای عمرانی، زیرساختی و راهسازی می‌توانند از مصالحی مانند شن، ماسه، بیس و سنگ‌های لاشه‌ای در طول مسیر استفاده کنند.

قاسمی‌فرزاد خاطرنشان کرد: در همین ارتباط فعالیت معادنی که با فرآوری در افزایش ارزش‌افزوده و صادرات نقش مؤثر دارند، باید تقویت شوند.

از 67 نوع ماده معدنی کشور 26 نوع در معادن استان همدان استخراج و فرآوری می‌شود.

استان همدان حدود دو میلیارد تُن از ذخایر 60 میلیارد تُنی اکتشاف‌شده کشور را به خود اختصاص داده است.

شناسه خبر 58983