شناسه خبر:58987
1401/5/29 09:24:41

سپهرغرب، گروه خبر: معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان گفت: با توجه به وجود بخش‌های مختلف مربوط به نجوم در اکثر کتاب‌های مقاطع مختلف تحصیلی راه‌اندازی رصدخانه دانش‌آموزی در یکی از پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی استان ضروری است.

طیب سالاروندیان اظهار کرد: نجوم و ستاره‌شناسی به‌عنوان علمی جذاب و عامه‌پسند، نقش مهمی در علاقه‌مند کردن عموم مردم جامعه و به‌ویژه دانش‌آموزان به مقوله‌ علم در معنای عام دارد.

وی افزود: این رشته می‌تواند به ابزار قدرتمندی برای ایجاد انگیزه به یادگیری علوم و دانش تبدیل شده و چه‌بسا از این راه بتوان به شکوفایی استعدادهای زیادی در زمینه‌های علوم پایه، مهندسی و هوافضا کمک کرد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان یادآور شد: وجود بخش‌های مختلف مربوط به نجوم در اکثر کتاب‌های مقاطع مختلف تحصیلی (جغرافیا- علوم تجربی ابتدایی- علوم تجربی متوسطه- فیزیک- زمین‌شناسی) و نبود امکانات مورد نیاز برای تدریس عملی و مفهومی این مطالب ایجاب می‌کند رصدخانه دانش‌آموزی در استان راه‌اندازی شود.

سالاروندیان با بیان اینکه برگزاری هر ساله مسابقات مختلف دانش‌آموزی نجوم در سطح کشوری و بین‌المللی نیاز به امکانات و ابزار نجومی را در سطح استان بیشتر برجسته می‌کند، گفت: وجود امکانات و ابزار انجام‌ فعالیت‌های نجومی در یک منطقه می‌تواند در سایر زمینه‌ها ازجمله کمک به صنعت توریستی استان کمک شایانی کند.

وی ادامه داد: با وجود مجهز بودن اکثر پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی کشور به رصد خانه‌های دانش‌آموزی (ازجمله خراسان رضوی، آذربایجان غربی، خوزستان، بوشهر) اما هیچکدام از پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی استان کردستان تاکنون به تجهیزات نجومی مورد نیاز مجهز نشده‌اند.

وی با اشاره به استقبال دانش‌آموزان و عموم مردم استان از برنامه‌های رصد پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی، گفت: در این مراکز هنوز ابزار پیشرفته‌ای در این زمینه وجود ندارد و بیشتر امکانات موجود برای تحقیقات نجومی در دانشگاه‌ها متمرکز شده اند در حالیکه اولین مکان برای کشف و پرورش استعدادهای جوان استان در حوزه آموزش و پرورش است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه استان کردستان همواره در مسابقات کشوری نجوم خوش درخشیده است، اضافه کرد: در طول برگزاری سه دوره مسابقات نجوم سه رتبه نخست، دو رتبه دوم و چهار رتبه سوم کشوری دستاورد پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی بوده است و ادامه این موفقیت‌ها مستلزم دسترسی دانش‌آموزان و اساتید راهنمای آنان به ابزار و امکانات بروز و تخصصی در این زمینه است.

سالاروندیان یادآور شد: با وجود حضور نیروهای مجرب، کارآمد و متخصص در حوزه نجوم و اخترشناسی در انجمن نجوم استان، به دلیل عدم وجود مرکز تخصصی نجوم امکان برگزاری دوره‌های عملی تخصصی در استان برای آموزش دبیران علاقه‌مند وجود نداشته است.

وی تأکید کرد: با تجهیز اولین رصدخانه در یکی از پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی به‌عنوان مرکز و پایلوت برای همه استان کردستان می‌توان برای رفع این محرومیت چندین‌ساله در استان، گام‌های اساسی برداشته شود، ضمن اینکه تجهیز و راه‌اندازی رصدخانه به 9 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و انتظار می‌رود دستگاه‌های مختلف استان در این زمینه آموزش و پرورش را یاری دهند.

استان کردستان 300 هزار دانش‌آموز دارد که در سه هزار و 800 واحد آموزشی تحصیل می‌کنند.

شناسه خبر 58987