شناسه خبر:58990
1401/5/29 09:27:45

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: شنا کردن در دریاچه سدها و رودخانه‌ها و تأسیسات آبی استان خطرناک و ممنوع است و مردم از این کار در مناطق ذکر شده خودداری کنند.

آرش آریانژاد اظهار کرد: هر ساله با شروع فصل گرما شاهد حضور گردشگران در حاشیه رودخانه‌ها، دریاچه سدها و کانال‌های آبیاری و زهکشی برای شنا و گذران اوقات فراغت هستیم که بی‌توجهی به تابلوهای شنا ممنوع و علائم هشدار دهنده، منجر به وقوع حوادث تلخ و حتی مرگ می‌شود.

وی افزود: عواملی مانند شرایط رسوبی کف دریاچه سدها، وجود ریشه و شاخه درختان و عدم دید کافی و امکان برخورد با اجسام سفت و نوک تیز، تأسیسات آبی همچون دریاچه سدها را به محل نامناسبی برای شنا تبدیل کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: برخی از سازه‌های آبی در زیر آب تعبیه شده‌اند که در مجاورت آن‌ها مکش آب به‌شدت افزایش می‌یابد، بنابراین شنا در این تأسیسات آبی باعث می‌شود که افراد به زیر آب کشیده شده و غرق شوند.

آریانژاد اضافه کرد: علاوه بر این، تغییرات دمایی در لایه‌های مختلف آب بسیار شدید و خطرناک بوده و نوع طراحی کانال‌های آبیاری کشاورزی با استخر و مکان‌های تفریحی کاملاً متفاوت است، به طوری که حجم آب زیادی با دبی متغیر در کانال‌ها جریان دارد و این کانال‌ها بسیار عمیق و شدت جریان آب در آن‌ها زیاد و برای شناگران ماهر نیز خطرناک است.

وی گفت: طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان، از اول امسال تا پایان مرداد؛ 22 نفر در رودخانه‌ها، دریاچه سدها، استخر و سقوط در چاه غرق شده‌اند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان ادامه داد: شهروندان به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشند که به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی این اماکن را برای شنا انتخاب نکنند، چرا که در صورت فوت، براساس قانون هیچ دیه‌ای به بازماندگان تعلق نخواهد گرفت.

آریانژاد افزود: اطلاع‌رسانی ممنوعیت شنا در دریاچه سدها، رودخانه‌ها و کانال‌های آبیاری و زهکشی، شناسایی نقاط حادثه‌خیز بازسازی و تجدید نصب علائم هشداردهنده، تهیه کلیپ‌های مرتبط با خطرات شنا در تأسیسات آبی، مصاحبه با صدا و سیما و خبرگزاری‌ها و همچنین درج آگهی ممنوعیت شنا در روزنامه‌های محلی از جمله اقدامات این شرکت برای اطلاع رسانی است.

18 سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت 12 سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌ غربی و کرمانشاه قرار دارد.

شناسه خبر 58990