شناسه خبر:58989
1401/5/29 09:26:45

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر تعاون روستایی استان کردستان گفت: هر سال در فصل برداشت گندم، بیش از 55 درصد این محصول توسط شبکه تعاون روستایی به طور تضمینی خریداری می‌شود.

بهرام کوشکی اظهار کرد: از مجموع ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در استان 174 هزار تن آن متعلق به شبکه تعاون روستایی است.

وی با اشاره به اینکه کردستان یکی از استان‌های اصلی و قطب تولید گندم در کشور است، افزود: در حال حاضر 91 انبار با ظرفیت 100 هزار تن و تعداد چهار سیلو مکانیزه ذخیره‌سازی غلات با ظرفیت 74 هزار تن متعلق به شبکه تعاون روستایی و کشاورزی در استان فعالیت دارد.

وی با اعلام اینکه از ابتدای فصل خرید گندم تا 23 مرداد 282 هزار تن از این محصول به طور تضمینی توسط این شبکه خریداری شده است، گفت: سالانه به طور میانگین سه برابر میزان ظرفیت انبارها گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به طور تضمینی مباشرتی از گندمکاران استانی خریداری شده است.

مدیر تعاون روستایی استان کردستان به فعالیت‌های شرکت تعاون روستایی در زمینه کشت قراردادی اشاره کرد و گفت: با اجرای کشاورزی قراردادی زنجیره گندم از تولید تا برداشت زیر نظر شرکت تعاون روستایی قرار می‌گیرد و رصد می‌شود.

کوشکی یادآور شد: با توجه به سیاست‌های جدید سازمان جهاد کشاورزی اهمیت ویژه‌ای به تشکل‌ها داده شده است.

کردستان یک میلیون و 217 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان سالانه 783 هزار هکتار آن به زیرکشت محصولات زراعی می‌رود، 381 هزار هکتار آن هم آیش بوده و 53 هزار هکتار را هم باغات تشکیل داده است؛ از 836 هزار هکتار اراضی زیرکشت محصولات کشاورزی کردستان 705 هزار هکتار آن دیم و 131 هزار هکتار آن هم آبی است.

جمعیت بهره‌بردار کشاورزی استان کردستان 122 هزار نفر است که (در شرایط جوی مناسب) سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی (زراعی و باغی) تولید می‌کنند که بیش از 440 هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی استان کردستان گندم و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود 62 هزار تن در سال است که 594 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در سال زراعی جاری به زیر کشت گندم اختصاص دارد و از این میزان 32 هزار هکتار آن گندم آبی و مابقی دیم است.

شناسه خبر 58989